دکتر محمد زاهدی‌اصل: وقوع طلاق علل مختلفی دارد که در نخستین اقدام برای جلوگیری یا کم‌کردن این آسیب باید این علل را بررسی و راهکارهایی برای آن پیدا کرد.

ريشه‌يابي اين مسئله مهم‌تر از ايجاد كلينيك‌هاي مختلف براي انجام اقدامات مشاوره‌اي است، پس بهتر است موضوع ازدواج را بيشتر ارج بنهيم و جوانان را به‌گونه‌اي راهنمايي كنيم كه بتوانند در گزينش همسر به درستي عمل كنند تا احتمال طلاق در خانواده‌هاي نوپا كمتر شود. اين اقدام مي‌تواند توسط مجموعه‌هايي مانند وزارت ورزش و جوانان كه بيشتر با جوانان سر و كار دارند و در ارتباط هستند اتفاق بيفتد. وظيفه چنين سازمان‌هايي است كه برنامه‌ريزي كنند تا انتخاب همسر به درستي، بجا و به‌موقع انجام ‌و در عين حال تسهيلاتي فراهم شود تا جواناني كه ازدواج كرده‌اند به زندگي پايدار فكر كنند نه طلاق.

ريشه نيمي از طلاق‌ها به‌دليل آگاه نبودن زوجين جوان از مسائل زناشويي، ارتباطات عاطفي و توجه نكردن به آموزش‌هاي قبل و پس از ازدواج است. هنگامي كه طلاق اتفاق مي‌افتد زن و مرد نه‌تنها اعتماد به نفس خود را از دست مي‌دهند بلكه بعضا دچار ضربات شديد روحي و رواني مي‌شوند. آمار غيررسمي در كشور حكايت از وقوع 3مورد طلاق به ازاي 5 ازدواج دارد كه اين مسئله مي‌تواند در آينده‌اي نه چندان دور مشكلات عديده‌اي را در جامعه به‌وجود بياورد. اگر بتوانيم سنت ريش‌سفيدي را در جامعه احيا كنيم مي‌توانيم اميدوار باشيم كه كاهش طلاق را در جامعه داشته باشيم. بسياري از معضلات و مشكلاتي كه امروزه در زندگي‌هاي نوپا ديده مي‌شود با احياي سنت ريش‌سفيدي- به‌معناي مفيد، آن نه به‌معناي دخالت در زندگي جوانان- از بين مي‌رود.

اكنون حرمت بزرگ‌ترها و استفاده از تجربيات خانواده‌ها و بزرگ‌ترها كم شده و بخش قابل‌توجهي از جوانان افراد پا به سن گذاشته و تجربيات‌شان را قبول ندارند اما ريش سفيدي اين ظرفيت را دارد كه دوباره احيا شود. واقعيت اين است كه نقش خانواده‌ها در زندگي‌هايي كه به تازگي پا مي‌گيرند كمتر شده ولي اگر اين سنت حسنه كه در گذشته عاملي براي پايداري خانواده‌ها بود دوباره احيا شود مي‌توان اميدوار بود كه اثرات خوبي را در جامعه شاهد باشيم. ذكر اين نكته ضروري است كه كلينيك‌هاي مشاوره به هيچ وجه نمي‌توانند نقش ريش‌سفيدها را بازي كنند چرا كه فرد مشاوره‌دهنده و مشاوره‌گيرنده هيچ رابطه و نسبيت فاميلي با يكديگر ندارند و نمي‌توانند آنطور كه بايد و شايد مسائل و مشكلات را حل و فصل كنند. در اين كلينيك‌ها و در بهترين حالت، مشاوران براساس تجربياتي كه از مراجعه‌كنندگان قبلي يا تحصيلات آكادميك دارند به فرد مراجعه‌كننده مشاوره مي‌دهند، به همين دليل است كه گفته مي‌شود نقش خانواده‌ها در ايجاد زندگي پايدار جوانان بسيار با‌اهميت است.

 

کد خبر 280937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha