همشهری آنلاین: رییس سازمان حج و زیارت، از اعزام ۲۵۰ دستگاه اتوبوس به عراق برای بازگرداندن زائران ایرانی اربعین حسینی و نیز بازگشت ۵۰۰ هزار زائر طی چند روز گذشته به کشور خبر داد.

اوحدی زئیس سازمان حج و زیارت

به گزارش ایرنا، سعید اوحدی افزود: از یکهزار دستگاه اتوبوسی که قرار بود برای بازگرداندن زائران ایرانی اربعین حسینی (ع) به عراق اعزام شود، ۲۵۰ دستگاه اتوبوس راهی این کشور شده‌اند.

وی گفت: در جلسه روز گذشته (جمعه) شورای امنیت وزارت کشور، مصوب شد یکهزار دستگاه اتوبوس با همکاری معاونت عمرانی وزارت کشور و وزارت امور خارجه و هماهنگی دولت عراق برای بازگرداندن زائران ایرانی اربعین حسینی از کربلای معلی و نجف اشرف، راهی این کشور شود.

اوحدی درباره آخرین وضعیت بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور افزود: تا کنون ۵۰۰ هزار از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائری که عازم کربلای معلی شده بودند، به کشور بازگشته‌اند و پیش بینی می‌شود تا آخر وقت امروز (یکشنبه) این رقم به بیش از ۷۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

وی ادامه داد: در مرزهای شلمچه و چزابه امکانات و تجهیزات خوبی برای بازگشت زائران ایرانی از عتبات عالیات عراق فراهم شده اما در مرز مهران به دلیل حجم سنگین ورود زائران، جاده‌ها از ترافیک سنگین برخوردار هستند.

رییس سازمان حج و زیارت پیش‌تر در تشریح آخرین تمهیدات پیش بینی شده برای بازگشت زائران اربعین حسینی گفته بود علاوه اتوبوس‌های در نظر گرفته از سوی وزارت کشور برای اعزام به عراق، سازمان حج و زیارت و شهرداری تهران نیز به ترتیب ۵۰۰ و ۲۷۰ دستگاه اتوبوس را برای بازگرداندن زائران ایرانی از کربلای معلی به مرزهای کشورمان، اختصاص داده‌اند که با این اقدام عملیات انتقال زائران ایرانی به کشور با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

اوحدی با بیان اینکه مسوولیت انتقال زائران ایرانی از مرز به عمق کشور بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گذاشته شد، گفت: این سازمان موظف شد تا چهار هزار دستگاه اتوبوس را در مرزهای کشور برای انتقال زائران ایرانی به شهرهای مختلف مستقر کند.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: علاوه بر چهار هزار دستگاه اتوبوس یاد شده، ۶۰۰ دستگاه اتوبوس نیز از سوی ستاد مرکزی راهیان نور برای بازگرداندن زائران اختصاص یافته است.

اوحدی گفت: همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، چهار رام قطار را در ایستگاه خرمشهر مستقر کرده تا زائران را از خرمشهر به نقاط مختلف کشور برساند.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه از فراهم کردن تمهیدات اسکان اضطراری ۹۵ هزار نفر در مسیر بازگشت از مرزهای کشور خبر داد و افزود: تمهیدات اسکان اضطراری در مسیرهای خرمشهر به بستان، بستان به اهواز و مهران تا ایلام فراهم شده است.

اوحدی همچنین از افزایش ظرفیت سوخت رسانه در مسیرهای بازگشت زائران ایرانی خبر داد و گفت: وزارت نفت ظرفیت‌های سوخت رسانی در مسیرهای بازگشت را افزایش داده تا زائران با مشکل سوخت جهت خودروهای خود مواجه نشوند.

به گفته اوحدی، نیروی انتظامی نیز مبادی ورود را نسبت به زمان خروج زائران از کشور، سه برابر افزایش داده تا فرایند ورود زائران با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود.

امسال در بی‌سابقه‌ترین اقدام در طول سال‌های اخیر بیش از ۲۰ میلیون نفر برای مراسم اربعین در عراق حاضر شدند.

نزدیک به یک ونیم میلیون نفر از این زائران از ایران به عراق رفتند.

کد خبر 280964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha