یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

مریم انصاری سعید: «ایرانی‌ها به‌طور متوسط از محل فروش کالاهای دست دوم خود سالانه چیزی حدود ۹۳۳هزار تومان درآمد کسب می‌کنند»؛ این تازه‌ترین برآورد بانک مرکزی از میزان درآمدزایی وسایل دست‌دوم‌ در خانوارهای شهری است؛ رقمی که با توجه به متداول نبودن خرید و فروش اجناس دست دوم در ایران نسبت به سایر کشورها، کاملا معنادار و چشمگیر به‌نظر می‌رسد.

اجناس دست دوم

وسايل دست دوم يا كاركرده، همين لوازمي هستند كه در خانه هر كدام از ما دست‌كم چندتايي از آنها پيدا مي‌شود اما شايد هيچ وقت به اين فكر نيفتاده‌ باشيم كه مثلا همين مبلي كه تا چند وقت ديگر صداي جيرجيرش بلند مي‌شود يا بوفه‌اي كه فضاي زيادي از خانه را اشغال كرده هم مي‌تواند تبديل به يك منبع درآمد جديد بشود. از طرفي با خريد وسايل دست دوم هم مي‌توانيم با صرف هزينه‌اي به‌مراتب كمتر تا جاي امكان در هزينه‌ها صرفه‌جويي و جلوي ريخت و پاش‌هاي اضافي را بگيريم. با اين حال براي اينكه بتوانيم وسايل دست دوم خودمان را تبديل به وجه رايج مملكت كنيم و در ضمن يك خريد دست دوم خوب هم داشته باشيم، ريزه‌كاري‌هايي را بايد درنظر بگيريم تا هم سرمان كلاه نرود و هم وقت كمتري تلف كنيم.

چه وسايلي را دست دوم بخريم؟
پشه‌بند كاركرده لطفا!

قديمي‌ها مي‌گويند «هر چيز كه خوار‌ آيد، يك روز به كار‌ آيد» و براساس همين ضرب‌المثل اعتقاد دارند كه جاي هيچ وسيله‌اي جلوي در خانه نيست و بايد براي روز مبادايي كنار گذاشته شود. با اينكه اقبال به خريد و فروش وسايل دست دوم روزبه‌روز بيشتر مي‌شود اما نبايد فراموش كنيم كه هر آنچه دل تنگ‌مان مي‌خواهد را هم نمي‌توانيم به‌صورت كاركرده بخريم و شرط عقل و احتياط را هميشه بايد درنظر بگيريم. در اينجا مي‌خواهيم فهرستي از وسايلي كه خريد دست دوم آنها مقرون به‌صرفه و عاقلانه است، معرفي كنيم.

آنهايي كه دير كهنه مي‌شوند

از پرده و لوستر و مبل گرفته تا فرش و بخاري و ظروف آشپزخانه را مي‌توانيد به‌صورت دست دوم بخريد. طبيعتا خريد پرده يا فرشي كه هر طور حساب كنيد بايد پول زيادي براي آن كنار بگذاريد، به شكل دست دوم كاملا معقول‌تر است. براي خريد اين قبيل وسايل اما بايد وقت بيشتري صرف كنيد تا بتوانيد چيزي مطابق با سليقه‌تان و البته قيمت مناسب پيدا كنيد. علاوه بر لوازم كاربردي و اصلي خانه، براي خريد وسايل تزييني كه هميشه متهم به بي‌جهت گران بودن هستند، هم مي‌توانيد به وسايل دست دوم فكر كنيد.

شمعداني‌، آكواريوم، گلدان، آباژور و انواع دكوري‌جات از جمله وسايلي هستند كه اگر خوب نگهداري شده باشند با مشابه دست اول‌شان تفاوت چنداني از نظر ظاهري ندارند اما از نظر مالي براي جيب شما فرق زيادي دارند.

چوب زدم به مالم

اگر اهل دكوراسيون كلاسيك باشيد، در خريد هر وسيله تازه براي خانه‌تان چوبي بودن را لحاظ مي‌كنيد و سراغ لوازم مدرن از جنس شيشه‌ و فلز نمي‌رويد اما از آنجا كه وسايل چوبي دست اول همواره جزو گران‌ترين انتخاب‌ها هستند، دست بسياري كوتاه مي‌ماند و خرما بر نخيل. با اين حال لوازم ساخته شده از چوب اگر دچار شكستگي نشوند، با مرور زمان جذابيت‌ روز اولشان را از دست نمي‌دهند و به همين دليل براي خريد دست دوم كاملا مقرون به‌صرفه هستند. سرويس خواب، ميز تلويزيون، كامپيوتر و ناهارخوري، كتابخانه، كمد، دراور، ميز كنسول و بوفه از متداول‌ترين كالاهاي چوبي دست دوم هستند كه مي‌توانيد بدون نگراني و با صرف هزينه‌اي بسيار كمتر از مبلغ واقعي به خريد آنها فكر كنيد.

احتياط: برقي نشويد

انواع وسايل برقي بخش عمده ديگري از كالاهاي مورد معامله در بازار دست دوم را تشكيل مي‌دهند؛ لوازمي كه قطعا با صبر و حوصله بيشتر و دقت مضاعف بايد به سراغشان برويد، مثلا يك سشوار دست دوم كه احتمالا 6-5سالي از عمر آن مي‌گذرد و شايد يك باري هم سيم‌پيچي‌اش را تعويض كرده‌اند، انتخاب خوبي براي خريد نيست.

اما يخچال، ماشين‌هاي لباسشويي و ظرفشويي، سرخ‌كن، غذاساز، تستر و البته كامپيوتر، لپ‌تاپ، پرينتر و اسكنر به شرط مرغوبيت برند و كسب اطمينان از سلامت كالا جزء محبوب‌ترين اجناس دست دوم در بين خريداران هستند. تلويزيون و وسايل صوتي و تصويري هم اگر براي مدت كوتاهي مورد استفاده قرار گرفته باشند با قيمتي بسيار پايين‌تر از نمونه دست اول حتما مشتري‌هاي زيادي دارند.

از كجا دست دوم بخريم يا بفروشيم؟
سنتي و مدرن را امتحان كنيد

غير از دوست و آشنايي كه هر از گاهي اقدام به فروش وسايل قديمي مي‌كنند و سمساري‌ها كه هميشه براي خريد تمام زندگي‌تان آماده هستند، گزينه‌هاي ديگري هم براي اطلاع پيدا كردن از وسايل دست دوم داريد؛ گزينه‌هايي كه كاملا به روز شده هستند و هم براي خريد و هم براي فروش كالاي دست دوم به‌كارتان مي‌آيند.

آگهي رايگان!

سال‌هاست كه هر پنجشنبه ضميمه رايگان نيازمندي‌هاي روزنامه همشهري، يعني «جمعه بازار» به معرفي اجناس دست دوم مي‌پردازد و خوانندگان ثابتي هم دارد. نكته جالب در مورد چاپ آگهي در اين ضميمه، رايگان بودن آن است. طبق تعريف جمعه بازار، هر شهروند تهراني مي‌تواند در‌ ماه يك نوبت و حداكثر 6 نوبت در سال سفارش آگهي رايگان بدهد. در هر نوبت تماس حداكثر 3قلم كالا درج مي‌شود. ضمنا كالاهاي اعلامي بايد حتما داراي قيمت بوده و زير 500هزار تومان باشد.

اعلان در وب

در اين زمينه گزينه‌هاي بسياري وجود دارد؛ با اين مزيت كه امكان قرار دادن اطلاعات بيشتري ازجمله عكس را هم دارد. ضمن اينكه مي‌توانيد از مخاطبي كه آگهي‌تان را مي‌بيند، بخواهيد به جاي تماس تلفني، شرايط يا قيمتش را برايتان اي‌ميل كند؛ كاري كه در اين محيط خيلي هم طبيعي است. در اين سايت‌ها مي‌توانيد در هر جاي ايران كه هستيد با ساده‌ترين روش كالاهاي دست دوم خود را به قيمت مناسب و منصفانه در معرض نمايش بگذاريد و خودتان هم از كالاهاي دست دوم ديگران به راحتي مطلع شويد. از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين سايت‌ها تنوع بالاي اجناس، سادگي در ثبت آگهي فروش و خريد مطمئن است. اگر براي خريد يا فروش كالايي از يك شهرستان ديگر با فروشنده يا خريدار توافق كرده‌ايد و براي واريز وجه مورد نظر يا ارسال كالا با مشكل مواجه هستيد، مي‌توانيد مراحل انتقال وجه به فروشنده را با همكاري سايت پذيرنده آگهي انجام دهيد.

خريدار در موبايل

يكي از گزينه‌هاي تكامل يافته براي ايجاد بازار خريد و فروش كالاي دست اول و دوم، اپليكيشن‌هاي تلفن همراه است؛ بازاري كه با توجه به رونق تلفن‌هاي هوشمند، بايد جدي بگيريدش. مي‌توانيد هر چه مي‌خواهيد را براي فروش بگذاريد و آنچه دوست داريد را ببينيد و بخريد. اين اپليكيشن‌ها آگهي‌هاي فروش را براساس شهر و موضوع طبقه‌بندي مي‌كنند. البته در اغلب وب‌سايت‌ها و اپليكيشن‌هاي ثبت آگهي، آنها هيچ‌گونه مسئوليتي براي پرداخت الكترونيك يا جابه‌جايي اقلام برعهده نمي‌‌گيرند و اين خود شما هستيد كه بايد با شماره فروشنده تماس بگيريد و براي خريد قرار بگذاريد.

خانه به خانه

گاهي آب در كوزه است و ما گرد جهان مي‌گرديم. اصلا اين آخرين پيشنهاد را همان اول به اجرا بگذاريد. تلفني به اقوام و همسايه‌ها بسپاريد كه چيزي براي فروش داريد يا كالايي را به‌صورت دست دوم خريداريد. كامل‌ترش مي‌شود اينكه در تابلوي مجتمع مسكوني و حتي جاي مناسبي در كوچه و محله آگهي بزنيد؛ يك آگهي تايپ شده و تميز البته.

چه زماني اجناس دست دوم را بفروشيم؟
فروشنده‌اي كه شما باشي

شايد آنقدر كه به خريد وسايل دست دوم فكر كرده باشيد، خودتان دست به‌كار فروش لوازم كاركرده خانه نشده باشيد؛ اجناسي كه معمولا سعي مي‌كنيم بيشتر از عمر مفيدشان از آنها كار بكشيم و فقط وقتي واقعا غيرقابل استفاده شده باشند، از خيرشان مي‌گذريم. در اين شرايط هم طبعا كسي براي بردن اين وسيله از كار افتاده پولي به شما نمي‌دهد و حتي شايد براي انتقال آن به جلوي در خانه خودتان دست به جيب هم بشويد و اما اگر از قبل به فكر باشيد، مي‌توانيد در موقعيت‌هاي مناسبي وسايل قديمي را رد كنيد.

نو كه آمد به بازار...

يكي از بهترين زمان‌هايي كه مي‌توانيد لوازم كاركرده و به درد نخورتان را تبديل به پول كنيد، موقع اسباب‌كشي است. وقتي مي‌خواهيد خانه‌تان را عوض كنيد، بيشتر وسايل قبلي از نظر اندازه و كارايي به درد نمي‌خورند و فقط دست و پاگيرتان مي‌شوند. پس تا جايي كه مي‌توانيد با قيمت مناسب از شر اين لوازم راحت شويد و خانه جديد را با وسايل متناسب آماده كنيد.

از خرجي كه مي‌كنيم

وقتي يك روز ماشين لباسشويي‌تان نمي‌تواند آبكشي كند، فردا آب پس مي‌دهد و يك روز ديگر هم لباس‌ها را تميز نمي‌كند، احتمالا وقت آن رسيده كه به‌دنبال خريد يك لباسشويي جديد باشيد. موقعي كه وسايل‌تان كم‌كم خرج باز مي‌كنند و مي‌دانيد كه 2 سال ديگر از كار مي‌افتند، بايد قبل از اينكه دير بشود و ديگر خريداري موجود نباشد، با بالاترين قيمت ممكن جنس‌تان را بفروشيد.

مظنه چنده؟

حالا كه مي‌خواهيد از شر جنس روي دست مانده‌تان خلاص شويد، نبايد قيمت پرت بدهيد. مطمئن باشيد هيچ‌كس براي مبل رنگ و رو رفته‌تان كه تشك‌هاي آن هم فرو رفته، نصف هزينه نو را هم پرداخت نمي‌كند و بايد قيمت را پايين‌تر بياوريد.

کد خبر 279597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha