در همین روزهایی که در کشورهای اروپایی برخی رسانه‌ها و رهبران سیاسی از آزادی رسانه به‌عنوان ارزشی که می‌توان برایش جان داد، دفاع می‌کنند، رویدادهایی مقابل چشم جهان رقم می‌‌خورد که تناقض در این ادعاها را به رخ می‌کشد.

جیم کلانسی

جيم كلانسي از قديمي‌ترين مجري‌هاي شبكه خبري سي‌ان‌ان، روز جمعه بعد از  34سال كار در اين شبكه با نوشتن نامه خداحافظي از كارش استعفا كرد. اين استعفا يك هفته بعد از آن صورت گرفت كه اظهارنظرات او در شبكه توييتر در مكالمه جنجالي با چند كاربر اسرائيلي، خبرساز شد.

حساب كاربري توييتر او اكنون غيرفعال شده و اين مكالمات قابل دسترس نيست. موضوع از آنجا آغاز شد كه اين خبرنگار آمريكايي در واكنش به كاريكاتورهاي شارلي ابدو و ماجراهاي بعد از آن در پاريس، نوشت كه اينها همه كار ترسوهاست و اسرائيلي‌ها هستند كه سعي مي‌كنند اين ماجرا را نوعي تقابل با اسلام جلوه دهند. او تبليغات اسرائيلي‌ها را باعث شكل‌گيري حمله پاريس عنوان كرده بود.
يك هفته بعد از اين اظهارنظر، روز جمعه، اين خبرنگار قديمي سي‌ان‌ان در نامه‌اي نوشت: بعد از 34سال كار در سي‌ان‌ان، زمان خداحافظي رسيده‌است. افتخار من بود كه در كنار شما در تمام اين سال‌ها كار كردم. او براي همكارانش آرزوي موفقيت كرده و البته هيچ دليلي براي استعفايش ارائه نكرده‌است.

سي‌ان‌ان و خود كلانسي هيچ توضيحي درباره اين استعفا نداده‌اند. اما با توجه به اينكه اين استعفا ناگهاني و درست چند روز بعد از اظهارنظر او عليه اسرائيلي‌ها در توييتر صورت گرفته، همه تحليل‌ها و گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه اين استعفا به‌دليل همين اظهارنظرها صورت گرفته‌است. به اين ترتيب آزادي بيان اكنون در سي‌ان‌ان يك قرباني گرفته‌است. كلانسي علاوه بر كار در سي‌ان‌ان، معاون تحقيقاتي بنياد دفاع از دمكراسي‌ها در آمريكا هم هست.

اين نخستين بار نيست كه رسانه‌هاي غربي نشان داده‌اند آستانه تحملشان در بحث آزادي بيان، آنجا كه به اسرائيل مي‌رسد به مويي بند است. با توجه به اينكه اين رسانه‌ها ازجمله سي‌ان‌ان، مستقيم و غيرمستقيم به امپراتوري‌هاي رسانه‌اي چون روپرت مرداك حامي اسرائيل متصل هستند، چنين حساسيت‌هايي جاي تعجب ندارد.

کد خبر 284478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha