همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از رشد حدود ۲۷ درصدی اعتبارات مراکز پژوهشی و فناوری در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایرنا، دكتر وحید احمدی با بیان اینکه کل اعتبارات آموزش عالی در سال 94 نسبت به سال 93، حدود 19 درصد افزایش داشته است، گفت : مجموعه اعتبارات دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در کل 20 درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که اعتبارات مراکز پژوهشی و فناوری هم حدود 27 درصد رشد داشته است.

وی افزود: البته اعتبارات پژوهش و فناوری متمرکز ستاد وزارت علوم و ردیف‌های متفرفه شامل طرح‌های کلان، قطب‌های علمی، جشنواره‌ها، طرح‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی افزایشی نداشته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: در مجموع، اعتبارات وزارت علوم نسبت به سال‌های گذشته افزایش متعارفی داشته ولی آنچه مورد انتظار است این است که شاهد رشد مناسب اعتبارات پژوهشی در جهت نیل به اهداف سیاست‌های کلی علم و فناوری و برنامه پنجم توسعه با افزایش سهم اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص ملی به میزان 3 درصد که در برنامه پنجم و4 درصد که در سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده است، باشیم.

احمدی با اشاره به ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم از سوی وزارت علوم برای جلوگیری از هزینه کرد اعتبارات پژوهشی در سایر بخش‌های دانشگاهی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با درک مشکلات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شاهد آن بوده که در سال‌های گذشته بودجه‌های پژوهشی به دلیل مشکلات مالی دانشگاه‌ها مصروف مواردی غیر از پژوهش می‌شده است. طبق آمار در سال‌های گذشته، میانگین اعتبار پژوهشی مصرف شده در کل دانشگاه‌ها حدود 5 درصد از کل اعتبارات دانشگاه‌ها را شامل شده است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل امسال دانشگاه‌ها با تاکید وزیر علوم موظف شدند حداقل 15 درصد از اعتبارات خود را صرف امور پژوهشی کنند.

احمدی در خاتمه اظهار امیدواری کرد در سال آتی شاهد رشد و باروری پژوهش در دانشگاه‌ها باشیم و بتوانیم سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را تحقق بخشیم.

کد خبر 281752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha