دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶

همشهری آنلاین: قندها گروهی از مواد انرژی زا هستند که هر گرم آن ها ۴ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند

و مانند چربی‌ها در صورتی که بیش از میزان مورد نیاز مصرف شوند در ایجاد اضافه وزن، چاقی، افزایش فشارخون و افزایش چربی خون و در نهایت بیماری‌های قلبی عروقی موثر هستند. به علاوه مصرف زیاد مواد قندی سبب ایجاد پوسیدگی دندان به ویژه در کودکان می‌شود.

توصیه‌های زیر اگر چه ساده هستند ولی در ایجاد تعادل در مصرف مواد قندی، مفید و موثر می باشند:

- در مصرف مواد قندی خصوصا" قندهای ساده مثل شیرینی، شکلات، مربا، عسل و شربت‌ها حد اعتدال را رعایت کنید.
- به جای استفاده از قند و شکر به همراه چای، از خرما، توت خشک، انجیر خشک و سایر خشکبار در حد متعادل استفاده نمایید.
- در کودکان مبتلا به بیش فعالی مصرف زیاد قندهای ساده در تشدید علائم آنان موثر است. لذا توصیه می‌شود این مواد در برنامه غذایی این کودکان محدود شود.
- توصیه می‌شود کمتر از ۱۰% انرژی روزانه از قندهای ساده تامین شود به عنوان مثال شخصی که به طور متوسط روزانه ۲۰۰۰ کیلوکالری انرژی دریافت می‌کند نباید روزانه بیش از ۲۰۰ کالری از قند و شکر (حدود ۵۰ گرم) مصرف کند.
- از چاشنی‌های مختلف به جای شیرین کننده‌ها برای خوش طعم کردن غذا استفاده کنید.
- آب و دوغ کم نمک را جایگزین انواع نوشابه، آب میوه‌های مصنوعی و شربت‌ها کنید.
- جهت آگاهی از میزان شکر در مواد غذایی آماده به برچسب روی بسته بندی آن‌ها توجه کنید.
- در بعضی از بیماری‌ها لازم است محدودیت بیشتری در مصرف قند و شکر رعایت شود. مثلا" در بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌شود مصرف قندهای ساده محدود شود.
- خرید انواع شیرینی، کلوچه و شکلات را محدود و منحصر به مناسبت‌های خاص کنید.
- در هنگام پخت و تهیه انواع غذا و کیک و شیرینی خانگی مقدار شکر آن‌ها را کاهش دهید.

  • دفتر بهبود تغذیه جامعه، معاونت بهداشت وزارت بهداشت
کد خبر 283225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار