همشهری آنلاین: دکتر اعوانی، چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: ائمه (ع) از رسول اکرم (ص) به بعد همه بر عقل تکیه داشتند، همین نشان می‌دهد عقل و عقلانیت از اندیشه محمدی بر سایر ائمه (ع) نفوذ کرد، چراکه عقلانیت پایه دین اسلام است.

به گزارش فارس، دكتر غلامرضا اعوانی عضو فرهنگستان علوم که چند ماهی است برای تدریس به دانشگاه پکن رفته است، درباره عنصر عقلانیت در اندیشه پیامبر (ص)، گفت: عقل و برهان در بین ائمه شیعه از مهمترین روش‌های تصمیم‌گیری است.

عضو هیأت مدیره فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های فلسفه جهان با تأکید بر اهمیت قرآن کریم بر واژگان تدبر، فهم و تفکر، گفت: خداوند به کرات گفته که اگر گوش شنوا داشتیم، عقل داشتیم و تعقل می‌کردیم، خیلی از اتفاقات نمی‌افتاد، در جاهای دیگر هم ما را به تعقل و تفکر در آیات و برکات و نعمت‌هایش دعوت کرده است، همین عقلانیت در اندیشه ائمه (ع) نیز نفوذ کرده است.

وی با تأکید بر اینکه در برخی کتب شیعه چون «اصول کافی» نیز بر عقل تأکید شده است، گفت: در حدیث پیامبر (ص) آمده که «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَهُ الْعَقْلُ»؛ نخستین‌ چیزی‌ که‌ خداوند خلق‌ کرده‌، عقل‌ است‌، ذات همه چیز که از آن حقیقت محمدی است، چرا که ائمه (ع) همه از نور واحدی خلق شدند و خداوند خزائنش را از طریق به آنها هدیه کرده است، بنابراین در روایاتى که از پیامبر اسلام (ص) و امامان (ع) به دست ما رسیده، تعابیر مختلفى در مورد «اولین مخلوق» یا «اولین صادر» بیان شده، برخى از آنان نور پیامبر و نبى گرامى اسلام (ص) را اولین مخلوق خداوند معرفى کرده‌اند.

اعوانی با اشاره به اینکه همه بر اساس فرهنگ محمدی می‌دانند که پیامبر اسلام (ص) رحمتی برای همه عوالم است و تنها محدود به زمین و آسمان نمی‌شود، اظهار داشت: ائمه (ع) با صفاتی چون علم،‌حلم، صبر و ... شناخته می‌شدند و در سیره‌شان عقل‌مداری مشخص است، باید بر اساس همین عقل محمدی ائمه (ع)، امروز به دشمنان اسلام پاسخ دهیم.

کد خبر 284855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha