محمد باریکانی: تولید‌کنندگان صنایع‌دستی از تعطیلی کارگاه‌های خود به‌دلیل فشارهای اقتصادی گلایه دارند.

 آنها از كارشكني بانك‌ها در پرداخت تسهيلات توافق شده با سازمان ميراث فرهنگي خبر مي‌دهند و از دولت مي‌خواهند تا ماليات بر ارزش افزوده را از توليدات صنايع‌دستي حذف كنند.

آنها در نشست تخصصي صبح ديروز خود در سازمان ميراث فرهنگي از واردات بي‌رويه توليدات صنايع‌دستي خارجي از چين و ديگر كشورها گلايه كردند و گفتند كه برخي ادارات دولتي براي كاهش هزينه‌هاي خود از توليدكنندگان صنايع‌دستي در داخل كشور خواسته‌اند تا صنايع‌دستي ارزانقيمت با كيفيت پايين توليد كنند و با اين اقدام ضربه بزرگي به كيفيت صنايع‌دستي در كشور وارد مي‌شود. آنها از دولت مي‌خواهند تا يك بسته‌بندي مناسب براي توليدات صنايع‌دستي طراحي و آن‌را در اختيار توليدكنندگان صنايع‌دستي قرار بدهند.

توليدكنندگان از سازمان تأمين اجتماعي خواستند تا بيمه توليدكنندگان و هنرمندان صنايع‌دستي را پيگيري كند. آنها گفتند توان توليد صنايع‌دستي را با وضعيت كنوني افزايش قيمت مواداوليه و حامل‌هاي انرژي ندارند و با تداوم اين وضعيت توليدكنندگان صنايع‌دستي چاره‌اي جز تعطيل كردن كارگاه‌هاي خود ندارند.

اين سخنان در حالي در جمع نمايندگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و بانك عامل ارائه‌كننده تسهيلات به توليدكنندگان صنايع‌دستي، در حضور معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي زده شد كه مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در سخناني مشكل اصلي را در فروش و بازاريابي توليدات صنايع‌دستي كشور اعلام كرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي خطاب به توليدكنندگان صنايع‌دستي گفت كه اگر دولت به تمامي درخواست‌هاي توليدكنندگان نيز پاسخ بدهد و ماليات بر ارزش افزوده را صفر كند يا همه هنرمندان را بيمه كند و تسهيلات بانكي ارائه دهد اما توليدات صنايع‌دستي فروخته نشود تمام اين كارها بي‌معناست.سلطاني فر با اشاره به اينكه در گذشته مسائلي در حوزه صنايع‌دستي اتفاق افتاد كه خسارت‌بار بود، از تصميم جدي رئيس‌جمهور و اعضاي دولت براي كمك به بخش‌هاي مختلف سازمان ميراث فرهنگي خبر داد و به توليدكنندگان صنايع‌دستي گفت: چالش اصلي صنايع‌دستي كشور در بازرگاني توليدات صنايع‌دستي است. او اما به توليدكنندگان صنايع‌دستي وعده داد كه مشكل بيمه آنها حل شود.

بهمن نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي نيز در سخناني در جمع توليدكنندگان صنايع‌دستي از نگراني سازمان ميراث فرهنگي نسبت به تعطيلي كارگاه‌هاي توليد صنايع‌دستي خبر داد.
او به تعطيلي 40درصد از كارگاه‌هاي صنايع‌دستي در دولت گذشته اشاره كرد و گفت: صنايع‌دستي با يك سقوط آزاد مواجه بود و ايران به‌تدريج به كشورهايي افزوده مي‌شد كه صنايع‌دستي نداشتند اما دولت توانست تا حدودي جلوي اين سقوط بايستد.

کد خبر 284637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha