همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید در دانشگاه‌ها آرامش و نشاط علمی وجود داشته باشد، گفت:‌ باید امنیت در فضای دانشگاه احساس شود اما فضای دانشگاه‌ها نباید امنیتی باشد.

به گزارش ايسنا، دکتر محمد فرهادی، با بیان اینکه دانشجو باید سیاسی باشد اما سیاست‌زده و سیاست‌گریز نباشد، افزود:‌ باید از دانشگاه‌ها در برابر جریانات خاص سیاسی مراقبت کرد و اجازه نداد جریانات سیاسی خاصی رشد کنند و جریانات دانشجویی را به دنبال خود بکشند.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: باید امنیت در فضای دانشگاه احساس شود اما فضای دانشگاه‌ها نباید امنیتی باشد. تشکل‌ها باید در چارچوب قوانین و مقررات شکل گیرند و راحت و آزاد فعالیت کنند.

فرهادي، توسعه فرهنگی را از ماموریت‌های مهم دانشگاه‌ها دانست و گفت: باید بین دانشجویان در زمینه‌های مختلف تبادل آرا و عقاید صورت بگیرد که کرسی‌هاي آزاداندیشی یکی از بهترین برنامه‌ها برای این مهم است.

دکتر فرهادی با اشاره به لزوم توجه به تربیت دانشجوی کارآفرین و توسعه دانشگاه‌های نسل سوم، ادامه داد: منظور از دانشگاه‌های نسل سوم، دانشگاه‌های کارآفرین است. اقتصاد ما نیز باید اقتصاد دانش‌بنیان باشد تا مشکلات کشور را برطرف کند. بازبینی رشته‌های آموزشی، ایجاد رشته‌های جدید، کاربردی کردن آموزه‌ها و تبدیل کارآموزی به کارورزی باید جزو اولویت‌های وزارت علوم قرار گیرد.

وی ادامه داد: دانشجویان باید بعد از فارغ‌التحصیل شدن باری را از روی دوش نظام بردارند و منتظر فراخوان استخدام نباشند. باید از دانشجویان حمایت شود و زیرساخت‌های لازم فراهم شود و تسهیلات در اختیار دانشجویان قرار بگیرد تا دانشجویان قادر باشند با کمک همکاران خود برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان اقدام کنند که البته جهاددانشگاهی این اقدام را با تاسیس دانشگاه علم و فرهنگ امکانپذیر کرده است.

وزیر علوم در ادامه به توسعه کمی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در زمینه دانشگاه‌ها توسعه کمی قابل ملاحظه‌ای داشتیم. سالانه یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند و حدود 2600 موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد که ارتقای کیفیت آنها باید مطابق با نیاز کشور مورد توجه قرار گیرد.

دکتر فرهادی با تاکید بر اینکه وزارت علوم باید توسعه آموزش عالی را بر اساس نیاز کشور پیگیری کند، افزود: باید بین ارگان‌هایی که مسئولیت‌های مختلفی را در این زمینه بر عهده دارند هماهنگی ایجاد شود.

کد خبر 280245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha