دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیست‌وهشتم دی‌ماه ۹۳ اولین موزه‌ی گرافیک آسیا در شرق تهران، در بنای تاریخی ارباب هرمز و زیر بارش برف افتتاح شد.

موزه گرافیک

به گزارش ایسنا، این مراسم در فضای باز و با حضور تعداد زیادی از مسوولان فرهنگی و هنری کشور و دست‌اندرکاران و مدیران ارشد بخش‌های مختلف شهرداری تهران برگزار شد.

افتتاح موزه‌ی گرافیک و اختصاص فضای خاص برای این موضوع همیشه از دغدغه‌های انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و اعضای آن بوده که تا پیش از این، بارها برای آن تصمیم‌های مختلفی گرفته شده بود، اما هرگز به نتیجه نرسیده بود.

اختصاص این فضا و افتتاح این موزه برای جامعه‌ی صنفی طراحان گرافیک اتفاق فرخنده و به‌یادماندنی‌ای به‌شمار می‌رود. طراحان گرافیک در این روز برفی میزبان چهره‌های شاخصی از جمله احمد مسجدجامعی - عضو شورای شهر تهران -، علی مرادخانی - معاون هنری وزیر ارشاد - و سیدمحمد بهشتی بودند.

در این مراسم، علی رشیدی - رییس هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک - پس از تشکر از مسوولان آماده‌سازی بنا و موزه‌ی گرافیک، گفت: 10هزار اثر برای موزه‌ی گرافیک توسط استاد مجید بلوچ و همکاران‌شان در کمیته‌ی موزه‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران جمع‌آوری شده که تعدادی از آن‌ها امروز در موزه به‌نمایش درآمده و بقیه‌ی آثار به مرور به‌نمایش درخواهند آمد.

او همچنین اظهار کرد: گرافیک، هنر گالری‌ها و موزه‌ها نیست؛ هنری است که هر روز با آن در ارتباط هستیم و با زندگی ما عجین شده است، اما ما برای حفاظت از این گنجینه‌ی بی‌نظیر، به فضایی مانند این عمارت و موزه‌ی گرافیک نیاز داشتیم.

 

سپس جمال کامیاب - رییس سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران - با اشاره به این‌که بارش برف، این مراسم را به‌یادماندنی‌تر خواهد کرد، گفت: از تمام کسانی که در مرمت و بازسازی این بنا زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم. مرمت عمارت ارباب‌ هرمز بیش از دو سال طول کشید و این عزیزان تلاش کردند تمام اصول و استانداردها را در روند بازسازی رعایت کنند. من خوشحالم که سال‌ها زحمات عزیزان در انجمن طراحان گرافیک به بار نشست و همزمان، گشایش عمارت ارباب‌ هرمز به‌مناسبت افتتاح موزه‌ی گرافیک اتفاق می‌افتد. بعد از تلاش مستمر مسوولان انجمن طراحان گرافیک، شایسته بود محل مناسبی برای موزه‌ی گرافیک انتخاب شود که این اتفاق نیز افتاد.

پس از نمایش تصاویری کوتاه دربار‌ه‌ی عمارت تاریخی ارباب‌ هرمز و پیشینه‌ی آن و صحنه‌هایی از روند بازسازی این عمارت، نوبت به سخنرانی علی مرادخانی - معاون امور هنری وزیر ارشاد - رسید. او بعد از تبریک گشایش موزه‌ی گرافیک، درباره‌ی اهمیت کار گردآوری آثار گذشته‌ی گرافیک کشور، گفت: آثار جمع‌آوری‌شده توسط بزرگان گرافیک ایران که حجم‌شان هم کم نیست، آثار ارزشمندی هستند که گذشته‌ی طراحی گرافیک را در کشور نشان می‌دهند.

او ادامه داد: من ضمن بازدید از آثار به‌نمایش درآمده از موزه، پوستر اولین جشنواره‌ی فیلم فجر را دیدم که من را به سال ۱۳۶۰ برد؛ دوره‌ای که فقط با 8 یا 9 فیلم، جشنواره‌ی فیلم فجر را برگزار می‌کردیم که برایم خاطره‌انگیز بود. خوشبختانه پیگیری‌های دوستان هیئت مدیره‌ی انجمن بالاخره نتیجه داد و گرافیک ایران صاحب موزه شد.

سپس سیدمحمد بهشتی - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - در سخنانی کوتاه، گشایش موزه‌ی گرافیک را تبریک گفت و این اتفاق را رویداد مبارکی در عرصه‌ی هنر کشور دانست.

احمد مسجدجامعی - عضو شورای شهر تهران - نیز به جمع سخنرانان پیوست و گفت: سال‌ها زحمت کشیده شد تا گرافیک ایران به‌عنوان یکی از شاخه‌های هنرهای تجسمی در کشور ما صاحب موزه شود. این اتفاق بسیار باعث خوشحالی است، اما هنوز می‌توان ادامه داد. هنوز هنرهایی مانند تئاتر، نقاشی و ... خانه‌ای مثل موزه‌ی گرافیک ندارند و لازم است این اتفاق برای این رشته‌های هنری نیز بیفتد.

در پایان ضمن تقدیر از شورای برنامه‌ریزی تأسیس موزه‌ی گرافیک ایران، فرزاد ادیبی، اونیش امین‌اللهی، مجید بلوچ، پریسا تشکری، اصغر حیدری، محسن سلیمانی، علی رشیدی، حامد رضایی، عیسی علیزاده، کوروش قاضی‌مراد، ساعد مشکی، هادی مظفری و حمیدرضا نیلی، کتاب موزه‌ی گرافیک رونمایی و عکس دسته‌جمعی با حضور مهمانان این مراسم گرفته شد تا اولین موزه‌ی گرافیک ایران و آسیا در عمارت ارباب هرمز، زیر بارش برف و در روزی به‌یادماندنی افتتاح شود.

 

کد خبر 284708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha