همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: معتقدم حل مساله هسته‌ای ایران به واسطه گفت‌وگو، نه تنها موجب حل مشکلات منطقه بلکه موجب حل مشکلات سایر مناطق نیز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو در گفت‌وگو با روزنامه الرای العام - چاپ کویت درباره سخنان اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر این که جامعه جهانی باید حق ایران را در دستیابی به انرژی هسته‌ای به رسمیت بشناسد، بیان کرد: مذاکراتی بین ایران و 1+5 در وین انجام شد. زمان پایان این دور از مذاکرات 24 نوامبر بود که با رسیدن این زمان، قرار بر آن شد تا توافق تا ژوییه 2015 تمدید شود. این یعنی وجود یک امید برای رسیدن به توافقی فراگیر که امیدواریم دو طرف به نتیجه جدیدی برسند.

وي ادامه داد: در واقع امیدواریم که مذاکره‌کنندگان در وین به توافقاتی دست یابند اما جنبه مثبت و روشن مساله احتمال دستیابی به راه حل است.

آمانو افزود: در خصوص آن چه که درباره زمان مورد نظر برای مذاکرات گفتم، معتقدم که دو طرف برای حل مشکلات نیازمند زمان هستند به ویژه این که برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیچیده است و از تاریخی طولانی برخوردار است از این رو بر این باورم که نیاز به وقت بیشتری وجود دارد؛ مساله‌ای که باید همه آن را درک کنند.

وی درباره موضع‌گیری آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نسبت به ارائه گزارش از سوی ایران مبنی بر آن که اسناد ارائه شده درباره تلاش تهران برای رسیدن به بمب هسته‌ای جعلی و پر از اشتباه است، گفت: مهم این است که بگوییم ایران خواهان مشارکت کامل با ما در کاری است که بر آن توافق شده است. درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال 2011 آژانس اعلام کرد که 12 منطقه از ایران نیازمند تایید فعالیت هستند. در سال گذشته توافق اولیه‌ای میان طرف‌های بین‌المللی انجام شد که آژانس مسوولیت جنبه مربوط به تایید فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بر عهده داشت که طی این توافق بر سر حل مسایل باقی‌مانده در این خصوص در گذشته و حال و به واسطه انجام همکاری‌ها، نیز توافق شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: در حال حاضر مساله مهم ادامه این همکاری‌ها است تا بتوانیم (وضعیت) برنامه هسته‌ای ایران را روشن کنیم. این مساله بی‌ سرانجام نخواهد بود و ما می‌توانیم به واسطه یک طرح زمان‌بندی عاقلانه کار کنیم.

وي در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما دستیابی به توافقی فراگیر، موجب ایجاد ثبات در خاورمیانه خواهد شد، گفت: عملا مسایل دشواری در منطقه خاورمیانه وجود دارد و معتقدم که حل مساله هسته‌ای ایران به واسطه گفت‌وگو، نه تنها موجب حل مشکلات منطقه بلکه حل مشکلات سایر مناطق نیز خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقشی سازنده در نظارت و شناسایی فعالیت‌های ایران و زمان دستیابی به توافق نهایی بین ایران و 1+5 دارد. هم‌چنین آژانس مستقیما به نظارت بر فعالیت‌های ایران و ایفای نقشی مثبت در این زمینه خواهد پرداخت.

آمانو درباره امکان دستیابی به توافق نهایی بین ایران و 1+5 در مهلت جدید تعیین شده تصریح کرد: در روند مربوط به پرونده ایران و انرژی هسته‌ای دو گروه حضور دارند یکی طرف مرتبط با کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگری مرتبط با مذاکراتی که بین ایران و 1+5 در جریان است. در حالی که روند کار میان ایران و آژانس جنبه فنی دارد و در خصوص روشن کردن فعالیت‌های هسته‌ای گذشته و حال ایران است، روند مربوط به مذاکرات بین ایران و 1+5 نیز جنبه سیاسی دارد. درباره جنبه فنی ما به ادامه همکاری با ایران تا دستیابی به نتیجه در این خصوص امیدواریم.

کد خبر 280140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha