شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: من فکر می‌کنم تهران در حوزه داستان‌نویسی وارد یک دوره جدید شده و رویدادهای آن در آثار داستانی ما ثبت خواهد شد.

مدیر گروه مجلات همشهری برگزاری «جایزه داستان تهران» را حرکتی متفاوت و نو دانست که می‌تواند مجله «همشهری داستان» را به یک نهاد پویا و اثرگذار درحوزه تخصصی خود، یعنی ادبیات داستانی، بدل کند.

محمد مشاری درگفت‌وگو با ستاد خبری جایزه داستان تهران گفت: کمتر شاهد بوده‌ایم که مجله‌ای بتواند غیر از تولید و انتشار، حرکت‌های دیگری را طراحی کند و به ثمر برساند.

لازمه این کار داشتن یک پایگاه قوی و مخاطب قابل توجه به لحاظ کمی و کیفی است که مجله «همشهری داستان» این ویژگی‌ها را دارا بود. درواقع خلاقیت و پویایی و همچنین میل اثبات خود به مخاطب، موتور محرک را به دوستان ما داد که حرکت‌های بعدی را طراحی کرده و مجله را به سمت تبدیل شدن به یک نهاد فرهنگی سوق دهند.

او با اشاره به اینکه تاکنون هیچ حرکت مشخصی در حوزه ثبت و به تصویر کشیدن شهر تهران نداشته‌ایم، هدف‌گیری برگزارکنندگان این جایزه را مناسب و اثرگذار دانست و افزود: شهر تهران ویژگی‌های قابل روایت بسیاری دارد که این جایزه نگاه نویسندگان خوش‌ذوق را به سمت این ویژگی‌ها جلب کرد.

مشاری گفت: من فکر می‌کنم تهران در حوزه داستان‌نویسی وارد یک دوره جدید شده و رویدادهای آن در آثار داستانی ما ثبت خواهد شد. این تصویرها سند معتبری برای خواندن و مرور دوباره تهران در سال‌های دور خواهد بود.

مدیر گروه مجلات همشهری همچنین با اشاره به برخی مولفه‌های شهری از جمله کوچه، خیابان، آدم‌های شهر با احساسات متفاوت‌شان، گفت: توسعه‌های شهری و حتی اتفاقاتی مثل تبدیل شدن یک باغ به ساختمان به عنوان حوادث ناخوشایند شهر و همه این فراز و فرودها و کمی و کاستی‌ها نشان‌دهنده این است که تهران بر مدار توسعه می‌چرخد و هرلحظه نوتر می‌شود.

مشاری در ادامه صحبتش ابراز امیدواری کرد که ثبت همه اتفاقات منجر به این بشود که ما در مقایسه شهر خود نسبت به گذشته یا با مرور آن در آینده، از نقش خود در نگهداری از شهرمان راضی باشیم.

مشاری با بیان اینکه امروز ما شرح‌حالی از تهران نداریم، ثبت شهر در ادبیات داستانی را فرصتی برای رفتار مناسب با شهر دانست و گفت: داشتن یک شرح‌حال از شهر به ما فرصت می‌دهد که حس متفاوتی نسبت به پیاده‌روها و کوچه و خیابان محله‌ و شهرمان داشته باشیم و این مساله حس تعلق ما را بیشتر خواهد کرد. ضمن اینکه این ارتباط تنگاتنگ با شهر انگیزه‌ای به شهروندان خواهد داد که برای حفظ محیط زیست و زندگی شایسته خود به عنوان یک شهروند تهرانی تلاش کنند.

وی افزود: دانستن شرح حال شهر، ما را درنجات آن از این وضعیت یاری می‌کند و باعث می‌شود تعلق بیشتری به شهر داشته باشیم و احساس کنیم که حفظ شهر در گرو رفتار امروز ماست.

با این نگاه سعی خواهیم کرد زندگی خودمان را در مسیر استفاده صحیح و مناسب از امکانات و فرصت‌های شهری پیش ببریم و سودجویی و منفعت‌طلبی و تضییع حقوق دیگران را در هرشکل و قالبی از رفتار شهروندی و اجتماعی خود حذف کنیم.

مدیر گروه مجلات همشهری، روایت و داستان امروز ما از شهر تهران را در تغییر رویه زندگی ما موثر دانست و اظهار امیدواری کرد که از این طریق شهروندان به شهرش و آینده شهرشان دلبسته باشند و در پایداری آن تلاش کنند.

وی همچنین از مشارکت و همکاری سازمان‌های مختلف شهرداری از جمله سازمان زیباسازی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، بانک شهر و برج میلاد در برگزاری این جایزه تشکر کرد و گفت: برگزاری این جایزه نشان داد که کار مشترک و همکاری و همراهی چقدر می‌تواند موثر باشد.

در خود موسسه همشهری هم که بیشترین حمایت و بار اصلی بر دوش آن بود، همین همدلی و همراهی باعث شد که به اهداف تعیین‌شده دست پیدا کنیم و در سایه تلاش دوستان در دبیرخانه جایزه داستان تهران و همراهی مدیران موسسه همشهری، کار به شکل شایسته‌ای انجام شد.

مشاری در پایان صحبت‌های خود با اظهار امیدواری نسبت به برگزاری این جایزه در سال‌های بعد افزود: هدف ما استمرار این حرکت و افزودن بخش‌های دیگری به آن است که امیدواریم این توفیق را داشته باشیم.

کد خبر 282945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha