سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

فاطمه شیری: بیست و ششم تا بیست و نهم آبان‌ماه برای نمایشگاه بین‌المللی تهران روزهای شلوغی به‌حساب می‌آمد چراکه برای نخستین‌بار نمایشگاه کیف و کفش و چرم برگزار شد.

چرم

در اين نمايشگاه بيش از 135شركت داخلي و خارجي حضور داشتند و اين براي ما فرصت خوبي بود تا به سراغ كساني برويم كه از قديمي‌هاي اين حرفه‌اند و در زمينه توليد يا واردات چرم، كيف و كفش تخصص دارند. اگر قصد داريد سرمايه‌تان را براي راه‌اندازي يك كارگاه يا توليدي كفش و كيف و چرم خرج كنيد، با ما به ديدار فعالان قديمي و تخصصي اين صنعت بياييد تا در مورد گزينه‌هاي راه‌اندازي كسب و كار با چرم پرس‌وجو كنيم؛ پيشنهادهايي براي سرمايه‌هاي اوليه متفاوت و توليد اجناس مختلف.

  • اولين تجربه: صاف كردن ميخ‌ها!

بابك داوودي يكي از غرفه‌داران است كه مي‌گويد 25سالي مي‌شود كه در كار توليد مواداوليه، زيره‌ها و رويه‌هاي كفش است و اين هنر را از پدر و پدربزرگ خود آموخته. مي‌گويد ابتكار در اين كار اهميت زيادي دارد؛ «كسي كه مي‌خواهد در اين حرفه ماندگار شود بايد تجربه كسب كند. خودم كار را در كنار استادي با تجربه و از ميخ صاف‌كني شروع كردم و بعدها پيشكار و وردست شدم». داوودي به تجربه مي‌گويد كسي كه مي‌خواهد يك كارگاه كوچك توليد كفش و كيف راه بيندازد بايد در ابتداي كار نزديك به 15ميليون تومان هزينه كند؛ «ميز كار، گاز، ميخ‌كشي، چكش، دستگاه پرس كه زيره كفش را به رويه آن مي‌چسباند و دستگاه گرمكن كه باعث مي‌شود چسب به خوبي به كفش بچسبد از نخستين نيازهاي برپايي يك كارگاه به‌حساب مي‌آيند».

البته خود آقاي داوودي و دوستانش رويه كارهايشان را از چين وارد كشور مي‌كنند؛ «ما در توليد كفش‌هايمان از دو نوع چرم استفاده مي‌كنيم. چرم با رخ پيو و پي‌وي‌سي. از آنجا كه در كشور تكنولوژي توليد رويه «پيو» موجود نيست، ما طرح‌ها را خودمان مي‌دهيم و با كيفيت دلخواه ما، اين رويه در كشور چين توليد مي‌شود». آقا بابك و همكارانش در كار واردات چرم هم هستند و افراد زيادي براي خريد چرم به آنها مراجعه مي‌كنند؛ «كار چرم دنياي بزرگي دارد و شما بايد تجربيات و تخصص‌هاي لازم در اين حرفه را به‌دست آوريد. اما كارهاي ديگري هم مي‌شود با چرم انجام داد. مثلا از مشتريان ما كساني هستند كه در كار مبل فعاليت دارند و براي ساخت مبل با پارچه چرمي به ما مراجعه مي‌كنند؛ جنس چرمي هم از متري 20هزار تومان شروع مي‌شود».

  • بازار چرم فقط كيف و كفش نيست

يكي ديگر از غرفه‌ها در كار توليد انواع پاشنه كفش است. بازاريان، از مسئولان غرفه، درباره داستان اين پاشنه‌ها در نمايشگاه چرم مي‌گويد:« پاشنه‌سازي‌ ما را با عنوان پاشنه رافيك مي‌شناسند. ما 3-2 سالي هم مي‌شود كه علاوه بر توليد پاشنه وارد كار توليد كفش شده‌ايم. پاشنه، زيره و سرپاشنه از محصولات كارخانه ما به‌حساب مي‌آيد و تا جايي كه امكان دارد سعي مي‌كنيم از موادي كه در كشور وجود دارد براي توليد پاشنه‌ها استفاده كنيم». آنها به شهرستان‌هاي مختلف كارهاي خود را صادر مي‌كنند و حسابي سرشان شلوغ است؛ «ما صاحب كارخانه بزرگي هستيم كه در اين كارخانه 40دستگاه تزريق پلاستيك جاخوش كرده و نزديك به 110نفر هم در اين كارخانه مشغول به كار هستند».

بازاريان توضيح مي‌دهد كه جايگاه امروزشان به‌خاطر فعاليت در طول 40سال گذشته است. آنها يك نفس كار كرده‌اند و يك‌شبه ره‌صدساله را طي نكرده‌اند؛ «حتما نياز نيست افرادي كه دوست دارند وارد صنعت چرم بشوند به توليد كفش و كيف روي بياورند. من كساني را مي‌شناسم كه با مقدار كم شروع كرده‌اند يا شروع كارشان از مغازه‌اي اجاره‌اي بوده است. حتي عده‌اي چرم را از عمده‌فروشان مي‌خرند و به مشتري‌ها و مغازه‌داران در سطح شهر مي‌فروشند و از اين راه درآمد دارند.»

  • چرم مصنوعي يا طبيعي

به گفته آقاي بازاريان دردسر كار آنها اين است كه بيشترين زحمت را آنها مي‌كشند اما به اين علت كه تعزيراتي در اين كار وجود ندارد و محصولات قيمت نمي‌خورند، فروشندگان كار آنها را با 2 تا 3‌برابر قيمت به خريداران مي‌فروشند؛ «به همين‌خاطر معتقدم كه مردم لازم است در مورد صنعت چرم و كفش هم اطلاعات داشته باشند.

هر مبلغي را نبايد به فروشنده داد ؛ بايد بدانيم تفاوت چرم مصنوعي و طبيعي در چيست». او مي‌گويد به‌خاطر شباهت زياد كفش‌هاي با چرم مصنوعي و طبيعي اين كار بسيار سخت است اما چرم طبيعي بوي خاص خودش را دارد و از بوي آن به راحتي مي‌شود فهميد كه چرم طبيعي است. البته يكي ديگر از راه‌هاي شناخت چرم طبيعي از مصنوعي اين است كه زير قسمتي از كفش با كبريت يا فندك آتش گرفته شود، اگر چرم مصنوعي باشد مي‌سوزد و به‌احتمال قوي قبل از اين كار شما، صداي فروشنده هم در مي‌آيد!

  • تجربه كار را از كجا كسب كنيم؟

شايد شما هم قصد داشته باشيد توليدي كيف و كفش راه بيندازيد يا در تخصص‌هاي ديگر وابسته به صنعت چرم فعاليت كنيد. يكي از راه‌هاي زود رسيدن به اين تجربه، شركت در آموزشگاه‌هاي آزاد است. يكسري از آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي اقدام به تدريس در اين زمينه كرده‌اند تا هنرجويان در كنار علم آموزي در كارگاه‌ها تجربه لازم را هم به‌دست بياورند.

دانشگاه علمي و كاربردي چرم هم در «چرم شهر» ورامين قرار دارد و خيلي از هنرجوياني كه به صنايع وابسته به چرم علاقه دارند در اين دانشگاه ثبت‌نام مي‌كنند تا بتوانند اين صنعت را به خوبي ياد بگيرند. يكي از اساتيد اين دانشگاه كه در غرفه دانشگاه حضور دارد و كارهاي تعدادي از دانشجويانش را به‌نمايش گذاشته، مي‌گويد:«اين دانشگاه تنها دانشگاه تخصصي چرم كشور است.

ما در اين دانشگاه، هم به‌صورت ترمي كلاس برگزار مي‌كنيم و هم به‌صورت پودماني. براي آنها كه زودتر دوست دارند به نتيجه برسند و وقت آن را ندارند كه در كلاس‌هاي ترمي حضور پيدا كنند بهتر است كه سراغ ثبت‌نام در كلاس‌هاي پودماني بروند تا در مدتي كوتاه تخصص لازم در حوزه كيف، كفش، معرق با چرم، نقاشي روي چرم، سوخت چرم و... را آموزش ببينند، ضمن اينكه مجوز لازم را هم مي‌توانند در پايان كار از اين دانشگاه به‌دست آورند». ساخت گلدان چرمي، چراغ‌خواب، جاشكلاتي و پرده چرمي از نمونه‌كارهاي دانشجويان اين دانشگاه است.

استاد اين دانشگاه مي‌گويد:« ما آموزش مجازي هم داريم كه در آن هنرجوياني كه ثبت‌نام مي‌كنند به‌صورت اينترنتي بخشي از كارهاي صنايع‌دستي كه با چرم در خانه مي‌شود انجام داد را ياد مي‌گيرند». به گفته اين استاد جوان آنها در دانشگاه خود مباني كار با چرم را ياد مي‌دهند و پس از آن دانشجويان متوجه مي‌شوند كه با كمي صرف خلاقيت مي‌توانند كارهاي زيبايي با چرم را درست و حتي به توليد برسانند؛ «البته دانشگاه چرم تهران هم آموزش‌هايي در اين زمينه مي‌دهد كه هنرجويان مي‌توانند براي كسب دانش در اين زمينه به آنجا هم مراجعه كنند». 

کد خبر 279793

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha