دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از قدیمی‌ترین چرخ‌هایی که در ویترین محل کار آقای صادقی جا خوش کرده، مربوط به ۱۲۰ سال پیش است. این دستگاه، چرخی دستی است که به «ماکوفشنگی» معروف است.

خيابان خيام تهران، راسته فروشندگاني است كه در كار خريد و فروش ماشين‌هاي دوخت و دوز هستند. پشت ويترين خيلي از مغازه‌هاي اين خيابان مي‌شود چرخ خياطي‌هاي قديمي و مدرن را به تماشا ايستاد اما در ميان همه فروشندگان اين راسته، مردي هست كه علاوه بر كار در زمينه خريد و فروش چرخ خياطي، كلكسيون هم جمع‌آوري مي‌كند.

«مهدي صادقي قهرودي» اهل كاشان است و 38 بهار از عمرش سپري شده، او به واسطه شغل خانوادگي‌شان وارد كار فروش ماشين‌آلات دوخت و برش و چرخ خياطي شد اما علاقه آقا مهدي به همين جا محدود نشد.

چراكه او در كنار حرفه‌اش، شروع كرد به جمع‌آوري چرخ خياطي‌هاي قديمي، به اين ترتيب اگر امروز سري به محل كار او بزنيد، مي‌توانيد چرخ خياطي‌هايي را مشاهده كنيد كه هر كدام از شهر يا كشوري سر از اينجا درآورده‌اند و پشت هر كدام از آنها خاطراتي تلخ و شيرين نهفته است.

  • دكوري، لحاف‌دوزي، برقي

وارد شركت آقاي مهدي صادقي‌قهرودي كه بشويد اولين چيزي كه نظر شما را جلب مي‌كند يك چرخ خياطي آبي رنگ است كه جلوي در قرار گرفته است، به طور قطع اين ماشين از بيشتر ماشين‌هاي چرخ خياطي‌اي كه ديده‌ايد بزرگتر است.

آقاي صادقي مي‌گويد، اين چرخ، چرخ لحاف‌دوزي است و قدمت آن به سال‌ها پيش باز مي‌گردد. از اين دست چرخ‌هاي ريز و درشت در لابي شركت آقاي قهرودي زياد به چشم مي‌خورد. چرخ‌هايي كه بسيار زيبا و با ظرافت ساخته شده‌اند.

«اين شغل، شغل خانوادگي ماست و من از دوران دبيرستان وارد اين كار شدم، علاقه من به اين كار به قدري بود كه كم كم به اين فكر افتادم كه هر كجا چرخي قديمي ديدم آن را خريداري كرده و براي تزئين دكور محل كارمان از آن استفاده كنم».

اما آقا مهدي نمي‌دانست كه خريد اولين چرخ خياطي بهانه‌اي مي‌شود كه او از آن پس با علاقه بيشتري به دنبال چرخ‌هاي قديمي و تجهيزات دوخت و دوز برود،طوري كه حالا در كلكسيون او نزديك به 100 چرخ خياطي جا خوش كرده است.

«مجموعه من، شامل انواع اتوهاي قديمي، قيچي‌ها، ابزار دوخت و تعمير كفش، انواع و اقسام چرخ‌هاي خانگي و صنعتي از چرخ زين‌دوزي گرفته تا لحاف‌دوزي، چرخ خياطي خانگي و برقي، چرخ‌هاي دكوري و.... است.اما من در كنار اين مجموعه، مجموعه‌اي از پارچه‌هاي قديمي هم نگهداري مي‌كنم كه دست‌دوز هستند و قدمت آنها به ساليان خيلي دور باز مي‌گردد».

  • اتويي به اندازه كف دست

يكي از قديمي‌ترين چرخ‌هايي كه در ويترين محل كار آقاي صادقي جا خوش كرده، مربوط به 120 سال پيش است. اين دستگاه، چرخي دستي است كه به «ماكوفشنگي» معروف است.

آقاي كلكسيونر، اصالتا اهل كاشان است و اين دستگاه را در محل تولدش پيدا كرده و خريده است «مغازه خياطي‌اي در كاشان وجود دارد كه بسيار قديمي است، اين چرخ را پشت ويترين اين مغازه ديدم. گرچه اين ماشين، امروزه از رده خارج شده اما حالا يكي از چرخ‌هاي نفيسي است كه در مجموعه من جاي گرفته است»

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 283169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha