همشهری آنلاین: عضو شورای مرکزی زکات کشور، زکات را یک واجب الهی بیان کرد و نسبت به کلاه شرعی درست کردن برای پرداخت این واجب از سوی برخی عاملین و مبلغین در این حوزه هشدار داد.

به گزارش ایرنا، حجتالاسلام والمسلمین سید رضا تقوی در دومین همایش شوراهای زکات استان گلستان، اظهار داشت: برخی‌ها، برای بهره‌مندی از تشویقی دولت مبادرت به پرداخت صوری زکات می‌کنند تا از کمک‌های دولتی برای عمران روستای خود بهره‌مند شوند و پس از واریز شدن کمک، مبلغ واریزی به عنوان زکات را برمی‌دارند.

وی با نادرست خواندن این اقدام، اضافه کرد: نباید با این شیوه‌ها، پرداخت زکات را که یک واجب شرعی است، آلوده کرد زیرا تشویقی دولت از محل بیت‌المال بوده و باید به دولت اجازه داد، بیت‌المال را در جای مناسب و مورد نیاز هزینه کند.

حجت‌الاسلام تقوی با تاکید بر آموزش مبلغین و عاملین جمع‌آوری زکات، یادآور شد: بهترین آموزش در این خصوص، مراجعه به نامه 25 نهج‌البلاغه و بایدها و نبایدهای بیان شده از سوی حضرت علی (ع) در خصوص نحوه جمع‌آوری زکات است.

وی همچنین با بیان اینکه ظرفیت‌های زکات در کشور بسیار بالاست، گفت: برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید راه‌ها و شیوه‌های مناسب تبلیغاتی را انتخاب نمود، ضمن اینکه مردم آمادگی دارند و باید آنان را نسبت به پرداخت زکات بعنوان یک واجب الهی بیشتر آگاه نمود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در بخش دیگری از سخنانش به جمع‌آوری افزون بر 2 هزار و 800 میلیارد ریال زکات در سال 92 اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری این میزان زکات در حالی بوده که مشکل خشکسالی و کم‌آبی خسارات زیادی به کشاورزان، باغداران و تولیدکنندگان بیشتر استان‌ها وارد کرده است.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به رابطه زکات و تولید و اینکه هر چه برداشت محصول بیشتر باشد، زکات بیشتری نیز جمع‌آوری خواهد شد، افزود: برای رفع مشکلات و مسائل حوزه تولید، مسئولان می‌توانند با همکاری شوراهای زکات استان‌ها اقدام نمایند.

وی در خصوص مصارف زکات گفت: زکات یک حکم الهی و از شئونات حاکم اسلامی است و بنا بر دستور قرآن و نیز بر اساس تشخیص نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها باید با حفظ ماهیت آن در موارد مشخص و البته بصورت عادلانه صرف شود.

عضو شورای مرکزی زکات کشور همچنین یادآور شد: زکات ماهیتی عبادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و باید به بعد تربیتی آن بعنوان یک واجب الهی و ضرورت عمل به این تکلیف شرعی نیز توجه شود.

حجت‌الاسلام تقوی گفت: در صورت مصرف صحیح زکات بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی رفع می‌شود و نباید همه زکات را در بخش عمرانی هزینه نمود، بلکه بیشتر آن باید به مصارف فقرا و مساکین و فعالیت‌های فرهنگی برسد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه زکات و نماز جمعه دو امر حاکمیتی هستند، بر لزوم توجه ویژه به اجرای این دو فریضه در جامعه تاکید کرد.

کد خبر 285567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha