دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

نرگس خانعلیزاده: تا بوده همین بوده؛ آدم از استفاده کردن و درآمد داشتن از چیزهایی که محصول دست خودش بوده است، کیفور می‌شود؛ می‌خواهد این محصول، یک غذای ساده برای اهل خانواده باشد یا یک نوشته ادبی در یک روزنامه یا مجله؛ همین‌که از دستان هنرمندش چنین چیزی خلق شده، خودش پر از لذت است، چه برسد به اینکه برایش سود و درآمدی هم داشته باشد.

 دست‌ها و کاغذها

هركسي هم بالاخره شكلي از اين هنرها را دارد، مثلا درست كردن يك جعبه كادويي مصداق همين‌چيزي است كه بعد از درست‌كردنش به‌خودتان بگوييد «به به، چه كردم». فروش اين جعبه‌هاي كادويي سه‌بعدي مي‌تواند شما را به آن لذت درآمد به‌دست آمده از هنرتان برساند. خيلي هم از اين سه بعدي بودنش تعجب نكنيد. شما چيزي درباره اوريگامي شنيده‌ايد؟ فوت كوزه‌گري‌اش همان است.

  • چه چيزهايي لازم دارم؟

علاوه بر ذوق و سليقه، مي‌ماند قيچي، چسب و تعدادي كاغذ رنگي كه تنها وسيله‌هايي هستند كه براي ساخت اين جعبه‌هاي كادويي نياز است. همه اينها با كمتر از 10هزار تومان هزينه جمع مي‌شود و شما مي‌مانيد و كاغذهايي كه منتظر دست‌هاي هنرمند شما هستند تا در عرض چندساعت، به جعبه‌هاي كادويي سه‌بعدي تبديل شوند. سعي كنيد در انتخاب كاغذ رنگي‌ها و سايز جعبه‌هايتان، متناسب با محتوياتي كه قرار است داخلش قرار بگيرد، عمل كنيد. از رنگ‌هاي تيره و كدر هم دوري كنيد كه در زمينه جعبه‌هاي كادويي، طرفداران زيادي ندارد.

  • خيلي طول مي‌كشد؟

اولين جعبه‌اي كه مي‌سازيد، چيزي حدود 6تا 7دقيقه زمانتان را مي‌گيرد. دومين جعبه هم تقريبا همين مقدار وقت مي‌برد، اما سومين جعبه‌اي كه درست مي‌كنيد قطعا زمان ساختش با دوتاي اولي تفاوت‌ قابل توجهي دارد. جعبه سوم حتما كمتر از 5دقيقه از وقت شما را مي‌گيرد و اگر همينطور ادامه بدهيد و دست‌تان راه بيفتد، قطعا ركورد ساخت يك جعبه اوريگامي در 2 دقيقه را هم مي‌زنيد. مثل هر چيز ديگر به كمي تجربه و كمي حوصله نياز دارد تا از درست كردن 100جعبه در 3ساعت، به 300جعبه در همان بازه زماني برسيد. درست كردن اين جعبه‎‌ها در حجم بالا با شما كاري مي‌كند كه از يك تعداد به بعد، بدون فكر كردن به اينكه دقيقا در حال انجام چه‌كاري هستيد، آنها را درست مي‌كنيد و كنار مي‌گذاريد و كاغذ بعدي را برمي‌داريد.

  • كجا بايد بفروشم؟

اين جعبه‌هاي كادويي، طرفداران زيادي دارد. از مغازه‌هايي مثل طلافروشي‌ها، عطرفروشي‌ها، مغازه‌هاي كادويي و كتابفروشي‌ها كه اگر طرحتان با محصولشان همخواني داشته باشد، به‌طور عمده سفارش مي‌دهند كه برايشان درست كنيد تا دوستان و آشنايان و حتي غريبه‌هايي كه به شما معرفي شده‌اند تا در ابعاد بزرگ‌تر اين جعبه‌ها را به مناسبت‌هاي خاص به دستشان برسانيد. البته اين طرح در شهرهاي كوچك بهتر از شهرهاي بزرگ و صنعتي جواب مي‌دهد. مثلا مي‌توانيد بعد از اينكه بازاريابي‌تان در شهر خودتان تمام شد، به شهرستان‌هاي نزديك هم برويد و آنجا هم بازار خوبي براي خودتان پيدا كنيد.

  • چقدر برايم سود دارد؟

هزينه اوليه درست كردن چنين جعبه كادويي، فقط همان خريد برگي 1200تومان كاغذ اوريگامي با سايز 50 در 70 است. با هر برگ اين كاغذها 7تا 8تا جعبه در سايزهاي مختلف كوچك و بزرگ مي‌شود درست كرد. درست كردن 300تا از اين جعبه‌ها، حدود 3تا 4ساعت زمان مي‌برد. اگر هر روز همين مقدار زمان براي درست كردن اين تعداد از جعبه‌ها بگذاريم و هركدام از اين جعبه‌ها به قيمت 300 تومان هم فروخته شود، روزي 40 هزار تومان سود خالص دارد؛ يعني ماهي يك ميليون و 200 هزار تومان. البته اين رقم يك عدد ثابت و هميشگي نيست و بستگي به درخواست و سفارش مشتري‌هايتان دارد، مگر يك مغازه‌دار، ماهي چقدر از اين جعبه‌ها مي‌خواهد؟

  • جدال با سادگي و زمختي!

ايده اين جعبه‌هاي سه‌بعدي را از علي سبزي مراد گرفتيم. او وبلاگي با هدف اشتغال‌زايي و كارآفريني راه انداخته است كه هر دفعه، يك كار جديد و نو را به مخاطبان وبلاگش پيشنهاد مي‌دهد. وقتي با آقاي سبزي مراد حرف زديم، واقعا از اين همه انرژي او براي ايده‌هايش به وجد آمديم. او مي‌گفت شايد روزانه بيشتر از 100طرح در ذهنم داشته باشم كه قابليت تبديل شدن به يك كار درآمدزا و پولساز را داشته باشد. مي‌گويم 100طرح در هر روز؛ «بله. فقط كافي است كمي چشم‌هايمان را باز و گوش‌هايمان را تيز كنيم، دنيايي از اتفاقات را در اطرف‌مان مي‌بينيم كه مي‌توانند به سادگي ما را به سود خوبي برسانند. اصلا تا به حال به اين سبزي‌هاي پاك‌شده داخل سوپرماركت‌ها دقت كرده‌ايد؟ مي‌دانستيد اينها براي كساني كه مهمان سرزده دارند و در خانه چيزي ندارند، حكم كيميا را دارد؟ همين خودش مي‌تواند يك كار سودآور خوب براي كساني باشد كه مي‌خواهند در خانه باشند و درآمدي هم داشته باشند. كمي دقت لازم دارد تا اين همه كار راحت با نياز به كمترين سرمايه را در دور و اطرافمان ببينيم. آقاي سبزي مراد درباره ايده اين جعبه‌ها مي‌گويد سادگي و زمختي جعبه‌هاي كادويي مغازه‌ها، او را به فكر ساخت اين جعبه‌هاي رنگي رنگي سه بعدي انداخته است. البته اين جعبه‌ها ممكن است در شهرهاي كوچكي كه طلافروشي آنچناني نداشته باشند جواب بدهد. « من براي اينكه ببينم اين طرح واقعا جواب مي‌دهد يا نه، چند نمونه از آنها را درست كردم و به چندين طلافروشي در شهر خودمان يعني قم بردم و در همان روز اول چيزي حدود 500سفارش از آنها گرفتم كه درست كردن اين 500تا كار 5تا 6ساعت است.»

  • اوريگامي سخت است؟

اوريگامي كه به هنر كاغذ و تا معروف است، يكي از كاردستي‌هاي خيلي محبوب بين مردم ژاپن است كه مدت‌هاست بين ايراني‌ها هم جا افتاده است؛ آنقدر كه همه مي‌دانند كه استفاده از اوريگامي براي درست كردن طرح‌هاي جالب از كاغذ با كمك تاهاي هندسي است كه آنها را ازدوبعد معمولي خارج مي‌كند و سه بعدي نشانشان مي‌دهد. اوريگامي به جز تاهاي مختلف و عجيب و غريب، هيچ‌چيز ديگري ندارد. همين‌كه بتوانيد با استفاده از قوانين مخصوص به آن، به كاغذهاي رنگي‌رنگي‌تان تاهاي خوبي بزنيد و به آن شكل بدهيد، يعني شما در اوريگامي موفق شده‌ايد. اين طرح‌ها با يك برگ كاغذ مربع شكل شروع مي‌شود كه چون هر روي آن به يك رنگ متفاوت است، آن را زيباتر از چيزي كه هست نشان مي‌دهد. اصل اوريگامي، در درست كردن آن بدون استفاده از قيچي است ولي شما براي درست كردن اين جعبه‌هاي كادويي مي‌توانيد بعضي جاهايش را با كمك قيچي درست كنيد. كافي است كلمه اوريگامي را در اينترنت سرچ كنيد تا با دنيايي از فيلم‌هايي كه نحوه تا زدن كاغذ رنگي‌ها را نشان مي‌دهد، روبه‌رو شويد. اگر حوصله داشته باشيد، يادگرفتنش بيشتر از5دقيقه طول نمي‌كشد.

  • بيشتر بازاريابي كنيد تا ساخت‌وساز

تجربه‌دارها مي‌گويند كه آن مقدار انرژي‌اي كه صاحب كار براي شناساندن محصولش به مردم مي‌گذارد، حتي از انرژي‌اي كه براي توليد خود محصول گذاشته است، بر موفقيت و سودآوري كار تأثير بيشتري دارد. اگر قرار است در نهايت كار، سود خالص و خوبي دست‌تان را بگيرد، 30درصد از انرژي‌تان را براي توليد محصول كنار بگذاريد و 70درصد باقيمانده از آن را به‌دنبال بازاريابي و پيدا كردن مشتري براي محصولتان باشيد. مثلا براي اين كار، بايد زماني را براي رفتن به انواع و اقسام مغازه‌هاي طلافروشي و فانتزي فروشي‌هاي شهرتان بگذاريد. به يك مغازه و 2 مغازه هم اكتفا نكنيد و سعي كنيد نمونه كارهايتان را براي اين چنين مغازه‌هايي در نقاط مختلف شهرتان، بالاشهر و پايين شهر ببريد تا دست‌تان بيايد كه اصلا اين كارتان خريدار دارد يا نه؟ آن‌وقت شروع به توليد محصولتان در حجم بالا كنيد.

کد خبر 284651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha