همشهری آنلاین: سرپرست دانشگاه تهران گفت: اساساً به پذیرش دانشجو در دوره دکتری بر اساس رزومه معتقدم و اعتقادی به آزمون ندارم. همچنین پیشنهاد ۱۲ دانشگاه برتر این است که ظرفیت ۱۰ درصدی نفرات اول به ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش تسنیم، دكتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم تجلیل از نفرات برتر نوزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور که در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اساساً به پذیرش دانشجو در دوره دکتری براساس رزومه معتقدم و اعتقادی به آزمون ندارم.

وی ادامه داد: در زمینه دوره کارشناسی‌ ارشد نیز مشکلی که قبلاً در این المپیادها وجود داشت این بود که دانشجویان از سال سوم به بعد دیگر دروس خود را مرور نمی‌کردند و خود را برای آزمون ارشد آماده می‌کردند تا اینکه روش‌هایی مانند برگزاری این المپیاد علمی و اینکه 10 درصد از نفرات برتر هر رشته مستقیما وارد دوره ارشد می‌شدند، ایجاد شد و کمی از این مشکل را حل کرد.

سرپرست دانشگاه تهران تأکید کرد: باید راه‌هایی پیدا کنیم تا دانشجویان مقطع ارشد دیگر نگرانی‌هایی از این قبیل و حضور در آزمون چند ساعته نداشته باشند، لذا پیشنهاد 12 دانشگاه برتر که در نشست دانشگاه صنعتی اصفهان حضور داشتند این بود که ظرفیت 10 درصدی نفرات اول به 20 درصد افزایش یابد.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: پذیرش دانشجو به شیوه‌های مناسب دغدغه‌ای است که باید به آن توجه بیشتری شود، اما آمار نسبی نشان می‌دهد در پذیرش دانشجویان استعداد برتر در مقطع کارشناسی‌ارشد دچار نقصان هستیم، نه اینکه به آزمون‌ها ایراد بگیریم، اما باید روش‌های موجود را اصلاح کرد و به دنبال اصلاح روندها باشیم.

وی با بیان اینکه برگزاری المپیادهای علمی دانشجویی را مثبت ارزیابی می‌کنم، خاطرنشان کرد: جلوگیری از مهاجرت مغزها نیز از دلایل دیگر برگزاری این المپیاد بود و می‌توان آن را مثبت دانست.

سرپرست دانشگاه تهران گفت: امروز که دانشگاه‌های ما به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین حرکت می‌کنند باید ببینیم در برنامه‌های‌مان چه تغییراتی را در این خصوص انجام دهیم، زیرا نمی‌توان با اتکا به روش‌های گذشته به دنبال رسیدن به هدف تعیین شده بود.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: باید در آزمون‌های پذیرشی خود نیز شرایطی را فراهم کنیم تا این آزمون‌ها دانشجویان را برای آماده‌ شدن در محیط‌های کسب و کار آماده سازد، اما آزمون‌های ما فعلاً این شرایط را فراهم نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه آزمون‌های موجود بیشتر در رشته‌های پرمتقاضی متمرکز هستند، گفت: این آزمون‌ها در حالی که بیشتر در زمینه‌های رشته‌های پرمتقاضی متمرکز هستند توجه جدی به نیاز بازار و نیازهای کشور ندارند، در حالی که نیاز کشور به رشته‌هایی مانند تحول در علوم انسانی و اجتماعی است و بنابراین باید این نیازها را نیز درنظر گرفت.

سرپرست دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه شرایط کشور وقتی بهبود می‌یابد که در علوم انسانی تحول ایجاد شود، اضافه کرد: بنابراین رشته‌های دانشگاهی را نمی‌توان صرفاً از نظر پرمتقاضی‌ بودن نگاه کرد، بلکه به نیاز کشور باید به طور جدی توجه کرد.

کد خبر 285543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha