شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: باستان‌شناسانی که از سال‌ها قبل به کاوش در محوطه‌های تاریخی مصر مشغولند، از کشف قرن در سال ۲۰۱۵ سخن می‌گویند.

به گزارش فارس، ده‌ها باستا‌ن‌شناس از کشورهای مختلف جهان که از سال‌ها قبل در منطقه تاریخی «ابوسیر» مصر هستند، می‌گویند به شواهدی دست یافته‌اند که می‌تواند آنها را به کشف قرن یا همان کشف مقبره‌ «کلئوپاترا»، ملکه مصری و معشوقه او «مارک آنتونی» است، رهنمون کند.

منطقه تاریخی ابوسیر در شمال مصر و در نزدیکی مرز این کشور با لیبی، مکانی است که با استناد به متون تاریخی طی دهه‌های گذشته تمامی تلاش‌های باستانشناسان برای کشف مقبره‌ کلئوپاترا و مارک آنتونی در این منطقه متمرکز بوده است.

بر اساس متون تاریخی، مقبره‌ کلئوپاترا و مارک آنتونی در منطقه‌ اسکندریه مصر در نزدیکی فانوس مشهور اسکندریه، یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان و مشرف به دریای مدیترانه بوده و گنجینه‌ ارزشمندی را در خود جای داده که از نظر ارزش با گنجینه کشف شده در مقبره فرعون «توت‌عنخ‌آمون» برابری کرده و می‌تواند همانند کشف این مقبره در سال 1922 بصورت دست‌نخورده در دره پادشاهان مصر، کشف قرن لقب گیرد.

یک تیم بین‌المللی از باستان‌شناسان دنیا به سرپرستی یک محقق فرانسوی پس از دو دهه کاوش در اعماق آب‌های بندر اسکندریه، سرانجام موفق به کشف بقایایی از کاخ و معبد ملکه کلئوپاترا شدند که در حدود 1600 سال پیش بر اثر زلزله و سونامی به زیر آب رفته بود.

به گفته باستان‌شناسان تفاوت این منطقه تاریخی با دیگر مناطق ویران شده به دست بشر کامل و دست نخورده بودن بسیاری از بناها و ساختمان‌هایی است که پس از زلزله به زیر آب رفته بودند، از این رو کشف ساختمان‌هایی همچون معابد، پایگاه‌های نظامی و حتی کوچه‌های شهری در این موارد به مراتب آسان‌تر از مناطق ویران شده بشری است.

علاوه بر کاخ منصوب به کلئوپاترا،‌ باستان‌شناسان همچنین موفق به کشف یافته‌های دیگری همچون ظروف سرامیکی وارداتی، مجسمه کوچکی از فرعون بطلمیوس هشتم، پدر ملکه کلئوپاترا،‌ کوزه‌های تدفینی فلزی،‌ طلسم‌هایی به بزرگی ناخن و ظرف‌های سربی کوچک، مخصوص دفن شدن زیر پای خدایان، شدند.

طی سال‌های اخیر آثار زیادی شامل تصاویری از چند الهه تمدن مصر باستان در یک تپه سنگی هرم شکل به همراه مجسمه‌‌هایی از سر یک مرد، چند ماسک و صدها سکه کشف شده‌‌اند که می‌توانند نشانه‌‌هایی از دفن مارک آنتونی در این مکان باشند، همچنین با استفاده از فناوری لیزر دو اتاق، یک سالن بزرگ و یک راهرو را در این تپه ‌کشف شده، این در حالی است که طی سال‌های اخیر به دلیل شرایط سیاسی در مصر که به برکناری سه رئیس‌جمهور انجامید، پروژه کاوش در ابوسیر بارها متوقف شده است.

در همین حال تعدادی از باستان‌شناسان که از چند دهه قبل به دنبال کشف مقبره‌ کلئوپاترا و مارک آنتونی هستند، اعلام کرده‌اند که هیچ‌گاه به اندازه‌ حالا نسبت به کشف این مقبره‌ در ماه‌های آتی خوش‌بین نیستند، البته تلاش‌ها برای کشف این مقبره‌ از زمان تصرف مصر توسط «ناپلئون بناپارت»، امپراطور فرانسوی در حدود یک قرن پیش آغاز شده‌، اما در دهه‌های اخیر شکل جدی به خود گرفته است.

محققان نیز بر این باورند که با کشف مقبره‌ کلئوپاترا و مارک آنتونی به بسیاری از پرسش‌ها درباره‌ اهرام ثلاثه و قدمت مجسمه‌ ابوالهول که برخی آن را یک شاهکار معماری 10 هزار ساله می‌دانند، پاسخ داده خواهد شد.

البته داستان زندگی کلئوپاترا و مارک آنتونی، الهام‌بخش شاعران و نویسندگان زیادی در طول قرن‌های گذشته نیز بوده و تا به‌ حال از زندگی این دو، فیلم‌های زیادی ساخته شده و نمایش‌های زیادی نیز به روی صحنه رفته‌اند که از آن جمله می‌توان به فیلمی از زندگی کلئوپاترا با بازی «الیزابت تایلور» در نقش کلوپاترا که در سال 1963 روی پرده‌ سینماها رفت، اشاره کرد.

کد خبر 285227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha