چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر بشیر با بیان اینکه ارتباطات ریسک ارتباطی است که باید در حوزه ارتباطات مؤثر مورد توجه قرار گیرد، گفت: ریسک حالتی است که اگر فرد یا جامعه در مورد آن بیش از اندازه حساسیت نشان دهد، به بحران تبدیل می‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين، دکتر حسن بشیر در سخنراني با موضوع «ارتباطات ریسک؛ مدیریت معنا و رفتار ارتباطی» در هشتمین دوره کنفرانس توانمندسازی منابع انسانی با تمرکز بر نظام تایید صلاحیت و شایستگی منابع انسانی، ضمن تشریح رابطه ارتباطات ریسک، مدیریت ریسک و مدیریت بحران، و تفاوت میان آنها، گفت: ریسک وضعیتی است که پیش از بحران باید مورد توجه قرار گیرد.

دانشيار دانشگاه امام صادق (ع) افزود: در حقیقت، ریسک، درک حساسیت‌های خطر در شرایط مختلف است. این وضعیت به شدت با نظریه اضطراب / عدم قطعیت گادیکانست بستگی دارد که ارتباطات را زمانی امکان‌پذیر می‌داند که در آستانه اضطراب / عدم قطعیت قرار گیرد. اگر اضطراب بیش از اندازه باشد یا عدم قطعیت در حد فراتر از معمول و متعارف برای هر فرد ایجاد شود، اصولاً هیچ ارتباطی برقرار نمي‌شود.

وي افزود: ریسک نیز، حالتی است که اگر فرد یا جامعه در مورد آن بیش از اندازه حساسیت نشان دهد، به بحران تبدیل می‌شود و از حالت ریسک خارج می‌شود و اگر کمتر از اندازه معقول مورد توجه قرار دهد، اصولاً به آن به عنوان ریسک فکر نخواهد کرد و در این صورت آن حالت می‌تواند به تدریج به بحران تبدیل شود.

به گفته دکتر بشیر، ارتباطات ریسک ارتباطی است که از منظر دیگر باید در حوزه ارتباطات مؤثر مورد توجه قرار داد. ارتباطات مؤثر ارتباطی است که باید نتیجه‌بخش و در حقیقت بازخورد مناسب را در پی داشته باشد. به همین دلیل باید در این رابطه موضوع «معنا» و «اشتراک معنا» بین مخاطبان و منابع تامین پیام ایجاد شود تا نوعی از «مدیریت معنا» در میان هر دو برای درک مناسب ریسک و حالت‌های مختلف آن ایجاد شود.

وی همچنين در اشاره به پنج مرحله مهم ایجاد ارتباطات مؤثر در حوزه ریسک، از اطمینان‌سازی (با کاهش اضطراب)، قطعیت‌سازی (با عدم تردید)، آستانه‌سازی (حرکت در آستانه اضطراب / عدم قطعیت)، اشتراک معنا (ایجاد اشتراک معنایی) و مديريت معنا (مدیریت ارتباطی ریسک) نام برد.

دکتر بشیر، در ادامه وضعیت پرونده هسته‌ای را از منظر ریسک مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با منطق و عقلانیت و انسان‌مداری تا کنون تلاش کرده است با ادبیات دینی- انسانی و حرکت در آستانه ارتباطات متکی به ایجاد حداقل اضطراب و حداکثر قطعیت مناسب با طرح فتوای تحریم تسلیحات هسته‌ای، اجازه دادن به بازرسان آژانس برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای و تلاش در ادامه مذاکرات معقول تا تحقق اهداف مطلوب، وضعیتی از مدیریت معنا در سطح ملی و بین‌المللی و جهانی ایجاد کند که از طرفی هویت و عزت نظام اسلامی و مردم مسلمان ایران حفظ شود و هم جهان کنونی از اهداف مسالمت‌آمیز ایران در این زمینه آگاه شود که برخورداری از این دانش و تکنولوژی حق مسلّم همه کشورها است.

استاد ارتباطات بین‌الملل خاطرنشان كرد: علیرغم منطق و عقلانیتی که ایران در مذاکرات خود نشان می‌دهد، اما غرب به ویژه آمریکا در تلاش است که درجه اضطراب جهانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را تصعید و وضعیت عدم قطعیت در این زمینه را افزایش دهد تا از سویی نتوان به نتایج قطعی در مذاکرات دست پیدا کرد و از طرف دیگر ایران، منطقه و حتی جهان در شرایط ریسک نزدیک به وضعیت بحران بسر برد تا نتوان به اهداف توسعه در سطح ملی و بین‌المللی دست یافت.

وی تاکید کرد : این وضعیت ریسک - بحران که به ویژه برخی از کشورهای غربی درگیر در مذاکرات هسته‌ای به دنبال آن هستند، قطعا نمی‌تواند به مدت طولانی ادامه یابد چون نگهداری جهان در این وضعیت بیش از آن که به ملت بزرگ ایران لطمه وارد سازد، وضعیت جهانی و منطقه‌ای را به ریسک‌ها و بحران‌های گوناگون خواهد کشاند که وضعیت برد - برد در سه سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و در آن صورت غرب باید مسئولیت وضعیت جدید را بطور کامل پذیرا باشد و تاوان آن را بدهد.

کد خبر 284970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha