شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

‌وزیر بهداشت که روزهای پایانی هفته گذشته به شهر مقدس قم سفر کرد، در دیدار با مراجع عظام تقلید ضمن تشریح برنامه‌های انجام شده، از دیدگاه‌های آنان در حوزه سلامت، بهره‌مند شد.

دیدار وزیر بهداشت با مراجع عظام قم

دكتر سيدحسن هاشمي، در اين سفر، ضمن زيارت بارگاه حضرت معصومه(س)، با حضرات آيات موسوي اردبيلي، صافي گلپايگاني، مكارم شيرازي، جوادي آملي، وحيد خراساني و نوري همداني، ديدار و گفت‌وگو كرد. دكتر هاشمي در اين ديدارها با اشاره به طرحي كه به‌صورت گسترده در كشور براي افزايش مواليد در دست اقدام است، ضمن تشريح ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي دولت در حوزه سلامت گفت: دكتر روحاني همت والايي در خدمتگزاري به مردم دارند و در هنگام تصويب بودجه حمايت بسياري از برنامه‌هاي وزارت‌بهداشت داشتند. وي، در ديدار با آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي با بيان اينكه مسئله تحديد جمعيت و افزايش باروري صرفا به وزارت بهداشت مربوط نمي‌شود، گفت: براي جلوگيري از كاهش مواليد نيازمند آن هستيم كه بقيه دستگاه‌ها نيز بايد كمك كنند، اين‌موضوع صرفا مربوط به حوزه بهداشت و درمان نيست به‌عنوان مثال براي جمعيت 3ميليوني نابارور در كشور بايد بيمه‌هايي ايجاد شود. در زمينه افزايش مواليد آموزش‌هاي لازم داده شده اما كافي نيست و بايد تداوم داشته‌باشد؛ ضمن اينكه برخي مقررات كه از طرف ما قابل اصلاح بود را اصلاح كرديم. هاشمي همچنين با بيان اينكه خوشبختانه در دولت يازدهم اقدامات خوبي در دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي سراسر كشور در راستاي احترام به حقوق مردم انجام شده است، به اقدامات انجام شده در حوزه درمان و بهداشت اشاره كرد و گفت:‌ دسترسي مردم به ويتامين‌ها و مكمل‌ها براي مادران باردار و واكسيناسيون‌ها براي ايمن‌سازي‌ آنها بيشتر شد.

رضايت و تشكر مراجع عظام از طرح تحول سلامت

دكتر هاشمي پس از اين ديدارها در توضيح جزئيات گفت‌وگو با مراجع عظام گفت:خوشبختانه همه مراجع عظام از طرح تحول نظام سلامت رضايت داشتند و براي اين اقدام مثبت دولت ابراز خشنودي كردند و دعا گوي دكتر روحاني به‌عنوان متولي اصلي طرح تحول نظام سلامت بودند. وزير بهداشت در بخش ديگري از سخنانش درخصوص وجود برخي كاستي‌ها در مراكز درماني قم گفت: مراكز درماني در استان قم عمدتا دولتي يا خيريه است و تقريبا بخش خصوصي وجود ندارد كه ما درصدد هستيم تا مقدمات حضور بخش خصوصي را فراهم كنيم تا بخشي از كمبودها جبران شود. هاشمي با تأكيد بر اينكه، ادامه كار ما در اجراي طرح تحول نظام سلامت بر حوزه نظارت متمركز خواهد بود، افزود: ارتقاي كيفيت خدمات قطعا در گروي نظارت‌هاي حساب شده و به موقع خواهد بود. همچنين درصورت گشايش اعتبارات مي‌توان در حوزه‌هاي ديگر همچون دندانپزشكي كارهاي مؤثري را انجام داد. براي بخش‌هاي آموزش و پژوهش كه سال‌ها مغفول مانده‌اند، طرح‌هاي بسيار خوبي در دست اقدام است كه بستر مناسبي را براي تغيير نگاه سنتي و قديمي به آموزش، فراهم خواهد كرد.

وزارت بهداشت‌خوش‌درخشيد

آيت‌الله جوادي آملي نيز در ديدار با وزير بهداشت خواستار توجه به طب سنتي شد و گفت: علم پزشكي پيشرفت زيادي كرده است اما اگر بتوان آن را با علم طب قديم نيز پيوند زد، مي‌توانيم خدمات بهتري داشته باشيم. ايشان با تأكيد بر اينكه اقدامات دولت در بخش پزشكي خلاصه نمي‌شود، گفت:شما در وزارت بهداشت خوش درخشيديد و اميدواريم خدمات حضرتعالي مستدام باشد و سلام من را نيز به دكتر روحاني رئيس‌جمهور برسانيد. در حقيقت دولت بايد براي مردم هم مرهم بوده و هم دارويي براي ساير مشكلات ازجمله داغ كردن افرادي باشد كه قصد سوءاستفاده را دارند.

آيت‌الله مكارم شيرازي در اين ديدار با اشاره به اينكه يكي از عيوب جامعه پزشكي زيرميزي بود، گفت: تخلف برخي، احترام كل جامعه پزشكي را خدشه دار كرده بود و با توجه به محترم بودن شغل پزشكي اين امر زشت سزاوار آنها نبود. اين مرجع عاليقدر با اشاره به اقدامات خوب دولت در حوزه بهداشت و درمان گفت: دستاوردهاي اجراي تحول سلامت ملموس است و موجب رضايتمندي مردم شده است. بيمه سلامت كه بسياري را در مسائل درماني آسوده خاطر كرده يكي ديگر از اقدامات خوب محسوب مي‌شود.

اين مرجع عاليقدر با اشاره به‌دستاوردها و اقدامات انجام شده در راستاي برنامه تحول سلامت در كشور تصريح كرد: بايد با مديريت اين طرح، اعتماد شكل گرفته مردم به دولت را حفظ نموده و با توجه به اعتبارات موجود برنامه‌ريزي كنيم تا استمرار و پايداري طرح تضمين شود.

همچنين آيت‌الله سبحاني در ديدار با وزير گفت: هيچ برنامه اصلاحي وجود ندارد كه مخالفيني نداشته باشد اما ملاك رضايت اكثريت مردم است. اجراي برنامه‌هاي اصلاحي، هميشه منتقدين و مخالفيني دارد اما همين كه اكثريت مردم از اجراي اقدامات وزارت بهداشت رضايت دارند، كافي است و اميدوارم استمرار پيدا كند. فراگير شدن بيمه همگاني و برخورداري از اعتبار كافي دفترچه‌هاي بيمه در دست مردم مي‌تواند نقش مهمي در ارتقاي بهداشت و درمان آنها داشته‌باشد. بايد اقدامات جدي درخصوص افزايش جمعيت صورت‌بگيرد به‌خصوص نخبگان جامعه بايد با پرهيز از تك فرزندي، در جهت گسترش نبوغ جامعه توجه بيشتري به اين امر داشته باشند.

‌‌ انتقاد‌ها مايوس‌تان نكند

آيت‌الله صافي گلپايگاني: من مطمئن هستم برنامه‌هاي شما اسباب خوشحالي و مسرت مردم و بيماران را فراهم مي‌آورد و بايت آن به شما تبريك مي‌گويم زيرا اقداماتي كه در جهت رضايت خداوند متعال انجام مي‌شود قابل تقدير است و ان‌شاء‌الله بتوانيد در خدمت به مردم به‌خصوص محرومان و مستضعفان جامعه موفّق و مؤيد باشيد. انتقادات اندكي كه به برنامه‌هاي شما مي‌شود نبايد مايوس‌تان كند بلكه بايد منجر به اهتمام بيشتر شما شود. همراهي همه نهاد‌ها براي اجراي برنامه‌هاي وزارت بهداشت باعث خوشحالي مردم و دولت است.

‌‌ به داشتن نسلي توانمند كمك كنيد

آيت‌الله وحيد خراساني: داشتن نسلي توانمند در هر زمان يك امر حياتي است و شما هرقدر مي‌توانيد به اين مهم كمك كنيد. جسم مردم به شما پزشكان و روح مردم به روحانيون و عالمان دين سپرده شده است. بين روح و بدن ارتباط عجيبي است به همين جهت هم گفته شده است كه عقل سالم در بدن سالم است. حرف و سخن شما در اطبا مؤثر است و ان‌شاءالله سفارش كنيد به اطبا براي فعاليت بيشتر و خدمت بهتر به مردم و همچنين تشويق آنان به شركت در عزاداري‌هاي شهادت حضرت زهرا(س) و حضور در طرح داوطلبانه طبابت رايگان در ايام شهادت حضرت زهرا(س) كه اجر بسياري دارد.

‌‌ بيشتر نظارت كنيد

آيت‌الله حسين نوري همداني: خدماتي كه وزارت بهداشت با اين وسعت انجام داده است، بسيار مهم و كم سابقه است. كار شما بسيار وسيع و كامل است و اقدامات شما افتخاري براي دولت است. مردم در نقاط محروم بايد به پزشكان دسترسي داشته باشند، چرا كه امام راحل عنايت ويژه‌اي به محرومان داشتند و خوشبختانه وسعت خدمات شما در اين مناطق فراگير بوده است. انجام اقدامات مناسب در زمينه مبارزه با كاهش مواليد بايد هر چه بيشتر مدنظر قرار بگيرد و وزارت بهداشت بايد نظارت بيشتري بر مسائل بهداشتي و درماني كشور داشته باشد.

‌‌ بابت بيمه از دولت تشكر مي‌كنيم

آيت‌الله موسوي اردبيلي: دولت همانطور كه وعده داده بود، توانست بيمه همگاني را گسترش دهد و بابت اين اقدام از دولت تشكر ويژه‌اي داريم و اميدواريم كه اين طرح استمرار داشته باشد. همانطور كه دكتر روحاني در گسترش بيمه همگاني قول دادند و عمل هم كردند اميدواريم در استمرار اين خدمات هم اهتمام داشته باشند و اعتبارات لازم در بودجه سنواتي براي آن درنظر گرفته شود. اميدواريم بتوانيم همانند توسعه مراكز ديني و تربيتي، در حوزه‌هاي پزشكي نيز مراكز مشابهي را همچون جامعه‌المصطفي در قم داشته باشيم.

کد خبر 281545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha