اگر کوچک‌ترین آلاینده‌ای از صنایع وارد خلیج چابهار شود، آلودگی بسیار شدیدی ایجاد کرده و سبب مرگ‌ومیر ماهی‌ها و به‌خطرافتادن صنعت صیادی و زنجیره غذایی در این منطقه می‌شود.

احداث صنایع پتروشیمی بدون رعایت معیارهای زیست‌محیطی

رئيس اداره محيط‌زيست انساني استان سيستان و بلوچستان با اعلام اين خبر، ضمن ابراز نگراني از رعايت نكردن اصول زيست‌محيطي در فرايندايجاد قطب پتروشيمي منطقه آزاد چابهار گفت: براي ايجاد قطب پتروشيمي در منطقه آزاد چابهار بايد ارزيابي زيست‌محيطي و مكان‌يابي با دقت انجام شود. اين در حالي است كه تاكنون هيچ‌كدام از اين موارد در احداث صنايع پترو‌شيمي رعايت نشده و اين زنگ خطري براي محيط‌زيست چابهار است.

نيره پورملايي در گفت‌و‌گو با ايلنا با بيان اينكه ايجاد صنايع پتروشيمي مي‌تواند سبب رونق اقتصادي در منطقه شود، تصريح كرد: ضروري است قبل از تبديل اين منطقه به قطب پتروشيمي، برنامه آمايش سرزمين تدوين و اجرا شود اما بي‌آنكه برنامه آمايش سرزمين اجرا شود مكان احداث پتروشيمي انتخاب شده و هنوز تأييديه‌ زيست‌محيطي نگرفته است.وي ادامه داد: در منطقه‌اي كه هنوز تأييديه احداث صنايع پتروشيمي را ندارد، برخي پيشروي‌هاي فيزيكي ازجمله جاده‌سازي و برق‌كشي صورت گرفته كه اين مسائل مغاير با قانون است و بايد متوقف شود. اداره محيط‌زيست نيز چندين بار سعي كرده است اين پيشروي‌ها را متوقف و متخلفان را به دادگاه معرفي كند.

پورملايي با بيان اينكه اكنون بزرگ‌ترين مسئله، محل احداث اين پتروشيمي است، اظهار كرد: ما تأكيد داريم كه اين صنايع به هيچ عنوان از خليج چابهار استفاده نكنند، حتما اسكله اختصاصي داشته باشند و دور از شهر احداث شوند.پورملايي افزود: تجمع آلاينده‌ها در اين منطقه چابهار بسيار نگران‌كننده است كه بايد در برنامه‌هاي زيست‌محيطي به آن توجه شود. همچنين علاوه بر اين مسئله، مكان انتخاب شده براي پتروشيمي نيز دچار چند مشكل است؛ اول آنكه اين منطقه نزديك منطقه مسكوني قرار گرفته و مشكل دوم استفاده اين پتروشيمي از آب خليج چابهار است كه اكوسيستم بسيار حساسي دارد.

کد خبر 279572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha