سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

زهرا کریمی: یک سوم ناباروری زوجین مربوط به مردان، یک سوم مربوط به زنان و یک سوم مربوط به هر دو نفر است یا اصلاً علت آن مشخص نیست.

فست فود به جای بچه!

 ناباروري در مردان معمولاً مربوط به عدم‌توليد اسپرم سالم و كافي است ولي علت ناباروري در زنان متفاوت است. مشكلات ساختاري رحم، انسداد مجاري فالوپ يا لوله رحم و در اغلب موارد عدم‌توليد تخمك سالم ازجمله علت‌هاي ناباروري در زنان محسوب مي‌شود. دركنار همه اين علل نبايد از تأثير قابل ملاحظه سبك زندگي و نوع رژيم غذايي بر توانايي باروري در مردان و زنان غافل شد. اكثر محققان معتقدند كه ناباروري ارتباط تنگاتنگي با نوع تغذيه افراد دارد و سفارشاتي را در اين زمينه انجام داده‌اند.

ابراهيم ايراندوست، متخصص طب سنتي يكي از كارشناساني است كه اعتقاد دارد ناباروري در ايران ارتباط تنگاتنگي با تغذيه افراد دارد.

  • اكثر ناباروري‌هاي امروز به تغذيه افراد بستگي دارد

متأسفانه در جامعه كنوني اينطور به مردم القا شده است كه پايبندي به آداب و عادات كهن، نشانه واپس‌گرايي و تحجر است و بايد از همه اين عادت‌ها فاصله بگيرند و از الگو‌ها و عادت‌هاي غذايي غرب استفاده كنند. متأسفانه با ورود دستور غذاهاي غربي به سفره ايراني، آوار و پس‌لرزه‌هاي زلزله سهمگيني رخ داده و هر روز شاهد بروز صد‌ها بيماري لاعلاجي هستيم كه حتي اطفال يكي‌دوساله را نيز به‌خود مبتلا كرده است. اين موضوع روي ناباروري‌ها نيز تأثير فراواني دارد.

  • مواد غذايي گرم فراموش شده‌است

در گذشته نه چندان دور، استفاده از غذاهاي گرم در همه سفره‌ها ديده مي‌شد. مواد غذايي گرم مثل خرما مهمان هميشگي سفره غذاي ايراني‌ها بود و مصرف غذاي گرم بر افزايش باروري تأثير مي‌گذاشت تا جايي كه شاهد بوديم در مناطق جنوب شرقي كشور كه مردم استفاده روزانه و بيشتري از خرما دارند، ميزان زاد و ولد بيشتر بود.

  • خبري از گوشت شتر در سفره‌هاي ايراني نيست

متأسفانه امروزه بيشتر ايراني‌ها از گوشت گاو و مرغ كه سرد است استفاده مي‌كنند و خبري از گوشت شتر در سفره‌هاي ايراني نيست. گوشت شتر از سديم بيشتري برخوردار است. اين گوشت حاوي پروتئين‌هاي با ارزش غذايي بالا و تعدادي از ويتامين‌هاي مفيد و مورد نياز بدن نظير ويتامين‌ها‌ي گروه B و برخي از عناصر معدني مهم نظير آهن، فسفر و كلسيم است. همچنين گوشت شتر داراي قدرت مخصوصي در نگهداري هر چه بيشتر آب است كه اين خاصيت اهميت زيادي در تعيين برخي از خواص طبيعي گوشت دارد. گوشت شتر در مقايسه با گوشت گاو ميزان كمتري چربي، پروتئين و خاكستر دارد.

  • ماءالشعير؛ رقيب سرسخت سكنجبين

نوشابه به يكي از محبوب‌ترين نوشيدني‌هاي مردم ما تبديل شده است، درحالي‌كه قبلا شربت‌هايي مثل سكنجبين مصرف مي‌شد كه گرم بود و باعث مي‌شد رحم زنان گرم نگه داشته شود. حتي مصرف ماء‌الشعير را به‌خاطر درمان بيماري‌هاي كليوي سفارش مي‌كنند، درحالي‌كه اين نوشيدني عوارض زيادي بر باروري دارد. ماء‌الشعير تقطير عصاره جوانه جو است و به‌علت سردي و رطوبتي كه در جو وجود دارد و ماده‌اي به نام رازك كه به آن اضافه شده، باعث مي‌شود كه هورمون استروژن زنانه در مردان افزايش پيدا كند كه اين موضوع مي‌تواند عامل مهمي در كاهش اسپرم در مردان باشد اما امروزه مي‌بينيم كه پسران جوان ما يا مردان تازه ازدواج كرده‌، به راحتي اين نوشيدني را مصرف‌مي‌كنند. از سوي ديگر، مصرف اين نوشيدني باعث مي‌شود كه عادت ماهانه زنان نظم خود را از دست بدهد و رحم و تخمدان آنها سرد شود و قابليت باروري و توانايي جنسي‌شان را هم از دست بدهند.

  • چه بايد كرد؟

زنان و مردان جوان بايد از غذاهاي گرم كه در اسلام هم توصيه شده استفاده كنند. تا جايي كه امكان دارد از مصرف گوشت پرهيز كنند و از مصرف بي‌رويه برنج و ماست و انواع سس‌ها كه باعث سردي در ميل جنسي و كل بدن مي‌شود، بپرهيزند؛ چراكه مصرف غذاهاي سرد اسيد را در خون افزايش مي‌دهد و اين امر سبب به‌هم ريختگي هورمون‌هاي بدن مي‌شود و ناباروري را افزايش مي‌دهد. براي درمان ناباروري ابتدا براساس طبع و مزاج زوجين بايد بدن را سم‌زدايي كرد و الگوي تغذيه‌اي خود را به سمت غذاهاي گرم تغيير داد؛ البته يكي از مسائل مهم كه منجر به تغيير سبك زندگي تغذيه‌اي شده است، شاغل بودن زنان است كه باعث شده مصرف غذاهاي فريز شده افزايش پيدا كند و روي باروري كودكان در آينده تأثير بگذارد. در زمان‌هاي گذشته بيشتر خانم‌ها خانه‌دار بودند و با برنامه‌ريزي نسبت به تهيه غذاهاي تازه و غني اقدام مي‌كردند و غذاهايي مناسب با مزاج خود و خانواده خود تهيه مي‌كردند. در واقع، اغلب غذا‌هايشان با طبع گرم بود و غذاهاي غيرفريزري استفاده مي‌كردند. استفاده از كشك و سبزيجات و مواد آلي و فيبر در راس مصارف غذايي بود. بعد‌ها اين مواد غذايي تغيير كردند. فست‌فود‌ها جاي آبگوشت و آش و كله‌جوش و تاس كباب و اشكنه را گرفتند. متأسفانه برخي از زنان شاغل، غذاي يك هفته خود را جمعه‌ها آماده مي‌كنند و در فريزر مي‌گذارند و اينگونه اعضاي خانواده از خوردن غذاي سالم محروم مي‌شوند. پس بايد اين الگوي اشتباه نيز تغيير كند و مطمئن باشيد با تغيير اين الگوهاي تغذيه‌اي، باروري در ايران افزايش پيدا خواهد كرد.

کد خبر 286192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha