همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: چشم راست مدیر بیمارستان ضیاییان خوب است و مشکلات چشم چپ وی نیز شب گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت. بخشی از بدن و صورت وی دچار سوختگی شده است.

هاشمی

به گزارش فارس، سید حسن هاشمی در حاشیه نشست مدیران پرستاری کشور گفت: در مورد نظام جدید پرداخت خدمات پرستاری باید گفت که پرداخت‌ها مبتنی بر عملکرد خواهد بود به این صورت که پرستارانی که زمان بیشتری برای ارائه خدمت اختصاص داده و رضایتمندی بیمار بیشتر است مبالغ بیشتری می‌گیرند.

وی ادامه داد: این نظام پرداخت جدید از اول آبان امسال قابل اجراست البته ممکن است یک ماه به عقب بیفتد اما لازم الاجراست.

هاشمی در مورد تصویب یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در سلامت گفت: نمایندگان مجلس با تصویب دائمی شدن یک درصد مالیات بر ارزش افزوده نشان دادند تا چه حد به حوزه سلامت توجه دارند.

وی گفت: البته طی امروز و فردا نیز مواد قانونی دیگری مورد بررسی قرار می‌گیرد که تصویب آنها می‌تواند تمام تردیدهایی که بابت تأمین اعتبارات مورد نیاز برای طرح تحول سلامت یا نیمه کاره ماندن آن را به وجود آورده از بین ببرد.

وزیر بهداشت گفت: بخش مهمی از این اعتبارات مربوط به بهداشت است و در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر هزینه می‌شود.

هاشمی ادامه داد: در سال 93 این اجازه را به وزارت بهداشت دادند که یک سوم از این اعتبارات برای تجهیز بیمارستانها هزینه شود و هیچ مبلغی را برای پرداخت حقوق و مزایا هزینه نکند.

هاشمی در مورد حادثه اسیدپاشی شب گذشته که برای مدیر بیمارستان ضیاییان اتفاق افتاد، گفت: امیدوارم اینگونه نباشد که این حادثه کار اطرافیان باشد چون همه پزشکان خدمتگزار مردم‌ هستند و باید پلیس و مقامات مسئول پیگیری کرده و اطلاع‌رسانی درست را انجام دهند تا از این به بعد نگرانی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: چشم راست دکتر انوری خوب بوده و مشکلات چشم چپ وی نیز شب گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت، بخشی از بدن و صورت وی دچار سوختگی شده است.

وزیر بهداشت گفت: نیاز داریم بیشتر در این موارد با هم صحبت کنیم و نقش فرهنگ در این زمینه بیش از پیش نمایان شده است، آنچه مسلم است همه کسانی که تریبون در اختیار دارند باید جامعه پزشکی را تکریم کنند.

هاشمی گفت: برخی افراد از تریبون‌های مختلف گاهی اشکالات را در تریبون‌های عمومی فریاد می‌زنند که کار درستی نیست و باعث می شود چنین مشکلاتی پیش آید، در واقع در زمینه فرهنگ نیازمند کارهای بیشتری هستیم.

وی در مورد بدهی به پرستاران گفت: در حال حاضر بسیار این بدهی‌ها کمتر شده و در بسیاری از استان‌ها به ویژه مناطق محروم به ۲ ماه رسیده است، در بدترین حالت ممکن است مزایا حداکثر 4 ماه پرداخت نشده باشد اما حقوق پرستاران به طور کامل پرداخت شده است.

وزیر بهداشت همچنین در مورد قانون اختصاص 10 درصد از خدمات بیمه برای مصدومان اورژانسی گفت: اینکه در گذشته گفته می‌شد بیمه همکاری مناسب نبوده باید بگویم همکاران پزشک در بخش خصوصی درست می‌گفتند حتی در این زمینه برای بخش دولتی نیز ارقام دقیقی گفته نمی‌شد اما اکنون تصمیم هوشمندانه‌ای گرفته شده و با این اقدام مجلس، در آینده بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی دولتی برای ارائه خدمت نیاز به اعتبار دارند و اگر نباشد کار اقتصادی انجام نخواهد گرفت. این موضوع هنوز در حد قانون است و اجرای آن مربوط به سال آینده است که دستورالعمل‌های لازم ارائه خواهد شد.

هاشمی در مورد قیمت دارو نیز گفت: به جرأت اعلام می‌کنم در مقایسه با سایر اقلام، وزارت بهداشت به عهد خود به دولت و مردم در 6 ماه اول امسال پایبند بوده است حتی برخی تولیدکنندگان دارو ناراحت بودند که قیمت دارو افزایش نیافته است به همین دلیل در 6 ماهه دوم سال جاری خیلی کم قیمت داروهای داخلی افزایش یافتند.

وی افزود: این افزایش قیمت در حدی نیست که به مردم فشار وارد کند. همچنین از نظر هزینه 50 درصد داروهای مصرفی مردم را داروهای وارداتی تشکیل می‌دهند که به دلیل فراخوان‌های اعلام شده 26.5 درصد کاهش قیمت را در آنها داشتیم.

وزیر بهداشت گفت: با این حساب هزینه دارو در بسته خانواده تفاوتی با 3 ماهه اول نباید داشته باشد و حوزه‌ای که کمترین تغییر قیمت را داشته ، دارو بوده است.

هاشمی ادامه داد: برای سال آینده باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم که بیشتر در بحث کاهش مصرف دارو خواهد بود.

وزیر بهداشت در مورد کیفیت داروهای ایرانی ادامه داد: وقتی داروی ایرانی به کشورهای دیگر صادر می‌شود طبیعی است که کیفیت مطلوب را دارد. اقتصاد مقاومتی نمی‌تواند تنها در حد شعار باشد. بارها اعلام کرده‌ایم در مواردی که کیفیت داروهای تولیدی مناسب نبوده اجازه واردات داده شده است.

هاشمی تصریح کرد: داروهایی که در داخل تولید و کیفیتشان مورد تائید است قطعاً حمایت می‌شوند، یکی از مشکلات ما قاچاق دارو و مکمل‌هاست که در این زمینه برای نظارت‌های دقیق نیازمند فناوری اطلاعات هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: زیرساختارهای فناوری اطلاعات در وزارت بهداشت در حال انجام است و برای استفاده از این ظرفیت‌ها در حال فراهم شدن هستیم و به زودی به این فناوری اطلاعات دست می‌یابیم تا با آن امکان تشخیص دارو و مکم‌های تقلبی از طریق تلفن همراه فراهم خواهد شد.

کد خبر 279648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha