سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

مصطفی قوانلو قاجار: طی هفته‌های اخیر برگزاری چند مراسم رونمایی و حضور نویسندگان و مترجمان در کتابفروشی‌ها سبب رونق کسب و کار صاحبان کتابفروشی و شهرکتاب‌ها شد.

البته در این میان کتابفروشی‌های راسته کریمخان و خیابان انقلاب بیشتر از دیگران سود بردند؛ چرا که بیشتر نویسندگان و مترجمان در این دو منطقه متمرکز شدند.

حتی اخباری رسید مبنی بر این که هواخواهان یک نویسنده چند ساعتی منتظر ماندند تا نویسنده محبوب‌شان از کتابفروشی شلوغ بیرون بیاید و کتاب‌شان را امضا کند. چندی پیش هم خبری از یکی دیگر از کتابفروشی‌ها رسید که نویسنده کتاب مجبور شده تا ساعت ده شب کتاب‌های خریداری شده را امضا کند و حتی خبری در خبرگزاری‌ها منتشر شد که مراسم جشن امضا سه ساعت تمدید شده است! پیشتر برگزاری چنین مراسمي چندان معمول نبود و اگر برای رونمایی کتاب،مراسمي برگزار می‌شد، با استقبال علاقه مندان مواجه نمی‌شد، اما اکنون تقریبا هر ناشری می‌داند که برگزاری رونمایی کتاب، می‌تواند چه کمکی به فروش کتابش باشد. هرچند یک پیش شرط اساسی وجود دارد و آن این است که نویسنده از شهرت و محبوبیت پیشین به حد کافی برخوردار باشد. حال دیگر نه تنها رونمایی برگزار می‌شود، بلکه برخی ناشران برای کتاب‌های تجدید چاپی خود، به اصطلاح «جشن امضا» می‌گیرند. به هر روی به نظر می‌رسد که این گونه اقدامات تاکنون با استقبال خوانندگان روبه‌رو شده و به فروش کتاب‌ها نیز کمک کرده است.

بد نیست برای بیرون آمدن از فضای جدی بحث در مورد رونمایی کتاب ها، کتاب تازه‌ای در حوزه طنز معرفی کنم. «صبحانه قهرمانان» نام کتابی است از كورت ونه گات در قالب طنز. اين كتاب از دغدغه‌هاي ذهني نويسنده شكل گرفته و راجع به دو پيرمرد سفيدپوست لاغر اندام است كه روي سياره‌اي در حال مرگ زندگي مي‌كنند. داستان به شرح حال رويدادهاي زندگي اين دو نفر مي‌پردازد. اين دو شخصيت اصلي قرار است در انتهاي كتاب با هم ملاقاتي داشته باشند. این کتاب را راضيه رحماني ترجمه کرده و نشر ققنوس به بازارکتاب فرستاده است.

در حوزه طنز کتاب شعر دیگری از «اكبر اكسير» با عنوان «ما كو تا اوناشيم» منتشر شده است. این کتاب را نشر مروارید منتشر کرده است.

اگر به حوزه فلسفه و روانکاری علاقه‌منديد‌، توصیه می‌کنم کتاب « آیا با لاکان می‌توان انقلابی بود؟» را از بختیار علی بخوانید. این کتاب مجموعه مقالاتی در روان‌کاوی و فلسفه‌ پست‌مدرن است. در این مقاله‌ها سروکار نویسنده با فلسفه، جامعه‌شناسی و روان‌کاوی جدید است. نويسنده در هر سه مقاله به‌دنبال رویکردی است که از در مخالفت و مقابله با «متافیزیک کمال» در‌مي‌آيد. بخش نخست، در پي فلسفه‌‌ ارنست بلوخ، جان هالوی، ژاک دریدا و اسلاوی ژیژک است.به نظر نويسنده اين فلسفه‌ها ،ما را به بیرون از نظام موجود جهاني هدایت خواهند کرد. این کتاب را سردار محمدی ترجمه کرده و نشر افراز آن را به پیشخوان کتابفروشی‌ها فرستاده است.

علاقه‌مندان به رمان گلی ترقی سرانجام صبرشان به انتها رسید، چرا که «اتفاق» پس از سه سال منتشر شد.ترقي اين رمان را در فرانسه نوشته است و برعکس کتاب‌هاي ديگرش اين اثر خاطره نيست. «اتفاق» در برگيرنده داستان يک خواهر و برادر از کودکي تا 60سالگي است. این کتاب را انتشارات نیلوفر منتشر کرده است.

اگر به حوزه ادبیات علاقه مند هستید، درجریان باشید که کتابی تازه از دکتر میرجلال الدین کزازی منتشر شده است. «دمی‌بی خویشتن با خویشتن،نهانگرایی» کتاب تازه ای است که انتشارات معین آن را به بازار کتاب فرستاده است. استاد کزاری در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته این اثر را این‌گونه معرفی می‌کند: کتابی که پیشاروی خواننده گرامی‌است، شاید شگفت‌انگیزترین و هنگامه سازترین و چالش خیزترین کتابی باشد که من تاکنون نوشته ام. چالش و هنگامه و شگفتی در این کتاب، به زمینه آن بازمی‌گردد که زمینه‌ای است رازآلود و مه آگین و کم شناخته؛ زمینه ای که آنچنان به ژرفی آزمودنی است که به روشنی، بازنمودنی نمی‌تواند بود و آنچنان به نابی دریافتنی است که به آشکارگی، بازگفتنی نه. زمینه این کتاب جهان نهان است، یا به سخنی نغزتر: نهان جهان و آنچه بر آدمی‌می‌گذرد، در پیوند با این نهان و جهان.

  • منبع: همشهري 6 و 7
کد خبر 280576

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha