چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی نظر سازمان بازرسی کل کشور را مبنی بر اینکه چند بانک دولتی در کشور در آستانه ورشکستگی قرار دارند رد کرد و گفت: ما در بانک، ورشکستگی نداریم ولی باید ببینیم جنبه هایی که مورد نظر آنان بوده چیست.

دانش جعفری در گفتگو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر بانک‌های کشور عموماً سودده هستند و وضع خوبی دارند اما برخی شاخص‌های آنها باید استاندارد شود مثلا نسبت کفایت سرمایه یکی از مشکلات ماست زیرا بخشی از دارایی‌هایی که بانک‌ها دارند راکد است.

وی گفت: یکی از طرح‌های اصلاحی ما همین است که اگر بخشی از دارایی بانک‌ها مانند ساختمان بیش از حد استاندارد تبدیل به دارایی‌های ثابت شده باشد لطمه می‌زند.

وزیر اقتصاد افزود: استانداردی که ما داریم این است که دارایی ثابت بانک‌ها نباید بیش از 30 درصد باشد که البته برخی از بانک‌ها از این درصد فراتر و برخی کمتر هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از قانونمند شدن نقل و  انتقال امتیاز و تسهیلات وام مسکن خبر داد.

داود دانش جعفری در پایان جلسه هیأت دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص انتقال قانونی امتیاز و تسهیلات بانک مسکن گفت: در گذشته امکان انتقال واگذاری امتیاز بانک مسکن به غیر وجود نداشت و هرگونه نقل و انتقالی که صورت می‌گرفت، غیررسمی بود.

وی اضافه کرد: اما اکنون این کار را قانونمند کرده‌ایم تا اجازه دهیم این کار از طریق بانک صورت گیرد و کسی که تسهیلات بانک مسکن دارد، می‌تواند از طریق قانونی، آن را به فرد دیگری انتقال دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از ادغام شوراهای مختلف اقتصادی کشور و تشکیل شورای اقتصادی بزرگ خبر داد و اعلام کرد: امکان حضور نماینده بخش خصوصی نیز در این شورا فراهم خواهد شد.

وی درباره بحث ادغام شورای پول و اعتبار در شورای اقتصاد افزود: صورت مسأله این است که حداقل 38 شورای مختلف در کشور وجود دارد که رئیس‌جمهوری در آن شرکت می‌کند و بیش از 60 شورا نیز به شکلی با ریاست جمهوری مرتبط است.

دانش جعفری اضافه کرد: بحث اصلی این است که با یک ساماندهی جدید، شوراها با یکدیگر ادغام و در صورت امکان تعداد شوراها محدود شود.

وزیر اقتصاد افزود: هنوز نتیجه کار کمیته بررسی کننده اصلاح ساختار شوراها نهایی نشده است، اما بحث این است که مجموع شوراهای کشور را شاید بتوان در 3 یا 4 شورای جدید و محدود تعریف کرد.

دانش جعفری همچنین در خصوص تصمیم دویچه‌بانک آلمان که ‌به مشتریان ایرانی خود مهلت داده است تا ۱۴سپتامبر، حساب خود را به بانک دیگری منتقل کنند، اظهار داشت: در حال مذاکره با این بانک آلمانی هستیم تا همکاری خود با مشتریان ‌ایرانی را محدود نکند.

وی افزود : این بانک توسط آمریکایی‌ها تحت فشار قرار گرفته است تا همکاری خود را با مشتریان ایرانی محدود کند، البته خود آلمانی‌ها از این کار به‌شدت ناراحت هستند ولی با فشارهایی که آمریکایی‌ها روی آنها می‌آورند مجبور شده‌اند، این بحث را مطرح کنند.

وی اظهار داشت: دولت، امسال طرح بزرگی را درنظر دارد و قرار است حدود  ۱۵هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید برای ساخت مسکن در استان‌ها ارائه شود. وزیر امور اقتصاد افزود : این مساله توسط بانک مرکزی ابلاغ شده و فکر می‌کنم همه بانک‌ها آن را دریافت کنند و آماده شوند که برای ساخت مسکن ، تسهیلات ارائه کنند.

وی گفت: یکی از طرح‌های اصلاحی ما همین است که اگر بخشی از دارایی بانک‌ها مانند ساختمان بیش از حد استاندارد تبدیل به دارایی‌های ثابت شده باشد لطمه می‌زند.

وزیر اقتصاد افزود: استانداردی که ما داریم این است که دارایی ثابت بانک‌ها نباید بیش از 30 درصد باشد که البته برخی از بانک‌ها از این درصد فراتر و برخی کمتر هستند.

کد خبر 28024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز