۱۰ روز پس ازشنیده شدن صدای اعتراض سهامداران در تالارحافظ ۲تن از کارشناسان شناخته شده بورس نیز سیاست‌های دولت را در بازار سرمایه به نقد کشیدند.

بورس

به گزارش همشهري، موج اعتراض‌ها حتي به رسانه‌ها هم رسيده است به‌طوري كه روز چهارشنبه بسياري از رسانه‌ها از انتشار گزارش عملكرد شاخص بورس در اعتراض به غيرواقعي بودن شاخص خودداري كردند.

  • بازار سرمايه سياست‌زده است

شاهين شايان‌آراني كارشناس ارشد بازار سرمايه در اين‌باره به همشهري گفت: به‌اعتقاد من بازار سرمايه ايران به‌شدت سياست‌زده است و عملكردش تحت‌تأثير مسئولان دولت است چرا كه دولت‌ها عملكرد بازار سرمايه را به نوعي عملكرد خودشان محسوب مي‌كنند درصورتي كه بازار سرمايه نمايانگر عملكرد‌هايي است كه در بخش واقعي اقتصاد انجام شده است.

اين كارشناس بازارسرمايه در ادامه تأكيد كرد: در 130سال گذشته اثبات شده كه وقتي دولت‌ها فرايند بازارمحور را به فرايند دولت‌محور تبديل مي‌كنند يعني از طريق دخالت و انجام اقدامات دستوري سعي در كنترل بازار دارند مشكلات بسيار زيادي براي اقتصاد، مردم و خود دولت به‌وجود مي‌آيد. او افزود: دستكاري در شاخص بورس و كنترل شاخص‌هاي بورس پديده بسيار خطرناكي است كه بازار سرمايه را از تعادل خارج مي‌كند و اجازه نمي‌دهد بازار سهام به يك تعادل واقعي برسد و اثرات زيانبار بسياري در طولاني‌مدت دارد چرا كه اجازه نمي‌دهيم بازار به كف واقعي‌اش برسد. اما پرسش اين است كه هزينه اين كنترل شاخص را تا كف 65هزار واحد چه‌كسي بايد پرداخت ‌كند؟

او تأكيد كرد: وقتي از رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان معاون وزير اقتصاد تعبير مي‌شود اين به‌معناي گره زدن ساختار‌هاي بورس با دولت است درحالي‌كه بورس يك نهاد مردمي است كه نبايد مسئولانش توسط دولت انتخاب شوند. او تصريح كرد: بورس اوراق بهادار اركان و ساختارهايش به‌شدت سياست‌زده است و اين يك سم و آفت براي بازار سرمايه است و موضوعي است كه مرتب بازار سرمايه را درگير كرده است. اين يعني اينكه هر وقت تصميم گرفته شود مي‌توان عملكرد بورس را مثبت جلوه داد و شاخص‌هاي بورس ابزاري شده‌اند براي نشان‌دادن عملكرد دولت درحالي‌كه عملكرد دولت و شاخص بورس بايد تفكيك شوند و اين باعث مي‌شود كه اعتماد بازار از بين برود.

اين كارشناس ارشد بازار سرمايه تأكيد كرد: اركان بازار سرمايه بايد هرچه سريع‌تر مهندسي مجدد شود، قانون بازار اوراق بهادار بايد هرچه سريع‌تر تغيير كند و اين ساختار دولتي بازار سرمايه اصلاح شود.او افزود: راهكار كمك به بورس ايجاد سازوكارهاي شفاف معاملاتي، ارتباط با بورس‌هاي بين‌المللي، عضويت در انجمن‌هاي بين‌المللي و ارائه راهكارها ومقررات شفاف معاملاتي است، اينكه بورس يك كشوري خيلي بزرگ باشد چندان مهم نيست اين مهم است كه يك بورس با وجود كوچك‌بودن حرفه‌اي باشد و در واقع براساس سازوكار‌هاي واقعي بازار فعاليت كند.

بر اين اساس اينكه دولت‌ها متناسب با شرايطشان در بازار دستكاري مي‌كنند فقط منجر به ايجاد رانت، هيجان و بي‌عدالتي در بازار خواهد شد به همين دليل بايد شرايطي ايجاد شود تا با اصلاح قانون بازار اوراق بهادار هر چه سريع‌تر بدنه بازار سرمايه از بدنه دولت تفكيك شود.

  • بخش واقعي اقتصاد اصلاح شود

عليرضا عسگري‌ماراني ديگر كارشناس شناخته‌شده بازار سرمايه درباره اجراي سيـاست آشكار دستكاري در شاخص بورس به همشهري گفت: تا امروز هيچ تصميمي از سوي دولت براي حمايت از بازار سرمايه گرفته نشده است و حتي در بسياري از موارد اجراي برخي از سياست‌ها به موانع بزرگي براي بازار سرمايه تبديل شده است. نمونه اخيرش اجراي سياست تعرفه ترجيحي واردات براي برخي كشور‌هاست كه آسيب زيادي به صنايع مي‌زند.

اوتأكيد كرد: به اعتقاد من دولت به جاي اينكه با خريدو فروش سهام سعي در اين داشته باشد كه عملكردش را خوب جلوه دهد بايد تصميم‌هاي جدي و مهمي در بخش واقعي اقتصاد بگيرد نه اينكه در شاخص‌هاي بورس دستكاري كند. با ارائه چنين راهكار‌هايي شاخص بورس نيز رشد خواهد كرد. او با اشاره به سهام بانك‌ها و بيمه‌ها گفت: همه دلايل نزول بورس فقط به قيمت نفت مربوط نمي‌شود به‌طور مثال سهام بانك‌ها و بيمه‌ها ارتباطي با كاهش قيمت نفت ندارند. قيمت سهام اين شركت‌ها نيز نزول كرده و اين نشان مي‌دهد كه مشكل اصلي در اجراي سياست‌هاي نادرست است.

وي افزود: دولت بايد اولا با تصميم‌هاي جدي سياست هدفمند‌سازي‌ يارانه‌ها را اجرا كند و از سوي ديگر يارانه افراد پردرآمد را قطع كند. همچنين با اجراي سياست‌هاي حمايتي از دولت در‌هاي صادرات را باز بگذارد و سياست‌هاي مالياتي‌اش را بيشتر به سمت دريافت ماليات از بخش خدمات معطوف كند چرا كه در طول سال‌هاي گذشته فشار زيادي به بخش صنعت و توليد براي پرداخت ماليات وارد شده است. وي با انتقاد از سياست‌هاي دولت گفت: در حال حاضر تصميم‌هاي نادرستي در بخش واقعي اقتصاد گرفته مي‌شود و بسياري از مديران دولتي وارد هيأت مديره شركت‌هاي مهم و بزرگ بورس شده‌اند كه عموما فقط جنبه تشريفاتي دارد.

کد خبر 285779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha