همشهری آنلاین: رئیس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد مسئولان AFC دوست نداشتند برای نخستین مرتبه در تاریخ نتیجه یک بازی در تورنمنتی رسمی تغییر کند، به همین دلیل جلسات را طولانی کردند و در نهایت به ضرر ایران رای دادند.

kafashian

مهر نوشت: علی کفاشیان در مورد اینکه جام ملت‌های آسیا با تلخی خاصی به پایان رسید، ضمن بیان مطلب فوق گفت: بعد از جام جهانی قرارداد کی‌روش را تا جام جهانی روسیه تمدید کردیم. البته همان زمان از من سوال شد که از ته دلتان دوست دارید قرارداد کی‌روش را تمدید کنید که بنده گفتم نه. پاسخ منفی من برای این نبود که کی‌روش توانایی اداره تیم ملی را ندارد بلکه فراهم کردن تسهیلاتی که ایشان می‌خواهد سخت است.

وی اضافه کرد: فدراسیون فوتبال تنها تیم ملی بزرگسالان ندارد بلکه تیم امید را هم باید آماده کند که اهمیت نتیجه‌گرفتن آن کمتر از تیم ملی نیست. تیم‌های جوانان، نوجوانان و تیم‌های ملی دیگر در بخش‌های آقایان، بانوان، فوتسال، فوتبال ساحلی و ... هم هستند که باید امکانات لازم را برای آماده‌سازی این تیم‌ها فراهم کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در ادامه تاکید کرد: تمام تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها با تمام ابزار و امکانات لازم به مسابقات آمدند و وقتی تیم ملی و بازیکنان ایران خودشان را با آنها مقایسه می‌‎کنند، اتفاق خوبی نیست. ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا هم بعد از جام جهانی برنامه آماده‌سازی خوبی داشتند اما ما وقتی نتوانیم ابزار لازم برای آماده‌سازی تیم ملی را فراهم کنیم، رسیدن به اهداف نهایی سخت می‌شود.

وی در مورد نشست‌های مستمری که این روزها با کارلوس کی‌روش داشته است، افزود: کی‌روش در این جلسات تاکید کرد دوست دارد در تیم ملی ایران بماند اما اگر بخواهد کار کند، باید امکانات لازم برایش فراهم شود. ضمن اینکه اگر فوتبال مردم را خوشحال، اینهمه طرفدار دارد و متقاضی آن بسیار است، کمترین توقع آنها صعود تیم ملی به جام جهانی است، پس نیاز به حمایت دارد.

کفاشیان همچنین یادآور شد: در استرالیا از کی‌روش خواستیم تیم را جوان کند تا برای حضور در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه که از خردادماه سال آینده برگزار می‌شود، تیم خوب و جوانی را در اختیار داشته باشیم که خوشبختانه این اتفاق رخ داد. قرار است بعد از پایان لیگ، اردوهای تیم ملی شروع شده و تیم ملی پیش از حضور در مقدماتی جام جهانی با تیم‌های شیلی و سوئد بازی دارد.

وی در ادامه در مورد رای صادر شده از سوی مسئولان AFC در خصوص دوپینگ بازیکن عراق اینگونه اظهار نظر کرد: متاسفانه بازیکن عراقی دوپینگ کرده بود و تردیدی در آن نیست اما چند گروه در این قضیه کارهای کردند که رای به سود ایران صادر نشود. در ابتدا تستی که گرفته شده بود، به فیفا به یک شکل دیگر گزارش داده‌ شده بود و این رای به AFC هم نرسیده بود تا در آن نتوانیم در این مقطع از چنین فرصتی استفاده کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال با طرح این پرسش‌ها که هنوز مشخص نیست آیا وادا و فیفا در این قضیه کوتاهی کرده و یا مسئولان عراق تقلب کرده‌اند؟، تصریح کرد: همچنان این پرونده را پیگیری می‌کنیم و به کمیته استیناف AFC هم شکایت کردیم که این موضوع را تا نتیجه نهایی پیگیری کند. البته نتیجه عوض نمی‌شود، شاید بازیکن محروم شده اما در نهایت حقانیت ایران ثابت می‌شود و مشخص شده که ایراد از فیفا، AFC و یا ایران بوده است.

وی در ادامه به مسائل جالبی هم اشاره کرد: در این مسابقات پیراهن ما مورد اعتراض قرار گرفت که پس از صحبت با رئیس و دبیرکل AFC جریمه تیم ایران آنطور که باید، انجام نگرفتند. همچنین یک بار تیم دیر به زمین رفت که جریمه شدیم و سرپرست و کادرفنی مقصر آن بودند. یک مرتبه هم بازیکنان‌مان مصاحبه نکردند که جریمه شدیم که مسئولان AFC از کنار این مسائل گذشتند.

کفاشیان اضافه کرد: در زمان رسیدگی به شکایت ایران، حتی اگر نایب رئیسی AFC هم در اختیار ایران بود، تغییری در نتیجه صورت نمی‌گرفت زیرا مسئولان AFC نمی‌خواستند این اتفاق رخ دهد و برای نخستین مرتبه در تاریخ، در یک تورنمنت بین‌المللی نتیجه مسابقه تغییر کند.

علی کفاشیان

وی با اشاره به اینکه مسئولان AFC صبح تا ظهر جلسه داشتند اما تصمیم نگرفتند و خیلی راحت رفتند و ناهار خوردند، خاطرنشان کرد: آنها آخر وقت تصمیم گرفتند که نتیجه تغییر نخواهد کرد. آنها یک روز ما را اضافه نگه داشتند اما عراق از ما در AFC قوی‌تر نبود که رای به سود آنها باشد که این نشان می‌دهد کل AFC نمی‌خواست این اتفاق بیافت و نتیجه تغییر کند.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکخ شکایت ما درست بود و باید حق به ما داده می‌شد اما آنها نمی‌خواستند نتیجه بازی تغییر کند، در خصوص گرفتن پست‌های حساس در AFC اظهار کرد: چند عامل است که ابتدا روابط شخصی است مانند کشورهای عرب زبان که ارتباط خوبی دارند. مورد دوم هزینه‌های بسیار است. ژاپن قصد دارد سال آینده در AFC یک نماینده داشته باشد و از امروز از اکثر کشورهای آسیایی دعوت می‌کند که مجانی به این کشور و برای برگزاری بازی تدارکاتی سفر کنند.

وی ادامه داد: آنها چندین میلیون دلار هزینه می‌کند و یک نفر مسئول این کار است نه رئیس فدراسیون آن کشور. مثلا کره‌جنوبی هم کرسی ندارد و در حال مذاکره است. اینها عواملی است که مشخص می‌کند یک کشور کرسی در AFC بدست آورد.

کفاشیان ادامه داد: ما در 8-9 کمیته AFC عضو هستیم که می‌تواند جهشی خوبی برای ایران باشد. در بازی ایران و امارات، سرکال از داوری گله داشت اما وقتی در بازی ایران و بحرین، کادرفنی با داور تند برخورد کرد، داور در بازی بعدی ممکن است برخوردهایی با تیم انجام دهد. این کارها خوب نیست و باید درست شود.

علی کفاشیان در پاسخ به این پرسش که آیا شما می توانید به کی روش بگویید که روی تیم های پایه هم نظارت داشته باشد گفت: روزی که محمد خاکپور برای مذاکره پیش ما آمد گفت باید همه بازیکنان تیم ملی از تیم امید عبور کنند و کسی تیم امید را دور نزند و برود تیم ملی. ما هم پذیرفتیم و اعلام کردیم که آقای کی‌روش موظف است که با تیم امید همکاری کند. قرار است ما جلسه‌ای با کی روش و خاکپور بگذاریم و هماهنگی های لازم را انجام دهیم. یکی از وظایف آقای کی روش این است که با تیم امید همکاری داشته باشد.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به برگزاری دیدارها و اردوهای تدارکاتی تیم فوتبال امید نیز گفت: کادر فنی و مدیریت تیم امید دو کار را همزمان انجام داد، یکی اینکه بتوانند استعدایابی کنند و یکی هم اینکه بتوانند برنامه های آماده سازی را برگزار کنند. خوشبختانه آقای کاشانی مدیریت بسیار خوبی را در تیم امید داشتند و از همه نیروهای خوب ما که در عرصه فوتبال تجربه داشتند استفاده کردند.

علی کفاشیان در پاسخ به این پرسش که چرا کی روش از مربیان ایرانی در کادر فنی استفاده نمی کند گفت: شاید کی روش تمایل زیادی ندارد برای اینکه از مربیان ایران استفاده کند. اما در قرارداد ایشان آمده که باید از مربیان ایرانی استفاده کند. باید در کاری که انجام می دهد این موارد را مد نظر قرار دهد. البته قبل از این بودند افرادی که با ایشان کار کردند اما باید بیشتر باشد. ما با کی روش صحبت می کنیم تا از این به بعد بیشتر از مربیان ایرانی استفاده کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخاب فغانی برای دیدار فینال به نوعی جبران ناداوری علیه ایران نیست گفت: نه اصلا اینطور نیست. فغانی قضاوت های بسیار خوبی را انجام داد و کمترین اعتراض به قضاوت های ایشان وجود داشته است. آقای فغانی شایسته این قضاوت بودند و امیدوارم در میادین آینده هم موفق باشند.

علی کفاشیان در مورد انتقاداتی که به کی روش مطرح می شود گفت: من ادبیاتی که مطرح شده است را از هر دو طرف نمی پسندم. برای تیم ملی باید منافع شخصی را باید کنار گذاشت. علیرضا منصوریان چند ماه با کی روش کار کرد و با وجود اینکه برخی اوقات هم کی روش با او به تندی برخورد کرد اما وی ماند و کار کرد.

کد خبر 285750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha