مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نسل جدیدی از پنجره‌ها ساخته شده‌اند که به طرز هوشمندانه ای مانع از ورود گرمای پرتوی نور به درون خانه‌ها می‌شود.

به گزارش مهر، پنجره‌ها محل ورود پرتوهای روشن‌کننده خورشید به فضای داخل سازه‌های اداری و مسکونی به حساب می‌آیند اما آنها تنها نور را به داخل این فضاها راه نمی‌دهند بلکه همراه با پرتوهای نور گرما نیز راه به خانه پیدا می‌کند. اکنون محققان پنجره هوشمندی ساخته‌اند که تنها نور را به فضای داخل خانه راه می‌دهد.

این پنجره به گونه‌ای عمل می‌کند که همزمان با افزایش دمای محیط بیرون مانع از ورود گرما به درون منازل و ادارات می‌شود. این ابتکار عمل به کاهش قابل توجه مصرف برق در روزهای اوج گرما منجر می‌شود یعنی زمانی که سیستم‌های تهویه مطبوع هوا با تمام توان در  حال خنک کردن فضای داخل هستند و در همین زمان مصرف برق چشمگیری نیز دارند.

بدین ترتیب هزینه مصرف برق خانواده‌هایی که از این فناوری نوین استفاده می‌کنند تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

به گفته محققان این تازه آغاز فرآیند تولید نسل جدیدی از پنجره‌هاست که به طرز هوشمندانه‌ای نسبت به عوامل تعیین‌کننده محیطی نظیر الکتریسیته، گاز، نور و گرما واکنش نشان می‌دهند. در حال حاضر پنجره‌های هوشمند در برخی ساختمان‌ها نصب می‌شود که در صورت افزایش دمای محیط خارج، به طور خودکار کدر می‌شوند و بدین ترتیب مانع از راه یافتن گرمای ناخواسته به فضای داخل می‌شوند اما این پنجره‌ها یک مشکل اساسی دارند و آن از بین رفتن تدریجی ژل آبی کدرکننده‌ای است که بر روی شیشه کشیده می‌شود تا مانع از ورود حرارت به محیط داخل شود. این ماده به مرور و با افزایش حرارت محیط کارایی خود را از دست می‌دهد.

محققان دانشگاه علوم و فنون چین برای حل این مشکل ایده جالبی مطرح کرده‌اند که طی آن ژل آبی ویژه‌ای میان دو لایه بسیار نازک شیشه قرار می‌گیرد و همان کاری را انجام می‌دهد که در پنجره‌های هوشمند فعلی شاهد آن هستیم البته با این تفاوت که کارایی خود را در گذر زمان از دست نمی‌دهد.

کد خبر 280960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha