همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه ادعای خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر توافق ایران و آمریکا را رد کرد.

به گزارش مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تکذیب خبر آسوشیتدپرس تأکید کرد : هیچ گونه  توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره هنوز صورت نگرفته است.

  افخم افزود: اینگونه جوسازی‌های رسانه‌ای با اغراض خاص سیاسی صورت می‌گیرد و هدف اصلی آن تخریب فضای مذاکرات و پیچیده‌تر کردن حل و فصل موضوعات می‌باشد.

گفتنی است روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی نزدیک شدن تهران و واشنگتن به توافق جامع هسته‌ای و توافق برای انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه شده بود.

به گزارش مهر، آسوشیتدپرس در این خبر می‌نویسد: دو دیپلماتی که خواستند نامشان فاش نشود در رابطه با این توافق گفتند: مذاکرات ماه دسامبر منجر به توافق در برخی حوزه‌ها و تهیه فهرستی در این رابطه شده است.

به گفته این دو دیپلمات، یکی از توافقات مهم توافق ایران برای انتقال بخش زیادی از اورانیوم غنی شده خود به روسیه برای تبدیل آن به سوخت است.

به گفته این دیپلمات‌ها در دور بعدی مذاکرات که در تاریخ ۱۵ ژانویه در ژنو برگزار خواهد شد ایران و ۱+۵ در مورد میزان اورانیومی که در ایران باقی خواهد ماند مذاکره خواهند کرد.

یکی از موارد مهم اختلاف میان طرف‌‌ها در مذاکرات اتمی ظرفیت غنی‌‌سازی و اورانیوم غنی‌ شده در ایران است که بخشی از آن، به ادعای غرب می‌ تواند در ساخت سلاح اتمی استفاده شود.

آسوشیتدپرس به نقل از این دو دیپلمات می‌افزاید که نشانه‌ دیگری از پیشرفت میان طرف‌ها این است که مذاکره‌ کنندگان برای نخستین بار، در مذاکرات ماه دسامبر فهرستی از موارد بالقوه‌‌ای را که بر سر آن اختلاف دارند، مدون کرده‌‌اند.

دیپلمات‌‌ها البته گفته‌ اند که اختلافات همچنان بر مذاکرات پیش‌ رو در ماه ژانویه، تسلط خواهد داشت. با این همه، به گفته آنها، حتی تهیه همین فهرست موارد اختلافی نیز خود، پیشتر، مشکل بود، چرا که فاصله زیادی میان طرفین وجود دارد. این دیپلمات‌ها در عین حال گفته‌‌اند طرف‌ها هنوز در مورد مقدار اورانیوم غنی‌ شده لازم برای انتقال در حال گفتگو هستند.

البته پیش از این نیز موضوع انتقال اورانیوم غنی شده ایران به کشورهای دیگر مطرح شده بود که تهران با آن موافقت نکرده بود.

کد خبر 282903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha