شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

میترا شکری: هفته گذشته برای دوستداران حضرت محمد(ص) و مسلمانان سراسر جهان هفته پرتنشی بود.

برای پیامبرم؛  به قدر و سعم...

 يك مجله فرانسوي كاريكاتور موهن ديگري از پيامبر اسلام(ص) به چاپ رساند كه اين اتفاق اعتراض مسلمانان تمام دنيا را در پي داشت. زماني كه اين اتفاق رخ داد حتي آنهايي هم كه مسلمان نبودند اما به حقوق ديگران احترام مي‌گذاشتند از اين مسئله ناراحت شدند و در جاي جاي دنيا حركت اين مجله و كاريكاتوريستش را محكوم كردند. در اين گزارش گوشه‌اي از اعتراضات مردم را در مقابل توهين به پيامبر مهرباني مي‌خوانيد.

  • يك اجتماع مجازي

اين روزها ‌ اينترنت و دنياي مجازي به شكل موازي در كنار زندگي خيلي‌ها در حال رشد است. هر فرد با يك گوشي كه به اينترنت وصل مي‌شود به راحتي مي‌تواند وارد دنياي مجازي شده و پاي ثابت اتفاقاتي شود كه از اين طريق دنبال مي‌شود. شبكه‌هاي اجتماعي يكي از راه‌هايي است كه مردم براي اعتراض يا حمايت از فرد، شغل و حركت خاصي از آن استفاده مي‌كنند.

اين‌بار در حمايت از حضرت محمد(ص) اتفاقي در شبكه‌هاي اجتماعي رخ داد كه باعث غرور شد. پيرو اتفاقي كه اين روزها مجله فرانسوي آن ‌را رقم زده است صفحات اجتماعي پر شده از جملات و عكس‌هايي كه در حمايت از حضرت محمد(ص) روي صفحه شخصي خيلي‌ها آپلود شده است.

اگر تا چند روز قبل سرزدن به شبكه‌هاي اجتماعي يك سرگرمي بود، حالا كه پاي اين اعتراض به ميان آمده است دوستداران حضرت محمد(ص) هر چند دقيقه يك‌بار پست‌هاي جديد را چك مي‌كنند تا ببينند در بين اعتراضاتشان چه اتفاق جديدي در حال رخ دادن است. يكي از دلگرم‌كننده‌ترين اتفاقاتي كه دراين فضا رخ مي‌دهد، اين است كه هر فرد به هر اندازه كه توان دارد در دنياي مجازي از پيامبرش حمايت كرده و نشان مي‌دهد كه دينش را دوست دارد و اگر لازم باشد براي حفظ آن هر كاري از دستش برمي‌آيد انجام مي‌دهد.

  • كمپين‌هايي سراسر عشق

هنوز مدت زمان زيادي از انتشار اين مجله فرانسوي نگذشته بود كه كاربران مسلمان و غيرمسلمان شبكه‌هاي اجتماعي دست به‌كار جالبي زدند و آن‌هم راه‌اندازي كمپين‌هايي بود كه محتواي آنها حمايت از رسول اكرم(ص) بود و اعتراض به توهيني كه اين مجله به مقدسات‌شان كرده بود. يكي از جذاب‌ترين كمپين‌هايي كه تاسيس شد كمپيني تحت عنوان عشق به رسول اكرم(ص) و تنفر از تروريسم بود كه بيشتر از همه سر و صدا كرد.

مردم با فالو كردن اين صفحه شروع كردند به ارسال عكس‌هايي كه ارادت آنها را به پيامبر نشان مي‌داد. طولي نكشيد كه اين حركت در سراسر فضاي مجازي همه‌گير شد و مردمي كه خيلي از چند و چون ماجرا با خبر نبودند هم شروع كردند به پيوستن به اين كمپين.

اين كمپين‌ها كه حتي نمونه‌هاي خارجي نيز داشتند در كمتر از چند ساعت جهاني شدند و مسلمانان اعتراضي كه نسبت به اين اقدام داشتند را توسط شبكه‌هاي اجتماعي خود به گوش جهانيان رساندند. جذاب‌ترين اتفاقي كه در اين روزها و در خلال اين اعتراضات رخ داد نشان دادن اين مسئله بود كه مسلمانان تا چه اندازه با يكديگر اتحاد دارند و اگر توهيني متوجه‌شان شود با يكديگر همراه شده و دست به اعتراض مي‌زنند.

  • اگر دوست داريد به اين كمپين بپيونديد

اگر شما هم مثل خيلي از مردم كشورمان دوست داريد از اين فضا و اتفاقاتي كه در آن رخ مي‌دهد باخبر شويد، كافي است بعد از وصل‌شدن به اينترنت در شبكه‌هاي اجتماعي مثل اينستاگرام جملاتي را كه در ادامه آورده‌ايم سرچ كنيد. البته يادتان باشد كه اين جملات را در اينستاگرام همراه با «#» سرچ كنيد تا شما را وارد فضايي كند كه نشان مي‌دهد چه تعداد از مردم سرتاسر جهان از‌ توهين به مقدسات دين‌هاي مختلف ناراحت بوده و از اين طريق صداي اعتراض‌شان را به مردم رسانده‌اند.

من عاشق محمدم/ از تروريسم متنفرم/ توهين به پيامبران الهي را محكوم مي‌كنم
I love Mohammad «P. B. U. H»/ I hate terrorism.
/ I condemn insulting the holy prophets.
انا احب محمد صلي‌الله‌عليه‌و‌آله/ انا اكره الارهاب انا ادين الاهانه علي الانبياء كلهم
اين جمله‌ها را جست‌و جو كنيد، درست آن موقع است كه ‌ وسط دنياي زيبايي‌مي‌شوند كه دوستداران حضرت محمد(ص) آن ‌را ساخته‌اند؛ دنيايي كه هر مسلماني از حضور در آن احساس شادي و سرافرازي مي‌كند.

  • «من محمدص هستم» را لايك كنيد

اگر جزو كساني هستيد كه در شبكه اجتماعي اينستاگرام حضور داريد و دلتان مي‌خواهد در اعتراض به اين كاريكا‌تور هم سهمي ايفا كنيد، بهتر است به صفحه‌اي كه حجت‌الاسلام شهاب مرادي، رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران راه‌اندازي كرده است سري بزنيد. ايشان يكي از كساني هستند كه معمولا در حركت‌هاي اين‌چنيني جزو نفرات اول به‌حساب مي‌آيند و اين‌بار هم در اقدامي جالب و هوشمندانه توانستند كمپيني راه بيندازند كه در عرض چند ساعت تعداد فالوورهاي آن بيش از چند هزار نفر شود و اگر الان اين صفحه را باز كنيد، با عكس‌هاي بسياري مواجه مي‌شويد كه از طريق اعضاي اين كمپين بارگذاري شده است.

با اينكه بيشتر از چند روز از افتتاح اين صفحه نمي‌گذرد‌، تا الان بيش از 10هزار عكس با عنوان «من عاشق محمد هستم» منتشر شده است. البته تعداد كامنت‌ها و جملاتي كه در اين خصوص نقل شده هم بسيار زياد است. حجت‌الاسلام شهاب مرادي درخصوص راه‌اندازي اين كمپين اعتقاد دارد كه چون اسلام هر روز در حال پيشرفت است و هر لحظه به طرفداران اين دين اضافه مي‌شود، براي همين بعضي‌ها كه تاب اين پيشرفت را ندارند سعي مي‌كنند برنامه‌هايي ترتيب بدهند تا فرهنگ اسلامي را به‌عنوان يك فرهنگ مهاجم به مردم نشان بدهند. درست مثل واقعه 11سپتامبري كه سال‌ها پيش طراحي كردند. آنها طاقت پيشرفت اسلام را ندارند به همين دليل است كه دست به چنين كارهايي مي‌زنند و كاريكارتورهايي اين‌چنيني را منتشر مي‌كنند.‌
اگر دوست داريد شما هم به اين پويش بپيونديد، كافي است وارد صفحه حجت‌الاسلام شهاب مرادي در شبكه اجتماعي اينستاگرام شويد و روي نخستين پست صفحه كليك كنيد. جمله‌اي به اين شرح نوشته شده است:
سلام
من- عاشق‌ محمد‌ صلي‌الله‌عليه وآله - هستم.
روايت شده؛ بعد از رحلت رسول خدا، شخص نامسلمان و تازه واردي در مدينه، بعد از ملاقات و پرسش‌هايي از اميرالمومنين علي عليه‌السلام، وقتي پاسخ سخت‌ترين سؤال‌هايش را گرفت از حضرت پرسيد: آيا تو محمدي؟ مولا اين سخن را محترمانه ندانست و فرمود: واي بر تو! «من بنده‌اي از بنده‌هاي محمدم» انا عبدٌ من عبيدِ محمّد- لذا به‌نظر مي‌رسد شعار «من محمدم» شعار مودبانه‌اي نباشد.
در همين پست او به شكل كامل شما را راهنمايي كرده كه چطور صفحه «من عاشق محمدم» را لايك كنيد و عكس‌هايي كه دوست داريد را آنجا به اشتراك بگذاريد و در اين اعتراض سهيم شويد.

  • نوفل لوشاتويي كه تغيير نام پيدا كرد

يكي از كارهايي كه مردم براي اعتراض به اتفاق يا حركت خاصي انجام مي‌دهند اين است كه ‌ مقابل سفارت كشور خاطي مي‌روند و اعتراض خودشان را با تجمع در آنجا بيان مي‌كنند. زماني كه كاريكاتوريست فرانسوي در مجله خودش اقدام به انتشار آن تصوير توهين‌آميز كرد، دانشجويان، استادان، مردم عادي و... با دست گرفتن پلاكاردهايي مقابل سفارت فرانسه رفتندتا صداي اعتراض‌شان را به كاركنان سفارت و در واقع به دولتمردان اين كشور برسانند. در روز دوشنبه كه اين اقدام اعتراضي شكل گرفت يكي از كارهايي كه مردم علاوه بر اين اعتراض انجام دادند تغيير نام خيابان محل استقرار سفارت فرانسه‌بود. همانطور كه در عكس‌ها مشاهده مي‌كنيد يكي از دانشجويان با كمك تعدادي از دوستانش در اقدامي جالب يك برگه كه نام پيامبر مهرباني روي آن نقش بسته بود را به جاي خيابان نوفل‌لو‌شاتو چسباند. اين‌كار، به نوعي پيامي به فرانسويان بود كه نگذارند خاطره خوش ايراني‌ها از ميزباني فرانسه از امام خميني(ره) با اين اقدامات غير اخلاقي به كينه و نفرت تبديل شود. البته بعيداست نام اين خيابان عوض شود. سال‌ها قبل اگر به‌خاطر داشته باشيد كشور دانمارك هم توهيني به پيامبر داشت كه از همان زمان به بعد مردم به جاي اينكه در شيريني‌فروشي‌ها از واژه «شيريني دانماركي» استفاده كنند، مي‌گفتند شيريني گل‌محمدي و هنوز هم اين مسئله باب است و حتي شيريني‌فروش‌ها هم نام اين شيريني را به «گل محمدي» تغيير داده‌اند.

  • حضور آدم معروف ها در اين اعتراض چگونه بود؟

زماني كه ماجراي اعتراض به اين حركت موهن و زشت منتشر شد بسياري از افراد معروف يا محبوب كشور جزو كساني بودند كه در صفحات اجتماعي خود شروع به اعتراض كردند و عكس‌هايي در صفحات‌شان قرار دادند كه نشان از دوست داشتن حضرت محمد(ص) داشت. «من عاشق محمد هستم» جمله‌اي است كه اين روزها در فضاي مجازي زياد آن‌را ديده‌ايم، اين جمله اين روزها در صفحات شخصي خيلي‌ها مي‌چرخد و آنها با عكس گرفتن از اين جمله نشان مي‌دهند كه در اين اعتراض سهيم هستند.
ابراهيم حاتمي‌كيا، مسعود ده‌نمكي، بهروز شعيبي، نرگس آبيار، مژده لواساني،شاهد احمدلو، جواد رضويان، الهام چرخنده، هرمز شجاعي‌مهر، رسالت بوذري، محمد حسينيان و نيما كرمي جزو كساني هستند كه با اين جمله عكس گرفته و در پروفايل خودشان گذاشته‌اند.

همراهي اشخاص مشهور ‌سهم بسزايي در پاگرفتن اين جنبش‌‌ها داشته‌است داشتند. از زماني كه اينترنت وارد زندگي مردم شده و ارتباط با آدم‌هاي مشهور و سوپراستارها اينقدر نزديك شده است، هر گاه چنين اتفاقاتي رخ مي‌دهد معمولا اين افراد‌ پست‌هاي روزانه در شبكه اجتماعي‌شان را به مسائلي از اين دست اختصاص مي‌دهند. جملاتي كه در ادامه مي‌خوانيد جملاتي است كه هنرمندان كشورمان در اعتراض به اين حركت ناشايست مجله فرانسوي در صفحه اينستاگرام خودشان قرار داده‌اند.

مژده لواساني:
سلام بر پيامبر مهر و لبخند و دوستي... پيامبري كه چهره دينش هرگز رنگي از خشونت نداشته و نخواهد داشت... پيامبري كه معجزه‌اش كتاب است در عصر جهل... و سلوكش، مهر است در عصر جنگ .

نرگس آبيار:
محمد(ص)، پيامبر آب و آيينه است و مطمئن باشيد چيزي به غيراز خود، در صفاي آيين محمد(ص) نخواهند يافت. سنگ به سوي آب پرت كردن هيچ‌گاه از زلالي او نمي‌كاهد و هر قدر به آيينه توهين كنند نمي‌توانند صداقتش را از او بگيرند.

شاهد احمدلو:
من از بازترين پنجره با مردم اين ناحيه صحبت كردم، حرفي از جنس زمان نشنيدم، هيچ چشمي عاشقانه به زمين خيره نبود. كسي از ديدن يك باغچه مجذوب نشد.

جواد رضويان:
يا رسول! ‌اي فداي تو جن و روح و بشر/ وي اسير تو اين همه يكسر/ خانه جان بدون تو ويران / با تو ويرانه، كاخي از مرمر.

آزاده نامداري:
ما، مومن به پيامبري هستيم كه براي ارزش و كرامت انساني برانگيخته شد. پيامبر ما، پيامبر نور و روشنايي است، معجزه‌اش كتاب بود . ‌اللهم صل‌علي ‌محمد‌وآل‌محمد. 

کد خبر 285163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha