دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

مترجم-فرزانه فخریان: به بهانه درگذشت جان زارکوفسکی، عکاس و موزه‌دار معاصر.

کمتر افراد زنده‌ای را می‌شد پیدا کرد که بیشتر از جان زارکوفسکی درباره عکاسی آمریکا داستان‌هایی برای گفتن داشته باشند. توانایی و برجستگی زارکوفسکی، به عنوان یک موزه‌دار و مؤلف، برداشت از عکاسی را دگرگون کرد و در تصدیق و تثبیت عکاسی به عنوان یک رسانه هنری نقش مهمی داشت.

او از سال 1962 تا 1991 رئیس دپارتمان عکاسی موزه هنر مدرن نیویورک (MOMA)  بود و در این دوران از هنرمندانی پشتیبانی کرد که نادیده گرفته می‌شدند، اما امروز بسیار مشهورند. تأثیر و اعتبار او بسیار گسترده بود؛ برگزاری یکی از نمایشگاه‌های او در گالری هیوارد لندن در سال 1970، باعث تغییراتی در نظرات و عقاید موجود راجع به عکاسی شد و تیزهوشی و دقت‌ نظر منتقدانه نوینی را به میان آورد.

زارکوفسکی  18 دسامبر 1925 در شهر شمالی ویسکانزین به دنیا آمد و از یازده سالگی به عکاسی علاقه‌مند شد. اگرچه او در جنگ جهانی دوم به خدمت ارتش آمریکا درآمد، اما سال 1948 در رشته تاریخ هنر از دانشگاه شهرش فارغ‌التحصیل شد. اولین نمایشگاه انفرادی‌اش را زمانی که در مرکز هنری واکر به عنوان یک عکاس تجربی مشغول کار بود، در سال 1949 برگزار کرد.

سپس در مدرسه هنر آلبرایت نیویورک به تدریس عکاسی، تاریخ هنر و طراحی پرداخت. سال 1956 اولین کتاب او با عنوان انگاره‌ای از لویی سالیوان منتشر شد که نتیجه کمک هزینه پژوهشی ـ تحصیلی گوگنهایم و محصول عکاسی او از ساختمان لویی سالیوان بود. زارکوفسکی درباره این ساختمان می‌گوید: «در میان همسایگان جدیدتر و بزرگترش، گم شده؛ مانند قطعه الماسی در تلی از شیشه‌های شکسته.»

سال 1958 کتاب دوم او، نمای مینه‌سوتا، برای هشت هفته در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز ماند. تا این زمان موزه هنر مدرن و دیگر مجموعه‌ها اکثر عکس‌های او را جمع‌آوری کرده بودند.

با نمایشگاه‌های فوق‌العاده‌ای که او در موزه هنر مدرن نیویورک از آثار عکاسان، به‌ویژه در سال‌های 1966 تا 1971، برپا کرد، استعدادهای کلیدی زمان خود را بازشناخت. اگرچه زارکوفسکی در بهترین سال‌های کاری‌اش، پسر دوساله‌اش را در یک حادثه از دست داد، اما با این فاجعه صبورانه کنار آمد.

نگریستن به عکس‌ها (1973)، عکاسی نوین ژاپن (1974) و ویلیام ایگلتون (1976) از عالی‌‌ترین نمایشگا‌ه‌ها و کتاب‌هایی هستند که در دوران حضور این هنرمند در موزه هنر مدرن نیویورک مورد توجه بسیار قرار گرفتند و در ادارک عکاسی رنگی تغییرات انقلابی دادند.

زارکوفسکی عکاسی رنگی را از صفحات تبلیغات مجله‌های گلاسه، به گالری آورد؛ او اصرار داشت که عکاسی فرمی از هنر مدرن و به مهمی و سختی هنری چون نقاشی است.

سال 1991 زارکوفسکی دوباره عکاسی را آغاز کرد و با دوستانش برای عکاسی به سفرهای درازمدت می‌رفت. مجموعه جدید او شرح تصویری جالبی از انبار مزرعه‌ وی در شمال نیویورک بود. 

هفتم جولای امسال، (16تیرماه) جان زارکوفسکی، کمتر از یک سال پس از مرگ همسر معمارش و بعد از حدود چهار ماه بیماری در نیویورک درگذشت.

منبع: آبزرور جولای 2007

کد خبر 28309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز