سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

درحالی‌که براساس گزارش جامعه مسلمانان فرانسه، پس از حمله به مجله شارلی ابدو در پاریس بیش از ۵۰مورد اقدام به حمله علیه مساجد و اماکن مسلمانان در سراسر فرانسه صورت گرفته‌است، این نشریه فرانسوی از انتشار شماره جدیدش با کاریکاتورهای موهن جدید خبر داده‌است.

فرانسه - مسجد

به‌گفته دست‌اندركاران مجله فكاهي شارلي ابدو، قرار است شماره جديد اين نشريه در 3ميليون نسخه به 16زبان امروز منتشر شود. اين در حالي است كه روي جلد اين مجله كاريكاتوري توهين‌آميز به پيامبر اسلام به چاپ رسيده‌است. اين موضوع واكنش‌هاي مختلفي را در سطح رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي به‌دنبال داشته‌است. مخالفان و منتقدان اين كار، آن را پافشاري بر كار افراط‌گرايانه‌اي دانسته‌اند كه به فضاي ملتهب كنوني دامن مي‌زند. اما مدافعان مي‌گويند كه اين كار پاسداري از آزادي بيان است.

با اين حال برخي نشريات اروپايي همچون گاردين كه در مطالبي به انتقاد از شيوه شارلي ابدو در توهين به مقدسات و فرهنگ و ارزش‌هاي ديگران پرداخته‌بود، اكنون هم اين شيوه را تأييد نمي‌كنند. ديروز مركز صدور فتواي اسلامي قاهره كه مركزي دولتي است انتشار كاريكاتورهاي موهن جديد در شماره جديد مجله شارلي ابدو را محكوم كرد. اين در حالي است كه با وجود گسيل نيروهاي امنيتي و پليس براي حفاظت از مراكز و اماكن يهوديان در فرانسه، در يك هفته گذشته 50مورد حمله به مراكز و اماكن مسلمانان در شهرهاي مختلف فرانسه گزارش شده‌است، ازجمله چندين حمله به مساجد با بمب‌هاي دست‌ساز.

بيش از 5هزار نيروي امنيتي براي حفاظت از مراكز يهوديان مستقر شده‌اند. اين كار درحالي صورت مي‌گيرد كه سخنان واكنش‌برانگيز بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي كه با واكنش دولت فرانسه روبه‌رو شده، همچنان ادامه دارد. او از يهوديان اروپا خواسته به اسرائيل مهاجرت كنند كه امن‌تر است. بعد از حمله به دفتر نشريه شارلي ابدو، حمله‌اي هم به يك فروشگاه يهوديان در پاريس صورت گرفت كه طي آن گروگانگير و 4گروگان يهودي كشته شدند. اجساد اين كشته‌شدگان براي دفن ديروز به بيت‌المقدس منتقل شد.

انتشار شماره جديد نشريه شارلي‌ابدو درحالي صورت مي‌گيرد كه پليس فرانسه اعلام‌كرده 6همدست عاملان حمله هفته گذشته به دفتر اين نشريه كه 12كشته به جا گذاشت همچنان فراري هستند. در اين حمله 5كاريكاتوريست و 5روزنامه‌نگار ديگر به همراه 2مأمور پليس توسط 2مهاجم كشته شدند. مهاجمان 3روز بعد حين گروگانگيري در حومه پاريس به ضرب گلوله پليس فرانسه كشته شدند. آنها خود را عضو القاعده يمن معرفي كردند. ديروز جامعه مسلمانان فرانسه خواستار خويشتنداري مسلمانان در مقابل انتشار شماره جديد نشريه شارلي‌ابدو با كاريكاتورهاي موهن جديد شد.

  • عذرخواهي كاخ سفيد

به‌دنبال انتقادات گسترده از عدم‌حضور هيچ مقام آمريكايي در راهپيمايي وحدت پاريس كه روز يكشنبه با حضور 40رهبر جهان و 4ميليون نفر از مردم فرانسه در پاريس برگزار شد، سخنگوي كاخ سفيد ديروز عذرخواهي كرد و گفت، بايد يك مقام بلندپايه از واشنگتن در اين تظاهرات شركت مي‌كرد. قرار است جان كري روز پنجشنبه به پاريس برود. در همين حال واكنش‌ها به حضور نتانياهو در اين تظاهرات همچنان ادامه دارد. ديروز رجب‌طيب‌اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه گفت كه عامل تروريسم غزه چطور در تظاهرات محكوميت ترور شركت مي‌كند. او همچنين غرب را به دوگانگي درموضوع تروريسم و ماجراي حملات پاريس در عين محكوم‌نكردن اشكال ديگر تروريسم، متهم كرد.

  • تظاهرات صلح و مدارا به نام اسلام در برلين

درحالي‌كه شهرهاي آلمان چندماهي است به صحنه تجمع هواداران يك گروه راست افراطي ضدمهاجرت و ضداسلام و همچنين مخالفان اين گروه تبديل شده، ديروز در برلين پايتخت آلمان، تظاهرات بزرگي توسط مردم و مسلمانان اين كشور برگزار شد. نام اين تظاهرات، آلمان آزاد و بامدارا بود و توسط جامعه مسلمانان آلمان تدارك ديده شده‌بود. در اين تظاهرات آنگلا مركل صدراعظم و وزراي دولت آلمان شركت كردند. هدف از برگزاري اين تظاهرات مقابله با افراط‌گراياني بود كه در روزهاي گذشته با برگزاري تجمعاتي در چند شهر، خواستار اخراج مهاجران مسلمان از آلمان شده‌بودند.

کد خبر 284096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha