همشهری آنلاین: مستند «معلم» به زندگی محمد بهمن بیگی، پایه گذار مدارس عشایری در ایران می‌پردازد.

محمد بهمن بیگی

به گزارش تسنيم؛ محمد بهمن بیگی گویا یکی از مصادیق این شعر مولاناست که می‌گوید «هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش»؛ این معلم برخاسته از ایل قشقایی دیرزمانی در پایتخت دوام نیاورد و پس از اینکه تحصیلاتش به اتمام رسید راهی محل تولدش شد تا فرزندان ایل زیر پوشش طرح‌های آموزشی خود قرار دهد و استعداد‌هایش را شکوفا کند.

او خود در خاطراتش، چگونگی مهاجرت به تهران، تحصیل در دانشگاه، کار در این شهر و تصمیم به بازگشت به ایل قشقایی را به تفصیل توضیح داده که با عنوان «بخارای من، ایل من» در کتاب‌های درسی هم به چاپ رسیده است.

مستند «معلم» به زندگی این معلم ایرانی می‌پردازد و از بدو تولد تا مرگ او را روایت می‌کند؛ بیگی در ایل قشقایی بدنیا می‌آید و پس از طی تحصیلات ابتدایی در ایل برای ادامه آن به تهران می‌رود و با اتمام آن به ایل برمی گردد و مدارس عشایری راه اندازی می‌کند که با تلاش فراوان مسئولیت کل مدارس عشایری کشور به وی سپرده می‌شود که ثمرات آن به مدارج بالا رسیدن بسیاری از کودکان است.

زندگی این معلم فداکار، الگویی برای سایر معلمانی است که سعی دارند همچون او، نسلی را تربیت کنند که آینده ساز این مرز و بوم باشند و تاثیری به مراتب بیش از آنچه نظام آموزشی در نظر دارد بر روی کودکان و نوجوانان بگذارند؛ به واقع معلم نه تنها مربی آموزشی، بلکه پرورش دهنده تربیتی دانش آموزان هم به شمار می‌رود و وقتی معلمی برای آموزش شاگردانش، سختی‌ها را به جان بخرد و زندگی در ایل را به تدریس در پایتخت ترجیح دهد، آنگاه الگویی کامل برای سایر همکاران خود خواهد بود.

مستند «معلم» که محمدعلی فارسی تهیه کنندگی و کارگردانی آن را بر عهده دارد برای پخش از شبکه «افق» سیما در تاریخ سه شنبه دوم دی ماه ساعت 17 در نظر گرفته شده است.

کد خبر 281787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha