چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

ماهور نبوی نژاد: رکود فصلی بازار کتاب و نشر در تابستان از رویدادهای سالانه این حوزه است و بی‌شک امسال نیز از این سنت نا میمون مستثنی نخواهد بود.

اخبار صفحات کتاب روزنامه‌ها و بخش هنر و ادب خبرگزاری‌ها از خبرهای موسوم به خبرسازی و خبر انتشار چند کتاب در آینده فراتر نمی‌رود. قابل توجه‌ترین خبر شروع به کار نمایشگاه کتاب همدان از امروز است.

در این نمایشگاه 450 ناشر بیش از 45 هزار عنوان کتاب را با 40 درصد تخفیف عرضه خواهند کرد. نقد کتاب "همدان نامه" نوشته دکتر پرویز اذکایی، نمایش کتاب‌های تاریخ و تمدن همدان، برگزاری مسابقات فرهنگی با محور کتاب‌خوانی، برگزاری مسابقه خوشنویسی «بسم‌الله» و نمایش تازه‌های نشر استان نیز از برنامه‌هایی است که در این روزها به اجرا در می‌آید. قرار است در روزهای این نمایشگاه مسایل و مشکلات ناشران همدانی در نشستی با مسئولان مطرح و بررسی شود.

با پایان گرمای تابستان باید منتظر انتشار کتابی با عنوان «سیر ادبیات آمریکای لاتین» باشیم. نازنین نوذری و نجمه شبیری، کتابی را با نام «سیر ادبیات آمریکای لاتین» در دست تالیف و ترجمه دارند که ادبیات این خطه را از آغاز تا به امروز بررسی می‌کند.
نتیجه تحقیقات این دو مولف  شامل ترجمه برخی از مقاله‌ها درباره ادبیات آمریکای لاتین و توضیحاتی با استفاده از منابع گوناگون است که به همراه مطالبی به قلم نوذری و شبیری، در این کتاب جمع‌آوری شده‌اند. اهمیت این کتاب برای  عرصه کتاب ایران از این لحاظ است که ادبیات آمریکای لاتین از آن دسته حوزه‌های محبوب و شناخته شده در ایران است.

آثار بسیاری از نویسندگان کوچک و بزرگ آمریکای لاتین به فارسی ترجمه شده و جای کتابی تنوری در این عرصه خالی است.  پا که از مرز ایران بیرون بگذاریم حتی در همین کشورهای همسایه خبرهای اهالی کتاب پررنگ‌تر می‌شود؛ در نزدیکی‌امان بیست و سومین نمایشگاه کتاب دمشق برپا شده است. در نمایشگاه امسال دمشق  بیش از 29 هزار عنوان کتاب که از سال 2000 تاکنون منتشر شده‌اند، عرضه می‌شود.

همچنین 12 کشور عربی و ناشرانی از  9 کشور در نمایشگاه بین‌المللی دمشق شرکت د‌ارند. خبر دیگر در جهان عرب این که طاهر بن جلون، نویسنده مشهور مراکشی جایزه ویژه خود را از نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه دریافت کرد و لقب کنت گرفت. جلون که در سال 1987 برای کتاب «شب قدر» توانسته بود جایزه گونکر را از آن خود کند، شهرت زیادی در میان خوانندگان اروپایی به ویژه فرانسوی دارد.

او در سال 1988 نیز درجه شوالیه را از فرانسوا میتران، رئیس‌جمهوری وقت فرانسه دریافت کرده بود. در غرب نیز هنوز هری پاتر خبرساز است و در این هفته نامزد یک جایزه جدید در انگلستان شد. برگزیدگان جایزه «نیکلودئون» با نظر کودکان انتخاب می‌شوند.

کد خبر 27950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز