مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در حال حاضر در تهران دو میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو مشمول انجام معاینه فنی‌، در حال تردد هستند که بر اساس آمار مراکز حدود ۲۷ درصد از این خودروها از آزمون آلایندگی مردود می‌شوند.

به گزارش ايسنا،‌ ولی‌الله آذروش با بیان این‌که در مراکز معاینه فنی 18 آیتم کنترل می‌شود، اظهار کرد: قطعاً خرابی و ایراد خودرو در هر کدام از این 18 آیتم علاوه بر ایجاد خطر و تأثیر در افزایش آلودگی هوا به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم می‌تواند باعث تحمیل هزینه‌های مضاعف مربوط به تعمیرات خودرو و یا افزایش هزینه‌های سوخت شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر در تهران دو میلیون و 700 هزار خودرو مشمول انجام معاینه فنی‌، در حال تردد هستند که بر اساس آمار مراکز حدود 27 درصد از این خودروها از آزمون آلایندگی مردود می‌شوند. این بدان مفهوم است که 729 هزار دستگاه خودرو دارای آلایندگی بیش از حد مجاز هستند و این مسئله از دو منظر سوخت و تولید آلایندگی قابل بررسی است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تصریح کرد: مردود شدن خودروها از آزمون آلایندگی می‌تواند به سبب عوامل مختلفی مانند خرابی کاتالیست، ایراد در سیستم سوخت‌رسانی و برق خودرو باشد که این عوامل در نهایت منتج به افزایش مصرف سوخت خواهند شد.

وی افزود: بر اساس گزارش شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در آذر 93 میانگین مصرف سوخت تهران در یک روز 14 میلیون لیتر است که قطعاً با رفع ایراد وضعیت آلایندگی 729 هزار دستگاه خودرو درصد بالایی از این مصرف روزانه سوخت کاهش و موجب صرفه‌جویی ملی خواهد شد.

آذروش تصریح کرد: با فرض این مسئله که خودروهای مردود شده از آزمون آلایندگی تنها به علت خرابی کاتالیست از استاندارد یورو 2 به یورو 1 تنزل یافته باشند بر اساس جداول استاندارد یورو 729 هزار دستگاه خودرو مردود شده از آزمون آلایندگی با پیمایش متوسط 20 هزار کیلومتر در سال، سالانه موجب افزایش آلایندگی به میزان 7 هزار و 290 تن مونواکسید کربن و 6853 تن هیدروکربن‌های نسوخته و ناکس خواهند شد. بر اساس گزارش سال 92 مرکز پژوهش‌های مجلس آمار خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران 8 میلیارد دلار است که قطعاً انجام معاینه فنی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش این خسارات داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از آزمون‌هایی که در مراکز انجام می‌پذیرد آزمون همراستایی چرخ‌هاست که این ایراد در خودرو موجب لاستیک‌سایی خواهد شد. بر اساس آمار موجود از مراکز معاینه فنی 18 درصد از خودروهای معاینه شده در مراکز از این آزمون مردود می‌شود که در صورت تعمیم این درصد به خودروهای مشمول در حدود 486 هزار خودرو از این آزمون مردود خواهند شد و لاستیک آن‌ها پیش از پایان عمر واقعیشان غیرقابل استفاده می‌شود.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تصریح کرد: بنابر اعلام رئیس اتحادیه فروش لاستیک 40 درصد لاستیک مصرفی تولید داخل و 60 درصد وارداتی است که حداقل قیمت یک جفت لاستیک وارداتی 150 دلار است. با توجه به این‌که 60درصد از خودروهای مردودی در آزمون همراستایی چرخ‌ها به علت نیاز به تعویض لاستیک از لاستیک وارداتی استفاده می‌کنند هزینه‌ای در حدود 44 میلیون دلار معادل150 میلیارد تومان برای این منظور از کشور خارج می‌شود که تنها با انجام معاینه فنی می‌توان حداقل از خروج این ارز از کشور جلوگیری کرد.

کد خبر 285982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha