گروه اجتماعی- مریم غفاری: در حالی که روزانه 60 تن زباله غفونی خطرناک بیمارستانی تولید می‌شود، با بودجه اختصاص یافته به این امر تنها 11 بیمارستان می‌توانند زباله‌های خود را ضدعفونی کنند.

به گزارش همشهری، روش غلط و غیربهداشتی ماشین‌های حمل زباله‌های بیمارستانی که به‌صورت فشرده اقدام به این کار می‌کنند و منجر به جاری شدن شیرابه زباله‌ها گشته و در هوای گرم عفونی و خطرناک است از طرفی نیز ورود فاضلاب بیمارستان‌ها به آب‌های زیرزمین، عدم اجرای درست تفکیک زباله‌های عفونی و غیرعفونی در مبدأ، نداشتن اتاق‌های مبرد و دستگاه‌های زباله‌سوز، نبود سیستم شوتینگ و حمل زباله‌ها توسط آسانسور بیمارستان و در آخر نیز سرقت زباله‌های بیمارستانی حکایت از در خطر بودن جان مردم دارد که سیاست‌های کنترلی جدی‌تری را می‌طلبد و پلمب کردن بیمارستان تنها پاک کردن صورت مسأله است.

برآوردها نشان می‌دهند در حال حاضر در بیمارستان‌های کشور 630 نوع از مواد شیمیایی و خطرناک وجود دارد که از این تعداد حدود 300 نوع آن غیرسمی و 300 مورد آن سمی و خطرناک است. همچنین در هر شبانه‌روز هر تخت بیمارستانی 710/2 کیلوگرم زباله تولید می‌کند.

اگر مجموع تخت‌های بیمارستانی تهران را حدود 30 هزار تخت فرض کنیم مجموع زباله‌های تولیدی در هر شبانه‌روز به 61 تن خواهد رسید که این زباله‌ها در گودال‌های مخصوصی در کهریزک دفن و به‌وسیله آب آهک مدفون می‌شوند.

بر اساس این گزارش، رییس اداره مبارزه با ناقلین و مواد زائد جامد مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام این‌که از سیاستهای وزارت بهداشت برای به حداقل رساندن خطر انتشار عوامل بیماری‌زای زباله‌های عفونی بی خطرسازی آنها در بیمارستانهاست، گفت: برای اجرای این سیاست و تجهیز 505 بیمارستان کشور به سیستم غیرسوز به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ملک احمدی، انتشار عوامل بیماری‌زا حین حمل و نقل و تماس کارگران شهرداری با زباله‌های عفونی را از خطرات ناشی از دفع زباله‌های عفونی بیمارستانی برشمرد و اظهار کرد: طبق ماده 7 قانون مدیریت اجرایی پسماندهای بیمارستانی مصوب 83 مدیریت پسماندهای پزشکی شامل کلیه مراحل تولید، حمل و نقل و امحای نهایی به تولید کننده واگذار شده است.

این در حالی است که بر اساس ماده 38 آیین‌نامه اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم مکلف به تامین اعتبارات لازم در بودجه‌های سنواتی شده است.

وی با تاکید بر این‌که بر این اساس بسته خدمتی جدیدی تحت عنوان مدیریت اجرای پسماندهای بیمارستانی بر عهده بیمارستانهای دولتی نهاده شده است، گفت: بی تردید اجرای آن نیازمند حمایت‌های مالی است.

وی با بیان این‌که بیمارستانهای دولتی به لحاظ قانونی اجازه بی‌خطر کردن زباله‌های عفونی را دارند، بیان کرد: از پیشنهادات شهرداری تهران در سال 83 ایجاد زباله‌سوز مرکزی در شهر تهران بوده است که بر اساس برآورد آنان اجرای این طرح نیازمند اخذ 2500 تومان هزینه از بیمارستانها به ازای تولید هر کیلوگرم زباله عفونی است. این رقم نه‌تنها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست بلکه با ایجاد زباله‌سوز مرکزی، کلان شهر تهران با مشکلاتی نظیر تشدید آلودگی هوا و حمل و نقل زباله عفونی روبه‌رو می‌شود.

کد خبر 2861

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز