یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

حسن بهشتی‌پور: مذاکرات فشرده ایران و گروه ۱+۵ در سوم آذر اگر چه تمدید ۷ ماهه گفت‌وگوها را در پی داشت، اما پس از صرف یک مدت طولانی یکساله محدوده موضوعات اختلافی را برای دوطرف روشن و پیچیدگی‌های مذاکرات را به‌مراتب کمتر کرده است.

beheshtipour

از طرف ديگر راهكارهاي رسيدن به اشتراك نظر نيز معلوم است اما هنوز توافق روي آن حاصل نشده است.دو طرف راه‌حلي جز مذاكره ندارند. دوم اينكه شانس موفقيت بسيار زيادي وجود دارد براي اينكه در اكثر موضوعات مورد اختلاف، ايران و گروه 1+5به تفاهم برسند و در اكثر اين اختلافات نيز تكليف خطوط كلي روشن شده است. اصلي‌ترين گره ادامه مذاكرات نحوه لغو تحريم‌هاست؛ اينكه آيا بايد لغو همه‌جانبه تحريم‌ها صورت‌بگيرد يا تعليق آنها.

اين سؤال نيز مطرح است كه آيا مي‌توان برخي از تحريم‌ها را لغو و برخي ديگر را تعليق كرد، چون ممكن است در حالت‌هايي نتيجه يكساني بدهند. اينها موضوعاتي هستند كه بر سر آنها مذاكره صورت مي‌گيرد. نكته مهم ديگر توان هسته‌اي ايران است كه طرف غربي هنوز درباره آن بحث دارد. به‌نظر مي‌رسد اين مسائل باقيمانده نيز قابل حل هستند و دوطرف مي‌توانند بر سر آنها به تفاهم برسند.

افراد حاضر در تيم مذاكره‌كننده آمريكا اذعان دارند كه آنها به‌صورت فني و تخصصي و نه فقط از زاويه سياسي مي‌خواهند مذاكرات را رو به جلو ببرند. آدم‌هايي جايگزين افراد قبلي در تيم مذاكره‌كننده آمريكا شده‌اند كه به‌صورت تخصصي مسائل هسته‌اي را دنبال مي‌كنند. اين نشان مي‌دهد كه دستور كار مذاكرات پيش رو بحث‌هاي تخصصي است.

در ابعاد فني حتي مديركل مرتبط با مسائل خلع سلاح نيز در تيم مذاكره‌كننده آمريكا حضور دارد. يكي ديگر از اتفاقات مهم آينده مذاكرات حضور خانم فدريكا موگريني مسئول جديد سياست خارجي اتحاديه اروپا در نشست‌هاي احتمالي وزراي امور خارجه ايران و گروه 1+5است. اين حضور و حكمي كه براي خانم اشتون به‌عنوان نماينده مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در مذاكرات صادر شد نقطه قوت مذاكرات محسوب مي‌شود و مي‌تواند روند آن را تقويت كند. خانم موگريني در گذشته ديد مثبتي نسبت به ارتباط با ايران داشته است.

به اين موضوع بايد اشاره كرد كه كارشكني‌هاي نتانياهو و رژيم صهيونيستي در به تأخير افتادن حل اين مسائل بي‌تأثير نبوده است. بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در پيامي كه چند روز پيش به يك اجلاس صهيونيستي در آمريكا فرستاد اعتراف كرد كه ما با همه امكانات خود تلاش كرديم اين مذاكرات به نتيجه نرسد و تمديد شود. اين پيام به‌صورت ويدئو كنفرانس بود و به‌نظر اين ادعا به‌احتمال و قرائن زيادي مي‌تواند تأثير كارشكني‌هاي آنان را در به تأخير افتادن توافق جامع نشان دهد. رژيم صهيونيستي با همه امكانات تبليغاتي و ديپلماسي خود تلاش كرد تا مذاكرات در سوم آذر به نتيجه نرسد و متأسفانه تلاش‌هاي آنها در اين زمينه خالي از موفقيت هم نبود.

  • كارشناس مسائل هسته‌اي
کد خبر 281042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha