مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

گروه شهری: پس از تکمیل کاربریهای تعریف‌شده و شبیه‌سازی هر کاربری در مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران میزان جذب سفر در محدوده اراضی عباس‌آباد 32 درصد افزایش خواهد یافت.

 توسعه حمل و نقل ریلی در قلب تهران طرح‌های شهرداری برای بهسازی ترافیک در محدوده اراضی عباس‌آباد

 این در حالی است که هم‌اکنون 20 هزار وسیله نقلیه تنها در عرض یک ساعت (17 تا 18) و 137 هزار نفر در طول یک سفر طی یک روز در جهت غرب به شرق و شرق به غرب محدوده اراضی عباس‌آباد تردد می‌کنند.

شهریار افندی‌زاده مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار همشهری افزود: هرچه میزان توزیع کاربریهای مختلف در سطح یک شهر یا محدوده‌ای از شهر از مطلوبیت بیشتری برخوردار باشد به‌طور مستقیم بر بهبود وضعیت آمد و شد در سطح شهر و سطح سرویس معابر مؤثر بوده و پیامدهایی همچون تقلیل هزینه‌های زیست‌محیطی و سوخت و... را به همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با توجه به درجه اهمیت انواع کاربریها و کیفیت و کمیت توزیع آنها در سطح یک محدوده خاص و تأثیر ترافیکی و حمل و نقل مردم در ارتباط با کاربریهای مختلف پیش‌بینی وضعیت و برآورد حجم ترافیک در اراضی عباس‌آباد و وضعیت تردد در بزرگراه‌های اطراف آن در تناسب با برنامه توسعه اراضی عباس‌آباد امری ضروری به‌شمار می‌آید.

 وی در همین باره تأثیر ایجاد کاربریهای جدید در محدوده اراضی عباس‌آباد برای ساعات اوج صبح و عصر را در چند سناریو بدین‌شرح مورد ارزیابی قرار داد:

 - توسعه اراضی عباس‌آباد با در نظر گرفتن توسعه سیستم ریلی مصوب (تکمیل خط یک و امتداد آن تا تجریش، تکمیل خط 2 مترو تا دردشت و تکمیل خطوط 4 و 3) در ساعات اوج صبح و عصر.

- توسعه اراضی عباس‌آباد با در نظر گرفتن توسعه سیستم ریلی مصوب و 5 خط از سیستم ریلی پیشنهادی و 5 خط از خطوط قطار سبک شهری در ساعات اوج صبح و عصر.

- توسعه اراضی عباس‌آباد با درنظر گرفتن توسعه سیستم ریلی مصوب و 11 خط سیستم ریلی در ساعات اوج صبح و بعدازظهر.

 به گفته مدیرعامل مرکز مطالعات و تحقیقات ترافیک شهرداری تهران ارزیابی هر یک از گزینه‌های مورد اشاره نشان می‌دهد که با توسعه حمل و نقل همگانی (تکمیل خطوط سیستم ریلی مصوب پیشنهادی) میزان سفرهای جذب شده به محدوده اراضی عباس‌آباد پس از توسعه اراضی با وسیله نقلیه شخصی حدود 5 درصد و سفرهای جذب شده با تاکسی و مسافرکش حدود 37 درصد کاهش می‌یابد.

وی گفت: بنا بر این توسعه سیستم حمل و نقل همگانی در بهبود وضعیت ترافیک محدوده عباس‌آباد پس از احداث کاربریها با ارقام اعلام شده به خوبی قابل درک است.

وی ادامه داد: هر یک از گزینه‌های مطرح شده براساس شاخصهای ترافیکی نظیر کل زمان سفر، زمان تأخیر در مسیر و تقاطع، متوسط سرعت حرکت و... مورد مقایسه قرار گرفتند.

 افندی‌زاده به‌منظور بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک و کاهش تأخیر در شبکه و روانی جریان ترافیک در محدوده اراضی عباس‌آباد این موارد را پیشنهاد کرد:

1- تکمیل پل آهنچی بر روی بزرگراه همت جهت تأمین دسترسی شرق به جنوب برای کاهش ترافیک شمال به جنوب بزرگراه مدرس.

 2- احداث تقاطع غیرهم‌سطح بزرگراه حقانی- خیابان آفریقا و همچنین عبور بزرگراه حقانی از زیر میدان ونک و ارتباط با خیابان ملاصدرا جهت کاهش ترافیک بزرگراه همت.

 3- احداث لوپ ارتباطی شرق به جنوب در تقاطع بزرگراه همت - بزرگراه حقانی به‌منظور کاهش ترافیک شمال به جنوب مدرس.

4- احداث تقاطع غیرهم‌سطح خیابان نفت - بزرگراه حقانی برای تأمین دسترسی وسایل نقلیه از شرق به غرب به ایستگاه متروی میرداماد.

 5- پیشنهاد ایجاد یک سیستم ریلی در محدوده اراضی عباس‌آباد با امکان دسترسی به میدان آرژانتین و میدان هفت‌تیر.

کد خبر 2804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز