مرد میانسال پس از اینکه یک گلوله توپ عمل نکرده در اطراف روستا پیدا کرد، آن را با خودش به خانه برد غافل از اینکه کنجکاوی او باعث فاجعه‌ای مرگبار خواهد شد.

انفجار

روز يكشنبه خبري در رسانه‌ها منتشر شد كه از انفجار مرگبار كپسول گاز در خانه‌اي در روستاي دستك در حوالي سرپل‌ذهاب حكايت داشت. شدت اين انفجار به‌حدي بود كه خانه روستايي دچار خسارات شديدي شد و 3نفر از اعضاي اين خانواده 4نفره جان‌باختند و تنها بازمانده كه مجروح شده بود به بيمارستان منتقل شد. اما با گذشت يك روز از اين ماجرا مشخص شد كه اين حادثه، مربوط به انفجار گلوله توپ جنگي بوده است نه كپسول گاز.

معاون فرمانده انتظامي استان كرمانشاه در تشريح اين حادثه گفت: ساعت17:25 عصر يكشنبه انفجار مهيبي در خانه‌اي روستايي رخ داد كه مردم روستاي دستك را شوكه كرد. به‌دنبال اين حادثه كه با مرگ 3نفر همراه بود، تحقيقات آغاز و مشخص شد كه حادثه ناشي از انفجار يك گلوله توپ بوده است. ماجرا از اين قرار است كه طبق بررسي‌هاي انجام شده، پدر ميانسال اين خانواده در اطراف روستا يك گلوله توپ جنگي متعلق به دوران دفاع‌مقدس پيدا كرده و تصميم مي‌گيرد آن را به خانه ببرد. اين گلوله كه عمل نكرده بود از زمان جنگ در اين محل باقي مانده و خنثي نشده بود. او در داخل خانه سرگرم دستكاري گلوله بود كه در همين هنگام گلوله منفجر مي‌شود كه در اثر انفجار مرد ميانسال، همسر و يك فرزند او كشته مي‌شوند و فرزند ديگر او به‌شدت زخمي شده كه به بيمارستان منتقل مي‌شود.

  • چطور در مناطق آلوده زنده بمانيم

با اينكه سال‌ها از پايان جنگ تحميلي مي‌‌گذرد اما هنوز هم انفجار مين‌ها و گلوله‌هاي عمل‌نكرده در شهرهاي مرزي كشور، جان شهروندان بي‌گناه را مي‌گيرد. بهنام صادقي يكي از رزمندگان جنگ تحميلي است كه به آموزش مردم براي مواجهه با مواد منفجره عمل نكرده مي‌پردازد. او توصيه مي‌كند: اگر با يك ميدان مين روبه‌رو شديد بايد چند مسئله مهم را رعايت كنيد. در مناطق آلوده با ديدن شيء مشكوك نزديك نشويد؛ جلو نرويد؛ دست نزنيد، برنداريد و درنهايت دوربمانيد تا زنده بمانيد.

او ادامه مي‌دهد: ‌اگر يك روز شاهد انفجار يك مين و يا مهمات عمل نكرده بوديد بهترين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه به آن نزديك نشويد چراكه احتمال دارد وقتي شما قصد داريد خود را به فرد آسيب ديده برسانيد، پايتان روي يك مين ديگر برود و هم خود را به كشتن دهيد و هم فرد آسيب‌ديده را. در چنين شرايطي، بهترين كار اين است كه در فاصله دور بايستيد و به فرد مجروح بگوييد تكان نخورد چرا كه ممكن است در اثر حركت او يك مين ديگر نيز منفجر شود؛ در اقدام بعدي ماجرا را به پليس110 گزارش دهيد و از مأموران كمك بخواهيد.

کد خبر 279818

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha