چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

با پرداخت تنها ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه بخش تولید از محل درآمدهای قانون هدفمندی در سال‌جاری و دستور رئیس‌جمهور برای تخصیص هزارمیلیارد تومان دیگر، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان منابع این بخش پرداخت نخواهد شد.

اقتصاد

محقق نشدن درآمد 48هزار ميليارد توماني ناشي از اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها و كاهش اين درآمدها به 43هزار ميليارد تومان موجب شده تا بازهم توليد بار محقق نشدن درآمدهاي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها را به دوش بكشد؛ رويه‌اي كه قبلا نيز در اجراي مرحله نخست قانون هدفمندي يارانه‌ها و محقق نشدن سهم 30درصدي توليد از درآمد حاصل از اجراي قانون هدفمندي شكل گرفته بود.

درصورت اجراي بي‌كم و كاست دستور اخير رئيس‌جمهور و تخصيص هزار ميليارد تومان يارانه بخش توليد نيز، سرنوشت بيش از 4هزار ميليارد تومان سهم بخش توليد از درآمدهاي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها در سال‌جاري مشخص نخواهد بود.

  • سهم توليد از درآمدهاي هدفمندي

اوايل شهريور‌ماه امسال محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت از اختصاص 5هزار و 727ميليارد تومان يارانه به بخش توليد خبر داد. بر اين اساس مقرر شد تا از اين ميزان منابع، هزار و 200ميلياردتومان به وزارت صنعت براي كمك به بخش‌هاي صنعتي، يك هزار ميليارد تومان به وزارت جهادكشاورزي جهت كمك به توليد محصولات كشاورزي و برقي كردن چاه‌ها، 500ميليارد تومان به وزارت نيرو، 450ميليارد تومان به وزارت راه و شهرسازي و همچنين 750ميليارد تومان به وزارت كشور براي كمك به بخش حمل‌ونقل عمومي اختصاص پيدا كند.

اما اكنون در فاصله 2ماه مانده به پايان سال93، فقط 500ميليارد تومان يارانه بخش توليد از منابع مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها تخصيص يافته و مشخص نيست سهم هريك از زيربخش‌هاي توليد از تخصيص هزار ميليارد تومان يارانه ديگري كه علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي از تخصيص آن بر مبناي دستور اخير رئيس‌جمهور خبر داده، چه ميزان خواهد بود.

  • سهم صفر بخش صنعت

باخبرهاي منتشر شده از تصويب و تخصيص سهم بخش صنعت به‌نظر مي‌رسد پرداخت سهم اين بخش از منابع مذكور در گرو ابلاغ معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري است. با وجود اين، مسئولان بخش صنعت از اظهارنظر صريح در مورد ميزان پرداخت سهم اين بخش از منابع مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها خودداري مي‌كنند. معاون برنامه‌ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت با اظهار بي‌اطلاعي در مورد سهم بخش صنعت از هزار ميليارد تومان منابعي كه مقرر شده تا براساس دستور اخير رئيس‌جمهور به بخش توليد اختصاص يابد، به خبرنگار ما اعلام كرد، مشخص نيست كه سهم بخش صنعت از اين منابع چقدر است، اما قبلا دولت پرداخت هزار و 200ميليارد تومان يارانه از بخش صنعت از محل درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها را مصوب كرده كه مقرر شده تا تخصيص يابد اما اينكه سهم هر يك از بخش‌هاي صنعت مانند صادرات، يارانه تسهيلات و... چقدر خواهد بود را نمي‌دانم.

حسين ابويي مهريزي در مورد سهم بخش صنعت از 500ميليارد تومان منابع تخصيص يافته از مرحله دوم درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها نيز اظهار بي‌اطلاعي و اعلام كرد، فرايند پرداخت اين يارانه تا حدودي زمانبر است. وقتي رئيس‌جمهور دستور تخصيص منابع به بخش توليد را مي‌دهد بايد اين منابع توسط سازمان مديريت به خزانه تخصيص داده و بايد از خزانه اين پول واريز شود، اما هنوز اطلاعي از تخصيص اين منابع به بخش صنعت ندارم.

کد خبر 285005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha