تعداد کل خریداران سهام در بورس در پایان مبادلات هفته گذشته به مرز ۳میلیون نفر رسید، این تعداد سهامدار از ابتدای سال تاکنون ۱۳.۵ میلیارد دلار سهام خریده‌اند.

بورس

به گزارش همشهري، با وجود طولاني بودن دوره ركود در بورس تهران امسال تعداد خريداران در حال افزايش است، آمار‌ها نشان مي‌دهد نماگر‌هاي مهم بازار سهام مانند حجم، ارزش و تعداد خريداران در بورس نسبت به سال‌هاي گذشته از رشد مطلوبي برخوردار بوده است اين در حالي است كه بورس تهران تمام نيمه نخست سال را در ركود به سر برد و از ابتداي آذر‌ماه تاكنون نيز تحت‌تأثير 2عامل مذاكرات هسته‌اي و كاهش قيمت نفت با نزول مواجه شده است.

براساس آمارهاي موجود، نسبت قيمت به درآمد بورس تهران از ابتداي سال تاكنون تحت‌تأثير عوامل سياسي اقتصادي با كاهش زيادي مواجه شده و درحال حاضر به محدوده 5درصد رسيده است. بخش زيادي از دلايل كاهش نسبت قيمت به درآمد بورس تهران به‌دليل نزول ارزش سهام شركت‌هاي بورس بوده است. براساس آمار موجود نسبت قيمت به درآمد بورس تهران(p.E) از ابتداي سال تاكنون بيشتر از25درصد نزول كرده و از سطح 6.2 به محدوده5مرتبه رسيده است برخي سهامداران اين كاهش قيمت را به‌معناي فراهم‌شدن فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري جديد‌تر در بازار سهام مي‌دانند.

در چنين شرايطي نماگر‌هاي اصلي بازار سهام به غيراز شاخص از وضع مطلوبي برخوردارند، آمار‌ها نشان مي‌دهد تعداد خريداران سهام در بورس در پايان مبادلات هفته گذشته به مرز3ميليون نفر رسيده است. اين تعداد سهامدار از ابتداي سال تاكنون با انجام10ميليون معامله در مجموع 43هزارو684ميليارد تومان سهام معادل 13.5ميليارد دلار سهام خريده‌اند. اين در حالي است كه با درنظر گرفتن ميزان معاملات انجام شده در فرابورس ايران از ابتداي سال تاكنون 70هزار ميليارد تومان سهام معادل 21ميليارد دلار در بازار سهام دادوستد شده است.

در 12ماهه سال 92ركورد بالاترين سطح معاملات بورس به ثبت رسيد و سهامداران در مجموع 96هزار و 500ميليارد تومان سهام خريدند. اين ميزان 275درصد بيشتر از كل معاملات انجام شده در سال 91بود ارزش كل معاملات انجام شده در سال 91برابر با 25هزارو700ميليارد تومان بود. به اين ترتيب ميزان معاملات انجام شده در طول 9‌ماه امسال بيشتر از كل معاملات انجام شده در سال 91است اما هنوز تا رسيدن به ركورد معاملات انجام شده در سال 92فاصله دارد.

کد خبر 280889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha