همشهری آنلاین: سهم نشر و مطبوعات در اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به سال گذشته در برخی بخش‌ها رشد بسیار کم یا اصلا پیشرفتی نداشته است.

مطبوعات

روزنامه اعتماد نوشت: به طور كلي در لايحه بودجه سال ١٣٩٤ حمايت از نشر، كتاب و مطبوعات با ٧/٠ درصد از كل اعتبار دستگاه اصلي سهم اندكي از اين وزارتخانه دارد. حمايت از نشر، كتاب و مطبوعات در سال ٩٤ در مقايسه با سال ٩٣ رشد صفر درصدي داشته است.

در حقيقت رقم ١٥٠ ميليارد تومان در سال ٩٣ و سال ٩٤ براي اين بخش درنظر گرفته شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه ٥٩ درصد از كل اعتبارات اختصاص يافته اين مجموعه را به مركزيت اين وزارت و مابقي را به زيرمجموعه‌ها اختصاص داده در مقايسه با سال گذشته مجموعا ٣٩ درصد رشد داشته است.

در مجموع وضعيت اعتبارات اين وزارتخانه در لايحه بودجه ١٣٩٤ نسبتا مطلوب است. آنچه در اين ميان چشمگير به نظر مي‌رسد رشد ٢ درصدي اعتبارات «موسسه پژوهشي فرهنگ، هنر و ارتباطات» است كه در نگاه اول ممكن است با سياست‌ها و اهداف برنامه پنجم توسعه منطبق نباشد. براي سال ١٣٩٤ با آنكه رشد به نسبت خوبي در نظر گرفته شده اما مهم‌ترين حوزه‌هاي فرهنگ، نشر، كتاب، مطبوعات، سينما و كانون‌هاي فرهنگي و هنري سهم اندكي از اين رشد داشته‌اند.

اعتبارات پيش‌بيني شده براي مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تمامي زير مجموعه‌هاي آن معادل ٧٦٩ ميليارد و ٣٢٠ ميليون تومان است، سهم وزارت ارشاد از اعتبارات فصل فرهنگ و هنر، رسانه‌هاي جمعي و گردشگري ٤/١٥ درصد است.

در ماده ١٠ احكام برنامه پنجم توسعه مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره وظايف اين وزارتخانه در حوزه رسانه آمده است: دولت موظف است براي ساماندهي فضاي رسانه‌يي كشور، مقابله با تهاجم فرهنگ بيگانه و جرايم و ناهنجاري‌هاي رسانه‌يي، در چارچوب سياست و ضوابط مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و فراهم آوردن زمينه بهره‌برداري حداكثري از ظرفيت رسانه‌يي اقداماتي از قبيل، تهيه و تدوين «نظام جامع رسانه‌ها» تا پايان سال اول برنامه با رويكرد تسهيل فعاليت‌هاي بخش غير دولتي، ارتقاي آگاهي و تقويت رسانه‌هاي ماهواره‌يي اينترنتي داخلي و پيشنهاد، وضع و اجراي سياست‌ها و مقررات مورد نياز ايجاد و تقويت سازو كار‌هاي لازم براي ساماندهي، نظارت و پالايش محتواي رسانه‌هاي مكتوب، ديداري، شنيداري و مجازي اقدام كند. نكته ديگر اينكه انتظارات از حوزه‌هايي مانند سينما و مطبوعات چه از سوي نخبگان و چه از سوي مردم به طرز قابل توجهي افزايش يافته است كه بي توجهي به اين روند در تخصيص اعتبارات چندان مناسب اين بخش‌ها نيست.

تامين مناسب كاغذ و حمايت از فعالان رسانه‌يي در حوزه مطبوعات همچنان نيازمند اعتبارات است. برنامه حمايت و ارتقاي مطبوعات در سال ٩٣ با بودجه ٨٣ ميليارد توماني بسته شده است و براي سال ٩٤ اين رقم با ٢/٢ درصد كاهش به ٨١ ميليارد تومان رسيده است. در ميان برنامه‌هاي ذيل اين وزارتخانه بالاترين ميزان رشد اعتبارات مربوط به برنامه ساختمان‌ها و تجهيزات، برنامه حمايت از امور رفاهي و اجتماعي نويسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران و برنامه پژوهش‌هاي كاربردي است كه برنامه ساختمان ٧٤٠ درصد، حمايت از امور رفاهي روزنامه‌نگاران و هنرمندان ١٧٩ درصد و پژوهش‌هاي كاربردي با ١٣٩ درصد نسبت به قانون بودجه سال ١٣٩٣ رشد داشته‌اند. اما در مقابل برنامه‌هايي نظير برنامه افزايش ظرفيت صنعت چاپ، برنامه ساماندهي و توسعه رسانه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي ديجيتال، برنامه حمايت و ارتقاي مطبوعات و ساماندهي امور جوانان رشد منفي داشته‌اند.

کد خبر 283047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha