شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

بازار طلا و ارز با کاهش قیمت همراه شد اما بیشترین کاهش شامل مسکوکات طلا شد تا هر سکه تمام بهار آزادی ۲۵هزار تومان ارزان شده باشد.

قيمت سكه تمام بهار آزادي پس از 22روز به زير يك ميليون تومان آمد و 984هزار تومان قيمت‌گذاري شد. هر گرم طلاي 18عيار هم روز گذشته به 100هزار و 200تومان رسيد تا كاهش 3هزار توماني را تجربه كرده باشد. اين شرايط در حالي رقم خورد كه روز جمعه در ساعات پاياني معاملات در بازارهاي جهاني، قيمت طلا با افت قابل‌توجهي مواجه شد.

در اين بازار بهاي هر اونس طلا يكباره 31دلار سقوط كرد تا به يكهزار و 233دلار برسد. از سوي ديگر بهاي دلار در بازار آزاد نيز از روز پنجشنبه گذشته رو به كاهش گذاشت و به 3هزار و 421تومان رسيد درحالي‌كه هفته گذشته حول 3هزار و 450تومان نوسان داشت. اين موضوع نيز كاهش قيمت طلا و سكه را سرعت بخشيد اما عامل اصلي در بازار جهاني طلا رقم خورد. قيمت طلا در شرايطي سقوط كرد كه پس از اتفاقات مربوط به نرخ برابري فرانك سوئيس و يورو تا يكهزار و 303دلار پيش رفته بود.

اين ركورد در سال جديد ميلادي در 2بهمن‌ماه به ثبت رسيد. طي 2هفته گذشته اما روند نزولي قيمت در اين بازار آغاز شد و تا قبل از جمعه گذشته بهاي هر اونس طلا به كانال يكهزار و 260دلار رسيده بود. در اين روز روند نزولي قيمت سرعت گرفت تا هر اونس طلا به نرخ 23دي‌ماه بازگردد. مهم‌ترين عامل كاهش قيمت طلا، آمارهاي قوي وزارت كار آمريكا بود كه مي‌تواند فدرال رزرو را به افزايش نرخ بهره بانكي اين كشور در نيمه امسال ترغيب كند و اين امر سبب كاهش قيمت طلا خواهد شد.

به‌دنبال انتشار اين آمار، ارزش دلار و شاخص بازارهاي بورس در جهان نيز تقويت شد كه خود عاملي بر كاهش قيمت طلا بود. ارزش دلار در برابر سبدي از ارزها 1.2درصد افزايش يافت. براساس آمار وزارت كار آمريكا، در‌ماه ژانويه 257هزار فرصت شغلي در بازار كار اين كشور ايجاد شده است كه بيش از 234هزار نفر مورد پيش‌بيني است.

به اين ترتيب، در‌ماه ژانويه براي دوازدهمين‌ماه متوالي، اقتصاد آمريكا شاهد افزايش تعداد فرصت‌هاي شغلي بيش از 200هزار مورد بوده است كه طولاني‌ترين دوره متوالي افزايشي از سال 1994به شمار مي‌رود. قيمت طلا در‌ماه ژانويه به كمك كاهش شديد رشد اقتصادي آمريكا در 3ماهه سوم سال گذشته ميلادي، 8.4درصد افزايش يافت كه بيشترين افزايش ماهانه در 3سال گذشته به شمار مي‌رفت.

کد خبر 286580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha