همشهری آنلاین: آیت‌الله جوادی آملی گفت: زکات مال و زکات علم مشخص است اما هر کمالی زکات خاص خود را دارد، به عنوان مثال زکات جمال عفیف‌تر بودن و زکات شجاعت جهاد در راه خداست، از این رو زکات هنر نیز این است که در راه خدا استفاده شود.

به گزارش فارس، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، هنر را از بهترین نعمت‌های الهی دانست و گفت: هر نعمتی که خداوند به انسان عطا می‌کند باید در راه او صرف شود وگرنه ممکن است به مرور از جانب خداوند سلب آن نعمت صورت بگیرد.

اين مرجع تقليد ادامه داد: برخی از هنرها به ظاهر اکتسابی است و برخی هنرمندان فکر می‌کنند که با تلاش خود آن هنر را کسب کرده‌اند اما برابر آیات قرآن و برخی از ادعیه، هر توفیقی که نصیب انسان می‌شود، توفیق الهی است و از جانب خداوند است.

آيت‌الله جوادی آملی با اشاره به داستان قارون در قرآن کریم، گفت: هنرهای اکتسابی ممکن است انسان صاحب آن هنر را فریب بدهد و آن هنرمند مانند قارون که مدعی بود ثروت خود را تنها با تلاش خود به دست آورده، قارونی حرف بزند که من خود به تنهایی و تنها با زحمت خودم این هنر را کسب کرده‌ام، که در این صورت فرجامی چون قارون خواهد داشت.

وي با بیان اینكه «هر کمالی زکات خاص خود را دارد و زکات هنر این است که در راه خدا صرف شود» اظهار داشت: هر کسی باید زکات بدهد؛ زکات مال و زکات علم مشخص است اما هر کمالی زکات خاص خود را دارد، به عنوان مثال زکات جمال عفیف‌تر بودن و زکات شجاعت جهاد در راه خداست، از این رو زکات هنر نیز این است که در راه خدا استفاده شود.

وي هنرمندان را دارای مسئولیت مضاعف در قبال هنر خود دانست و افزود: هنر هنرمند یک مسئولیت مضاعف بر عهده هنرمندان قرار می‌دهد. هنرمندان باید به صورتی هنر خود را به جامعه عرضه کنند که توشه آخرت آنها باشد. انسان اگر بخواهد با هنر خود راهی سفر آخرت بشود، راه دارد، و آن این است که هنرمند، هنر خود را با قرار دادن در محفظه عقل و عدل از مرگ برهاند و هنر خود را نامیرا و جاودانه کند؛ پیوند هنر با حق باعث ماندگاری هنر می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تاکید دین در انتخاب موذن خوش صدا و امام جماعت خوش سیما گفت: بنا بر توصیه و تاکید دین، هنر باید در خدمت دین، عقل و عدل باشد، هنرمندان لازم است این کمال را حفظ کنند و آن را در خدمت دین قرار بدهند، این چنین هنری آنها را حفظ خواهد کرد. بنا بر همین رابطه بین دین و هنر است که پیامبر (ص) فرمودند: افراد خوش صدا در جمع قرآن بخوانند و همچنین افراد خوش صدا با قرآن، به صدای خود جمال و جلال ببخشند.

کد خبر 283221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha