جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

دولت بوش و پنتاگون هفته گذشته با شکل‌گیری موجی از حقیقت‌گویی از سوی دریادار مایک مولن، نامزد احراز ریاست ستاد مشترک ارتش ایالات متحده به لرزه درآمد.

جواب‌های ساده و صادقانه‌ای که مولن پیرامون نتایج استراتژی افزایش نیرو در عراق و دورنمای پیروزی در جنگ عراق به هنگام مواجهه با کمیته نیروهای مسلح سنا داد در میانه ماجرای رقت‌آور دیگری که در چارچوب آن رابرت مولر، مدیر دایره تحقیقات جنایی فدرال آمریکا (FBI) پیرامون عملکرد آلبرتو گونزالس، دادستان کل ایالات متحده توضیحاتی ارائه کرد، موجب شد کار برای کاخ سفید دشوارتر شود.

با این حال اظهارات مولن بیش از گفته‌های گونزالس شگفتی‌ساز بود. او طی اظهاراتش به صراحت اعلام کرد: افزایش نیروهای آمریکایی در عراق به 160 هزار تن نتیجه چندانی دربرنداشته است.

اینکه امنیت بهتر شده اما تغییر چندان زیادی در اوضاع عراق ایجاد نشده است. مولن در پاسخ به سؤالی اذعان کرد دولت عراق تا آنجا که به مسأله امنیت و ثبات سیاسی مربوط می‌شود پیشرفت‌های اندکی داشته است.

او همچنین تصریح کرد: در غیاب توافق جامع بین شیعیان و اهل تسنن عراق برای گذر از اختلاف‌نظرها نمی‌توان به پیروزی در عراق صرفنظر از تعداد نیروهای آمریکایی که به این کشور اعزام می‌شوند یا بازه زمانی استقرارشان امیدوار بود.

او حتی پا را از این نیز فراتر نهاد و تصریح کرد طرح افزایش نیرو در عراق موقتی است و نمی‌توان آن را پس از آوریل سال 2008 ادامه داد و چنانچه او به ریاست ستاد مشترک برسد، نمی‌تواند مدت مأموریت نیروهای اعزامی را به بیش از 15 ماه متعارف افزایش دهد.

درستی و صداقت اظهارات مولن موجب شد اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا با اطلاع یافتن از اوضاع امنیتی در بغداد و توانمندی‌های دولت عراق که به دلیل این که فردی سلیم‌النفس برای مدیریت ارتش معرفی شده،‌نفس راحتی بکشند.

این در حالی است که پیتر پیس، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش و سرلشکر نیروی هوایی ریچارد مایرز، سلف او وقتی قرار بود چیزی جز بله قربان به رؤسای غیرنظامی خود بگویند همیشه با مشکل مواجه بودند.

مدت‌هاست که افسران ارتش آمریکا در عراق به‌رغم احتراز از افشای هویت خود می‌گویند دیدگاه دولت در بسیاری موارد از حقیقت فاصله زیاد دارد.

با این حال چه اتفاقی در وزارت دفاع افتاده که ژنرال‌های ارتش با صداقت و جسارت تمام در مورد واقعیت‌های عراق می‌گویند و به خود اجازه می‌دهند به‌جای گفتن چیزی که رئیس‌شان دوست دارد بشنود چیزی را بگویند که به گمان آنها درست است؟

جواب هرچه باشد این تحول به نفع مردم عراق است و تنها می‌توان امید داشت گفتن حقیقت هم امری هدفمند نبوده باشد.

چیزی که مولن گفت قبلاً از سوی تعدادی از فرماندهان ارشد ارتش هم گفته شده بود اما رئیس‌جمهور با سرسختی از پذیرفتن آنها سرباز زده است؛ این که پیروزی تنها از طریق خود عراقی‌ها دست یافتنی است.

تا زمانی که عراقی‌ها به پایان دادن به خونریزی‌های برگرفته از سده‌ها دشمن رغبت نداشته باشند نه 160 هزار نیروی آمریکایی که 320 هزار سرباز هم نمی‌تواند مانع از درگیری طرف‌های متخاصم شود و نظامیان آمریکایی کماکان هدف این طرف‌ها باقی خواهند بود.

روزنامه کانزاس‌سیتی/3 اوت

کد خبر 28099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز