دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشتمین جشنواره سینما «حقیقت» با معرفی برگزیدگان‌، یادی از هنرمندان درگذشته و آرزوی سلامتی برای هنرمندان بیمار به کار خود پایان داد.

به گزارش ايسنا؛ در آیین پایانی  جشنواره سينما حقيقت که شامگاه 16 آذر ماه با حضور هنرمندان و چهره‌هایی همچون حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی‌، فرهاد ورهرام‌،هوشنگ مرادی کرمانی‌، مجتبی راعی ‌، محمد مهدی عسگرپور‌، محمد شیروانی‌، رویا نونهالی‌،بهمن نامورمطلق و ... برگزار شد، سید مهدی طباطبایی نژاد دبیر این جشنواره از هنرمندانی همچون حامد خسروی و کامبیز معنوی که سال گذشته از دنیا رفتند،یاد کرد و برای زاون قوکاسیان‌، حسین معززی‌نیا و مرتضی ندایی سه هنرمندی که دچار بیماری‌ هستند آرزوی سلامتی کرد.

همچنین در ادامه برنامه با پخش تصاویری از مرتضی ندایی مستندسازی که این روزها دچار بیماری سرطان است از این هنرمند تقدیر شد.

این کلیپ توسط همسر این هنرمند ساخته و به همه هنرمندانی که سرطان را مانع رسیدن به آرزوهایشان نمی‌دانند‌، تقدیم شده است.

برای تقدیر از این هنرمند، صبا ندایی پسر او روی صحنه رفت و قطعه‌ای از ابوالحسن‌خان صبا هنرمند مورد علاقه‌ی پدرش را نواخت.

مرتضی ندایی با همراهی همسرش روی صحنه بود و کمی آن طرف‌تر پسرش "صبا" این قطعه را نواخت. این صحنه با ابراز احساسات حاضران همراه بود و در گوشه‌هایی از سالن صدای هق هق‌هایی آرام شنیده می‌شد.

علی معلم که اجرای این برنامه را برعهده داشت، بعد از اعلام نتایج بخش صنایع دستی و هنرهای دستی از علی حاتمی یاد کرد که در فیلم‌هایش به هنر سنتی ایران توجه داشت و جمله بسیار مشهور فیلم «کمال الملک» درباره فرش ایرانی را بیان کرد.

همچنین مهدی باقری که به خاطر فیلم «اهالی خیابان یک طرفه» جایزه گرفت با ابراز خرسندی از حضور مرتضی ندایی در این برنامه گفت: با دیدن ایشان به یاد انسانیت و مهربانی می‌افتیم. امیدوارم قدر رضا تیموری فیلمبرداری که 15 سال فعالیت می‌کند را نیز بدانیم.

هادی آفریده کارگردان مستند «چنارستان» نیز هنگام دریافت جایزه‌اش از گروهش قدردانی کرد و یادآور شد: در چهار‌، پنج سال گذشته که بیکار بودیم مرتضی ندایی تنها کسی بود که به فکر ما بود.

این مستند ساز گفت: امیدوارم فیلم ما باعث شد به محیط زیست و مسائل شهریمان بیشتر توجه کنیم.

در ادامه برنامه از سه هنرمند پیشکسوت استان اصفهان در کنار 20 مستند ساز این استان تقدیر شد.

ابتدا کلیپی از زاون قوکاسیان‌، رضا مهیمن‌، محمود کیانی فلاورجانی‌ پخش شد و پس از آن نشان فیروز جشنواره مستند به این هنرمندان اهدا شد.

رضا میهمن درباره زاون قوکاسیان که این روزها در خارج از کشور به سر می‌برد گفت: او انسانی مهربان است که تمام عمر و زندگی‌اش را در اختیار سینما گذاشته است و سینما را اتفاقی می‌داند که ما را انسان‌تر می‌کند و اگر چنین نباشد سینما به درد نمی‌خورد.

این مستندساز با اشاره به تلاش‌های قوکاسیان در زمینه نگارش کتاب درباره سینما و فعالیت‌هایی همچون برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها در اصفهان و... یادآور شد: زاون تمام همتش را برای تدریس و آموزش دانشجویان در اصفهان به کار گرفت. هر فیلمی که در اصفهان ساخته می‌شود و هر دانشجو‌، مستقیم و غیر مستقیم مدیون زاون است که گرچه امکانات فراوانی برای مهاجرت داشت اما در اصفهان ماند.

رضا مهیمن برای سلامتی زاون قوکاسیان که دچار بیماری و تحت درمان است آرزوی سلامتی کرد و همچنین ابراز امیدواری کرد به زودی دو کتاب قوکاسیان با نام‌های لورتا و ارحام صدر که آماده توزیع شده‌، رونمایی شود.

در ادامه با حضور مسئولان شهرداری اصفهان 20 مستندساز این استان تقدیر شدند.

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت،محمدعلی طالبی که جایزه خود را دریافت کرد در سخنانی گفت: اولین بار است از جشنواره حقیقت جایزه می‌گیرم.

این فیلمساز با اشاره به حضور مستندسازان پیشکسوت در این برنامه ادامه داد: از شما استادان بزرگ عذرخواهی می‌کنم که پا درکفشتان کردم و این جایزه را به پسرم "آرش" که برای این فیلم زحمات زیادی کشیده است، تقدیم می‌کنم.

همچنین سفیر فنلاند به هنگام دریافت جایزه بخش بین‌الملل ابتدا با زبان فارسی توضیح داد که کارگردان فیلم برگزیده «دودکش سفید» به فنلاند بازگشته است و از گرفتن جایزه تشکر کرد

او سپس به زبان انگلیسی سخنانش را ادامه داد و گفت: برای هر فیلمسازی گرفتن جایزه بین المللی بسیار جذاب است اما برای ما افتخار است که این جایزه را از کشوری می‌گیریم که خیلی چیزها به سینمای دنیا تقدیم کرده است، مردم ما سینمای ایران را بسیار دوست می‌دارند.

همچنین محمدرضا وطن‌دوست یکی از دوستان زنده یاد طاها کریمی که برای فیلم «1001سیب» جایزه گرفت. آخرین دست نوشته این هنرمند را خواند و یادآور شد: او سال گذشته در حال پیدا کردن لوکیشن فیلم بعدی‌اش در حادثه‌ای درگذشت.

در این برنامه نشان فیروزه‌ سینما حقیق به مستند ساز پیشکسوت هلندی اهدا شد.

این هنرمند هنگام گرفتن جایزه‌اش گفت: نمی‌دانم این جایزه چند سکه ارزش دارد اما از زمانی که ادبیات می‌خواندم بسیار مشتاق ادبیات ایران بودم و امشب اینجا هستم چون باور دارم سینما مستند و داستانی ایران در جهان بهترین است. البته ساختن مستند همه جای دنیا سخت است و این فقط به دلیل اقتصادی نیست اما هنرها هستند که لذت زندگی را می‌سازند و به دون این لذت نمی‌توان زندگی کرد.

اجرای قطعه‌ای موسیقی با خوانندگی محمد معتمدی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

محمد حسین جعفریان کارگردان فیلم «چه کسی ما را کشت؟» نیز هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: فیلم‌های زیادی درباره جنگ‌های دنیا ساخته‌ام اما این فیلم را در مزار شریف ساختم که در محاق افتاد با اینکه انتظار جایزه نداشتم بسیار خوشحالم که فیلمم فرصت دیده شدن پیدا کرد.

طباطبایی‌نژاد نیز درباره این هنرمند که دچار نقص عضو از ناحیه پا بود توضیح داد که او هنگام ساخت فیلم ماشین مهمات روی پایش ریخته است.

در این برنامه دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی برای سخنرانی دعوت شد اما گفت: به دلیل طولانی شدن برنامه زیاد صحبت نمی‌کنم.

او برای مرتضی ندایی آرزوی سلامتی کرد و یادآور شد: شما چهره هنری ایشان را می‌شناسی اما من چند سالی که در اکو فعال بودم، چهره دیگری از ایشان را به شما معرفی می‌کنم. چهره‌ای که عاشق زبان و ادب فارسی است و همواره به یاد مردمان فارسی گوی جهان به ویژه تاجیکستان است.

ایوبی اضافه کرد: شب‌های جشنواره ما بسیار طولانی است و در جشنواره فیلم فجر نیز این وضعیت را خواهیم داشت. هرچند بسیاری از بخش‌ها را حذف کرده و عکاسان را عصبانی کرده‌ایم.

او جشنواره حقیقت و فیلم مستند را فیلم فرهیخته و متعلق به فرهیختگان دانست و افزود: به عنوان یک ایرانی و مسلمان وقتی سخنان هم‌میهمانان خارجی را می‌شنوم که به خاطر جایزه‌هایی که از جشنواره حقیقت گرفته‌اند افتخار می‌کنند‌، فکر می‌کنم جا دارد به خودمان ببالیم و از کسانی که این راه را هموار کردند و چهره‌هایی مانند هوشنگ مرادی کرمانی‌، سپاسگزار باشیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تلاش‌هایش برای جذب کمک از دیگر دستگاه‌ها و نهادها یادآور شد: این دست را که به سمت آسمان دراز کرده‌ام همچنان در آسمان دراز مانده است. اما امیدوارم قدر هنر و صنعت سینما را بدانید و فراموش نکنید اگر خواهان معرفی میراث فرهنگی یا طرح معضلات اجتماعی هستیم چرا از این زبان گویا استفاده نکنیم.

ایوبی ساخت فیلم مستند را دشوار توصیف کرد و افزود: بیان معضلات همیشه به مذاق همه خوش نیست و برخی آن را تلخ می‌پندارند اما تلخی هم مزه‌ای است در کنار مزه‌های دیگر.

این مدیر هنری یادآور شد: سال گذشته9 قول دادیم فضایی بهتر برای دیدن آثار شما ایجاد کنیم که امسال گروه هنر و تجربه را داریم و امیدواریم سال‌های آینده فرصت بهتر و بیشتری برای آثار شما فراهم کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبتش تشکر ویژه‌ای کرد که امسال جایزه شهید آوینی در دل جشنواره حقیقت اهدا می‌شود و این جایزه بهتر دیده می‌شود.

پس از این سخنان کلیپی درباره هیات داوران بخش مسابقه ملی پخش شد از آنجا که همه منتظر اعلام نتایج مسابقه ملی بودند و این کلیپ هم بسیار طولانی بود حاضران بسیار خسته و بی‌حوصله شدند.

معین کریم‌الدینی کارگردان فیلم «آتلان» با ابراز خرسندی از دریافت جایزه‌اش گفت: این جایزه را بسیار دوست دارم چون از داوران محترمی گرفته‌ام و در کنار ما فیلم‌های محترم دیگری شرکت داشتند.

او با اشاره به سخنان ایوبی درباره اکران فیلم‌های مستند و کوتاه گفت: به شما قول می‌دهم اگر سال آینده اکران خوبی به فیلم‌های مستند بدهند این فیلم‌ها از آثار داستانی پرفروش‌تر می‌شود.

او همچنین با ابراز قدردانی از دبیر جشنواره سینما حقیقت این گله را مطرح کرد که بخش‌های مهمی مانند موسیقی و صداگذاری در رقابت شرکت ندارد.

کریم الدینی توضیح داد: سطح فیلم‌های ما آنقدر بالا است که در برخی از آثار موسیقی اورجینال می‌شنیدیم. بنابراین کم کم موسیقی باید وارد بخش‌های رقابت شود به ویژه اینکه آهنگساز فیلم ما آریا عظیمی‌نژاد از آهنگسازان مطرح است.

محسن استادعلی کارگردان فیلم «جایی برای زندگی» هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: خدا را شاکرم که فیلمم در بخش خصوصی ساخته شده است اما یک مستند نیمه بلند هم داشتم که از جشنواره کنار گذاشته شد و امیدوارم روزی نمایش واقعی مردم این جامعه‌، سیاه‌نمایی تلقی نشود و حضور یک مستندساز در رویدادهای جامعه عکس‌العمل سیاسی به شمار نیاید.

این مستند ساز خطاب به ایوبی گفت: ما در کشورمان محسنات بسیاری داریم اما کاستی‌هایی هم هست که نمی‌توانیم آنها را نبینیم، سینمای مستند اجتماعی به دنبال طرح همین کاستی‌ها است

پس از سخنان او علی معلم به طنز گفت: یک سال باید بگذرد تا فیلم‌ها قابل تحمل شود. مثل قضیه ترشی است.

این برنامه ساعت 22 به پایان رسید . از دیگر نکات قابل توجه در این برنامه حضور یک مخاطب خاص بود که چندین بار در میان برنامه از حاضران خواست تشویق مشتی داشته باشند و گفت: زنده باد آقای معلم، دوست داشتم 10 سال پیش نقش قیصر را برای ایشان بازی می‌کنم.

آیین پایانی جشنواره سینما حقیقت به نوعی مراسم پدران و پسران بود. بعضی پسرها برای بزرگداشت پدرشان برنامه اجرا کردند‌، بعضی از پدران جایزه‌ را به پسرشان تقدیم کردند و برخی پدران نیز با پسرشان روی صحنه رفتند.

کد خبر 280513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha