شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهدی نبوی آثار حجمی خود را که تلفیقی از نقش‌برجسته‌های تخت جمشید و المان‌های زندگی معاصر است، در گالری «نقش جهان» به‌نمایش می‌گذارد.

به گزارش ايسنا؛ این هنرمند هنرهاي تجسمي درباره‌ی تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی‌اش با عنوان «من هم ایرانی‌ام» اظهار کرد: هشت اثر حجمی معاصر (پست‌مدرن)‌ در ابعاد تقریبی 200.70.30 سانتی‌متر در این نمایشگاه ارائه می‌شود. این حجم‌ها از سنگ تراورتن حجاری شده‌اند و در هر کدام، یک سرباز هخامنشی دیده می‌شود.

او ادامه داد: در دستان این سربازها به جای نیزه، اشیای روزمره دیده می‌شود، مانند اسلحه‌های امروزی، بستنی قیفی و گیتار. سوژه‌ی این آثار، برخلاف ظاهرشان که از نقش‌برجسته‌های تخت جمشید الهام گرفته‌اند، در واقع نه ایران باستان، بلکه زندگی معاصر خود ما است که می‌تواند به همان ترتیب در تاریخ ماندگار باشد.

نبوی درباره‌ی تفاوت این نمایشگاه با آثار قبلی‌اش، گفت: آثار قبلی من که بیشتر با آن‌ها شناخته شده‌ام، مجسمه‌هایی آینه‌کاری‌شده بودند و این مجموعه از نظر جنسیت و همین‌طور موضوع و مفهوم، متفاوت است.

این هنرمند در متن معرفی نمایشگاه نوشته است: «نقش‌برجسته سربازهای پارسی در تخت جمشید یادآور شکوه ایران باستان است. اگرچه به‌نظر می‌رسد که ما نسل امروز ایرانی پذیرفته‌ایم که برای همیشه باید با حسی توأم با افسوس از آن شکوه از دست رفته یاد کنیم و شاید حتی پذیرفته‌ایم که بزرگی و شکوه تنها مختص گذشتگان است و به این ترتیب چه بسا انگیزه‌ای برای به‌دست آوردن دوباره آن نخواهیم داشت.

من در این مجموعه سعی کرده‌ام تا بزرگی گذشته را در زمان حال جست‌وجو کنم. سربازهای من، نه سربازهای 2500 پیش، بلکه خود ما هستیم که اشیای امروزی در دست داریم و مشغول زندگی روزمره خودمان هستیم.»

مهدی نبوی متولد 1357 در تهران است و تا کنون شش نمایشگاه انفرادی در ایران برگزار کرده است. او همچنین در نمایشگاه‌های گروهی در تهران، دبی، پاریس، امنبروک (سوییس)، نیویورک، استانبول و ابوظبی شرکت کرده و آثارش را در حراجی‌های بین‌المللی از جمله کریستیز دبی و حراجی اپرا گالری به‌نمایش گذاشته است.

نمایشگاه «من هم ایرانی‌ام» از 7 تا 14 آذرماه از ساعت 16 تا 19 در گالری «نقش جهان» به نشانی خیابان نیاوران، خیابان باهنر، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی، شماره 9 میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 279532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha