جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مراسم رونمایی رمان «طوفان دیگری در راه است» نوشته سیدمهدی شجاعی در حالی برگزار شد که لقب اولین رونمایی کتاب انجمن قلم ایران به این کتاب اختصاص یافت.

ابتدای مراسم رضا امیرخانی مدیر انجمن قلم ایران به افتتاح کتابفروشی انجمن قلم ایران اشاره کرد و افزود: بعد از سال‌ها، این فرصت پیش آمده که بتوانیم از نویسنده‌ها قدردانی کنیم و این سنت بسیار خوبی است که به محض اینکه کتابی منتشر می‌شود دور هم جمع شویم و از زحمات نویسنده کتاب قدردانی کنیم.

امیرخانی، انجمن قلم ایران را کتابفروشی دیگری برای نویسندگان انقلاب نامید و اظهار امیدواری کرد که این انجمن بتواند خانه اهل فرهنگ ایرانی باشد.

مسلط به ادبیات داستانی

علیرضا رضاداد، مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی خود را حامل پیام جمعی از نویسندگان دانست و گفت: واقعیت امر این است که ادبیات داستانی و اقتباس از آن، در سینما یک حوزه خطیر است و ادبیات داستانی می‌تواند محرک سینما باشد و اگر این حوزه نباشد، نمی‌توانیم امید توفیقی در سینما داشته باشیم.

رضا داد از تسلط شجاعی بر ادبیات داستانی و فیلمنامه‌نویسی صحبت کرد. او فیلمنامه «حضرت یوسف» نوشته این نویسنده را الگوی موفق فیلمنامه‌نویسی دینی در جامعه فرهنگی کشور دانست.

تلفیق حوزه ادبیات با اهل بیت

محمدباقر قالیباف شهردار تهران سومین سخنرانی بود که به جایگاه دعوت شد.

سیدمحمد سادات اخوی که اجرای برنامه را بر عهده داشت از شهردارتهران به عنوان مدیر شهری و فرهنگی یاد کرد.

قالیباف در این باره گفت: معتقدم یک وجه وظیفه مدیریت شهری، خدمات فرهنگی است. بدون شک شهرداری یک نهاد اجتماعی است و وظایف متعددی دارد و از آن جمله توجه به مسائل فرهنگی است.

وی از حوزه فرهنگ، ادبیات و نشر به عنوان یک حوزه تأثیر‌گذار یاد کرد و گفت: اگر در قلمرو فرهنگ 4 یا 5 قلمرو را نام ببریم، بحث ادبیات و نشر یکی از قلمروهاست که بسیار هم تأثیرگذار است.

او به حضور اهل بیت در آثار سیدمهدی شجاعی اشاره کرد و گفت: اگر بحث تشیع و اهل بیت را یکی  از عناصر تأثیرگذار بر فرهنگ کشور بدانیم، جدای از سلیقه،‌ ذوق و هنری که خداوند به او داده است، تلفیق حوزه ادبیات با اهل بیت، هنری است که شجاعی به زیباترین شکل به مردم ارائه کرده است.

مانیفست شجاعی

سخنران دیگر مراسم چینی‌فروشان بود.  چینی فروشان، «طوفان دیگری در راه است» را مانیفست سیدمهدی شجاعی خواند و گفت: می‌توان با خواندن کتاب، منش، طرز فکر و خود شجاعی را  پیدا کرد.

این کتاب قطعاً مخالفان و موافقان بسیاری خواهد داشت. موافقان این اثر همان کسانی‌اند که آثار او را خوانده و می‌شناسند، اما مخالفت مخالفان،  جدا از بحث تکنیک به محتوای آن درباره انقلاب و مسائل پس از انقلاب برمی‌گردد.

او راه را درست آمده است

مجید مجیدی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما – که سابقه دوستی‌اش با شجاعی به اوایل انقلاب و سال 57 برمی‌گردد- دیگر سخنران مراسم رونمایی بود.

مجیدی که شجاعی را تنها با کلمه سید صدا می‌کرد از مسئولیت‌های سید در نشریه صحیفه، انتشارات برگ و... یاد کرد و گفت: از همان سال‌هایی 57 که 18 سال داشتم تا به امروز، سیدمهدی وجه معرفتی و اعتقادی‌اش را حفظ کرده است و اکنون پس از گذشت چندین سال، او هنوز همان طراوت و همان نگاه عاشقانه و عارفانه به اهل بیت را دارد که این‌ها نشان می‌دهد سید راه را درست آمده است.

حسین انتظامی، مدیرمسئول همشهری آخرین مهمانی بود که درباره سیدمهدی  شجاعی صحبت کرد.

او ابتدا به شخصیت شجاعی اشاره کرد و گفت: شجاعی در حوزه‌های مختلف همچون تئاتر، فیلمنامه‌نویسی،طنز، داستان، رمان و ... طبع آزمایی کرده و موفق هم بوده است. کتاب کشتی پهلو گرفته، قریب به 50 بار تجدید چاپ شده که تحولی در عرصه ادبیات و فرهنگ کشور است.

انتظامی در پایان از برکت اهل بیت و حضرت صدیقه کبری(س) و اهتمام سید مهدی شجاعی به آنان یاد کرد و گفت: شجاعی همچون سروی بلند است که هرگز دچار استحاله نشده است.

از دل برخاسته است

سپس سید مهدی شجاعی به جایگاه آمد. وی با اظهار تاسف از اینکه آثار ادبی و دیگر عرصه‌های هنری در رسانه‌ها بازتابی نمی‌یابند، گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های من و دوستان بوده است که چرا از فعالیت‌های ادبی به درستی تکریم نمی‌شود و از سوی دیگر خلق آثار فرهنگی کمتر در صدر اخبار رسانه‌های ما قرار می‌گیرد. در حالی که این دست حرکت‌ها در اعتلای فرهنگ بسیار مهم‌اند و در واقع این حرکتی جدی در جهت ترویج کتاب است.

او به پیدایش و شکل‌گرفتن کتاب اشاره کرد و گفت: نطفه این کار 20 سال پیش منعقد شد و در واقع بین دست‌نوشته‌های اولیه و دست‌نوشته‌های آخر 20 سال طول کشیده است.

این امر هم به خاطر تحت تاثیر قرارگرفتن سوژه‌ای در20 سال پیش بود و همیشه فکر می‌کردم برای روبه‌روشدن با این موضوع باید از قبل آزمون و خطا کرده و با تجربه بیشتری در راه قدم گذاشت.

نویسنده «طوفان ...» ادامه داد: این رمان ممکن است برای عده‌ای ناخوشایند باشد. اما با توجه به اینکه  از دل برخاسته است، می‌توان با آن ارتباط معنوی برقرار کرد. شجاعی درباره تعبیر مانیفست نیز گفت: این تعبیر برایم جالب بود و تعبیر درستی هم است چرا که خیلی از مفاهیم و اعتقادت دینی من در این کتاب متبلور شده و به ظهور رسیده است.

به گفته این نویسنده، این رمان قابلیت تبدیل به فیلمنامه را دارد، ولی او ترجیح می‌دهد این کار را به دیگران واگذار کند. چرا که سید مهدی شجاعی ترجیح می‌دهد در جایگاه نویسنده باقی بماند.

«طوفان ...» نزدیک به 40 بار بازخوانی شده است،  اما نویسنده فراموش کرده رمان را تقدیم کند.

او در این باره گفت: فشار نوشتن‌های مداوم و شبانه‌روزی باعث شد که در لحظات آخر فراموش کنم کتاب را به دو فرزند و همسرم تقدیم کنم و حال کتاب را به آنان تقدیم می‌کنم. هر چند که می‌دانم نبودم در این چند ساله برای فرزندان و همسرم با هیچ چیز قابل جبران نیست.

کد خبر 28105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز