حامد فوقانی: این روزها بحث معماری در شهر از اهمیت دادن به تعریف پروژه‌های زیباسازی نما گرفته تا نما و طراحی داخلی ساختمان‌ها حسابی داغ داغ شده است.

همين موضوع حجم كار در كميسيون‌هاي تخصصي معماري و شهرسازي در دولت و مجلس و نهادهاي مختلف را بسيار بالا برده است. مسلما كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران هم از اين موضوع مستثني است؛ كميسيوني كه به‌نظر مي‌رسد با شروع شدن شوراي چهارم شهر تهران تعامل خوبي با دولت و مجلس و حتي زيرمجموعه‌هاي قوه قضاييه پيدا كرده و رفت‌وآمد اعضاي آن با مسئولان وزارت راه و شهرسازي، كميسيون‌هاي ماده 5 و 100 و شوراي‌عالي شهرسازي، سازمان نظام مهندسي، معاونت‌هاي شهرسازي در مناطق 22گانه پايتخت نسبت به گذشته افزايش يافته كرده است. البته اين حجم بالاي كار باعث شده تا ارتباط با اعضاي كميسيون به‌خصوص رئيس آن براي دريافت آخرين اطلاعات نيز سخت شود.

به هر حال قرار مي‌شود با راهنمايي رئيس كميسيون، يعني محمد سالاري در يكي از جلساتي كه تعداد ديگري از اعضاي شوراي شهر تهران هم حضور دارند، شركت كنيم. آقاي رئيس پيش از جلسه مي‌گويد: «اين بار جلسه را به‌خاطر تعداد زياد شركت‌‌كنندگان در اتاق طبقه پنجم برگزار نمي‌‌كنيم و به سالن طبقه اول مي‌رويم. سالن طبقه اول يعني جايي كه امكانات براي ارائه يك‌‌كنفرانس وجود دارد؛‌ ويدئو پروجكشن، پرده نمايش، بلندگو و مانيتور براي هريك از حاضرين ازجمله اين امكانات هستند.

همانطور كه سالاري گفته بود افراد زيادي در جلسه كميسيون حضور دارند. 8نفر از اعضاي شوراي شهر، به علاوه دست‌كم 15نفر از كارشناسان، اعضاي روابط عمومي شورا و البته مسئولاني از اداره كل آموزش و پرورش استان تهران. موضوع جلسه ارائه گزارشي از مشكلات و دغدغه‌هاي آموزش و پرورش و بررسي راه‌هاي توسعه فضاهاي آموزشي در تعامل با اعضاي شوراي شهر تهران است.

7هزار كلاس نامقاوم

مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران، محمدمهدي تندگويان، سخنگوي كميسيون معماري و شهرسازي، احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران، عبدالحسين مختاباد، رئيس كميته هنري شورا هم كمي بعدتر به جلسه اضافه مي‌شوند و چهاربند آمار و ارقامي را درخصوص بافت‌هاي فرسوده مدارس تهران مي‌خواند.به گفته او هم‌اكنون در تهران از حدود 33هزار كلاس درس، 7هزار كلاس درس استحكام لازم را ندارند و در برابر زلزله 4/5ريشتري هم دوام نمي‌آورند.

مديركل آموزش و پرورش شهر تهران حتي عنوان مي‌كند سابقه داشته كه ساختمان مدرسه‌اي در طوفان 70كيلومتري تهران فروريخته است. وي همچنين اعلام مي‌كند كه 10هزار كلاس بايد مقاوم‌سازي شوند و در اين ميان 15هزار كلاس تا 2دهه آينده مشكلي نخواهند داشت. به گفته وي براي نوسازي 7هزار كلاس درس غيرمقاوم به اعتباري معادل 3500ميليارد تومان نياز است.

چهاربند آمار ديگري عنوان مي‌كند و اينكه سرانه آموزشي تهران پايين‌تر از بسياري از شهرهاي كشور است. اين آمار را اسماعيل دوستي هم تأييد مي‌كند. مديركل آموزش و پرورش شهر تهران يك‌درخواست از اعضاي شوراي شهر دارد. او مي‌خواهد تا آنها سهم آموزش و پرورش را از عوارض دريافتي صدور پروانه دنبال كنند. البته اعضاي شورا و خود چهاربند هم تأييد مي‌كنند كه شهرداري از اين عوارض مبلغي را دريافت نمي‌كند و تاكنون هرآنچه شهرداري گرفته را سريعا به خزانه واريز كرده است.

پس از اين، دوستي موضوعي را در رابطه با تغيير كاربري مدارس در جهت درآمدزايي و نوسازي مدارس مي‌گويد. اين موضوع را بعدا مهدي چمران بهتر توضيح مي‌دهد و تأكيد مي‌كند كه در اين راه نبايد زيربناي مدارس كاهش پيدا كند. چمران سپس مي‌گويد: «فكر مي‌كنم همين بودجه‌اي كه الان به آموزش و پرورش مي‌دهند به شهرداري و مديريت شهري بدهند، اين نهاد خيلي بهتر مي‌تواند مدارس را اداره كند چراكه سيستم‌شان با سيستم و سياست‌هاي دولتي متفاوت است.»

سالاري هم در لابه‌لاي صحبت‌هايش همين نكته را عنوان مي‌كند. احمددنيامالي نيز خواستار توجه به بحث سهميه‌بندي مناطق و اجحاف در حق دانش‌آموزان تهراني به‌ويژه در كنكور مي‌شود.محمدمهدي تندگويان هم موضوع جداسازي بودجه نقدي و غيرنقدي شهرداري براي آموزش و پرورش را عنوان مي‌كند. مختاباد اما بازهم به نوعي واگذاري بخشي از مسئوليت‌ها به مديريت شهري مي پردازد. در نهايت اعضاي شوراي شهر براي كمك به اداره آموزش و پرورش تهران اعلام آمادگي كردند.

مهم‌ترين فعاليت‌هاي كميسيون معماري و شهرسازي شورا طي يك سال و 3 ماه

محمد سالاري، رئيس كميسيون معيمارمي و شهرسازي شورا پس از پايان جلسه اطلاعاتي را در رابطه با كار كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران در اختيار ما قرار مي‌دهد. به گفته وي تاكنون اين كميسيون 25جلسه به جز بازديد و حضور در ساير سازمان‌ها و نهادها تشكيل داده است. به گفته وي ازجمله ماموريت‌هاي كميسيون معماري- شهرسازي افزايش تحقق‌پذيري جامع، طرح تفصيلي و طرح‌هاي سطح سوم توسعه شهري (طرح‌هاي موضعي و موضوعي) و همچنين نظارت بر فرايند صدور پروانه و پايان كار است. وي همچنين اعلام مي‌كند كه كميسيون تجديدنظر صيانت از باغات و فضاي سبز شهر تهران عملا ارتباط زيادي با فعاليت اين كميسيون دارد. سالاري مهم‌ترين اقدامات اين كميسيون را طي مدت يك‌سال‌و3ماه گذشته اينگونه برمي‌شمرد:
- الزام شهرداري تهران به ظرفيت‌سازي در معاونت‌ شهرسازي و معماري و تغيير رويكرد اين معاونت از درآمدزايي به سمت ماموريت‌هاي محوله
- افزايش اعتبارات در فرايند تدوين و تصويب برنامه 5ساله دوم؛ تا جايي كه در فرايند تصويب بودجه 93 اعتبار مربوطه به اين حوزه را بيش از 200درصد افزايش يافت.

کد خبر 282911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha