سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

حامد فرحبخش: «جایزه یک میلیون تومانی برای دستگیری متهمان تحت تعقیب»، این عنوان خبری است که در صفحه حوادث روز دوشنبه 15 مرداد همشهری منتشر شده بود.

بر اساس این خبر پلیس آگاهی کشور، برای دستگیری 2 جنایتکار فراری که در کرمانشاه و مبارکه اصفهان 4 قتل خونین را رقم زده‌ بودند، جایزه‌ میلیونی تعیین کرده بود.

تعیین جایزه برای معرفی مجرمان حرفه‌ای و خصوصاً قاتلان،اگر چه ده‌ها سال است از سوی پلیس کشورهای اروپایی و آمریکایی به کار گرفته می شود و حتی باعث شده گروهی از«جایزه بگیران حرفه‌ای» در این کشورها بوجود آیند که تعقیب و ردگیری متهمان خطرناک را انجام می دهند، اما ازسوی پلیس و دستگاه قضایی ایران به جز چند مورد محدود به کار گرفته نشده است.

این در حالی است که تعیین جایزه - حتی در صورت تعیین جایزه‌های سنگین- برای معرفی مخفیگاه مجرمان در مقایسه با ‌عملیاتهای طولانی مدت برای رد زنی، شناسایی و دستگیری جنایتکاران هزینه بسیار کمتری را به سیستم پلیسی و قضایی تحمیل می کند.

به عنوان یک حادثه نویس بارها با پرونده‌هایی مواجه بوده‌ام که پس از مدتها تلاش بی نتیجه برای دستگیری یک متهم، با انتشار تصاویر و مشخصات وی در مطبوعات و رسانه‌ها، در مدت کوتاهی این مجرم مخوف با اطلاعات مردمی شناسایی و دستگیر شده است، در حالی که در برخی از پرونده‌هایی که تنها به بررسی های پلیسی و قضایی اتکا شده است  گاه عواقب چنان وحشتناکی برجای مانده که درمان آنها بسیار مشکل است.

به راستی اگر تصاویر ومشخصات «روح سرگردان باند باغ خرمالو» بعد از آنکه از سوی پلیس به اتهام ربودن و آزار و اذیت یک دختر جوان تحت تعقیب قرار گرفت و از تهران به مراغه گریخت در مطبوعات منتشر می‌شد، آیا این جوان مخوف می‌توانست بار دیگر به تهران بازگردد و به راحتی باند دیگری تشکیل داده و دست به ربودن زنان و دختران بیگناه بزند.

سایت  www.fremontpolice.org  که در سال ۲۰۰۲ میلادى از سوی پلیس فریمونت آمریکا راه اندازى شده و روزانه بیش از ۱۲ هزار بازدید کننده دارد از جمله تجربه‌های موفق در  زمینه تعیین جایزه برای دستگیری مجرمان است.

پس از آنکه تصاویر و مشخصات مربوط به ۳۰ جانى خطرناک و تحت تعقیب پلیس در این وب سایت قرار گرفت و برای معرفی آنها جایزه‌هایی تا 10هزار دلار از سوی پلیس و قضات تعیین شد، ۱۸ نفر از آنها دستگیر شدند.

یکى از این  افراد که متهم به آزار و اذیت کودکان بود، وقتی   به خانه خود در ایالت فلوریدا بازگشت از سوی خانواده‌اش که  نام او را در فهرست اشخاص تحت تعقیب دیده بودند لو داده شده و دستگیر شد.

« وب سایت اینترنتی مجرمان تحت تعقیب و افراد گمشده» که دادستان کل کشوردر تیرماه 1384 از راه‌اندازی آن خبر داده بودند نویدی در این زمینه بود.

قرار بود مشخصات و تصاویر 2 گروه از مجرمان «تحت تعقیب» و «محکومان قطعی» بر روی سایت قرار گیرد، اما هیچگاه جزئیات بیشتری از این وب سایت منتشر نشد.

کد خبر 28450

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز